اخبار داغ

دفاع مقدسی که هرگز فراموش نخواهد شد/ نقش «مدافعان حرم» در جامعه امروز

دفاع مقدسی که هرگز فراموش نخواهد شد/ نقش «مدافعان حرم» در جامعه امروز
سومین روز از نخستین جشنواره دفاع مقدس پلاک در بخش نمایش های خیابانی، صحنه ای و نمایشنامه خوانی در شاهین شهر برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شاهین پرس؛ سومین روز از نخستین جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس «پلاک» که با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان اصفهان، ناحیه مقاومت بسیج شاهین شهر و میمه و سازمان فرهنگی، ورزشی و تفریحی شهرداری شاهین شهر به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شده است با نمایش های خیابانی «تولد»، «دام»، «در انتظار گودی» و «روژدا» در پارک های فردوسی، رازی و انقلاب اجرا شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاهین پرس,

نمایش های «خرگوش سفید با چشمان قرمز» و «آخرین غروب» در دو نوبت در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت؛ ضمن اینکه نمایش «دهانی پر از کلاغ» در قالب نمایشنامه خوانی در تالار شیخ بهایی شاهین شهر نیز اجرا شد.

,

نمایش «تولد»

, نمایش «تولد»,

نقش مدافعان حرم در جامعۀ امروز

, نقش مدافعان حرم در جامعۀ امروز,

نمایش «تولد» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاجی حیدری از شهرستان خمینی شهر در جشنوارۀ تئاتر دفاع مقدس پلاک راه پیدا کرده بصورت نمایش خیابانی در پارک های فردوسی، رازی و انقلاب شاهین شهر اجرا شد.

,

نویسنده و کارگردان نمایش «تولد» گفت: این نمایش با گریزی به دوران دفاع مقدس، نقش مدافعان حرم در جامعۀ امروز را روایت می کند.

,

ابراهیم حاجی حیدری افزود: این نمایش کاری است از گروه صورتک از شهرستان خمینی شهر در جشنواره استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک حضور یافته و احمد رضایی در آن به ایفای نقش می پردازد و محمد ماندگاری بعنوان دستیار کارگردان فعالیت می کند

,

موسیقی نمایش تولد، ترکیب جدیدی از موسیقی کلاسیک و موسیقی سنتی است که توسط پارسا حاج هاشمی بعنوان آهنگساز و نوازندۀ تار و حسن بدیعی بعنوان نوازندۀ گیتار اجرا می شود.

,

 

,

نمایش «روژدا»

, نمایش «روژدا»,

دفاع مقدس نمودی از لایه های مختلف ایثار است

, دفاع مقدس نمودی از لایه های مختلف ایثار است,

نمایش «روژدا» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی جلال مشتاقیان از شهرستان اصفهان که به نخستین دوره جشنواره تئاتر دفاع مقدس پلاک راه یافته با تاکید بر مفهوم ایثار در قالب نمایش خیابانی در بوستان های  فردوسی، رازی و انقلاب شاهین شهر اجرا شد.

,

کارگردان نمایش «روژدا» به خبرنگار شاهین پرس گفت: نمایش «روژدا» که برگرفته از واژه ای کردی است درباره خانواده ای جنگ‌زده است که در بمباران شیمیایی و هنگام وضع حمل مادر خانواده در کنار یک درخت، به دلیل اینکه دیگر نمی توانست حرکت کند پدر خانواده او را زنده دفن می کند و نوزاد به دنیا آمده را در دستانش می گیرد و از کوه بالا می رود تا کودک زنده بماند.

,

جلال مشتاقیان ادامه داد: بعد از 26 سال، این مرد واقعۀ آن روز را برای دخترش یعنی همان نوزاد جنگ، روایت می کند و این درحالی است که همان درخت قرار است به دلیل راه‌سازی قطع شود.

,

وی افزود: نویسنده این نمایشنامه مصطفی جعفری خوزانی است و ابوالفضل شریفی، زهرا عسکری در آن به ایفای نقش پرداخته اند و شیوا امینی بعنوان دستیار کارگردان فعالیت دارد.

,

 

,

نمایش «در انتظار گودی»

, نمایش «در انتظار گودی»,

شرمندۀ مادران شهدای گمنامی هستیم که نمی دانند مزار فرزندانشان کجا است

, شرمندۀ مادران شهدای گمنامی هستیم که نمی دانند مزار فرزندانشان کجا است,

نمایش «در انتظار گودی» به نویسندگی کورش شمس و کارگردانی هاشم شمس فلاورجانی از شهرستان فلاورجان در جشنواره دفاع مقدس پلاک حضور دارد بصورت خیابانی در پارک فردوسی شاهین شهر اجرا شد.

,

کاگردان نمایش «در انتظار گودی» گفت: این نمایش حکایت خانواده و دوستان شهدای گمنام و مفقودالاثر را که سالها چشم انتظار بازگشت آنها هستند و مردی که شرمندۀ مادران شهدایی است که نمی دانند مزار فرزندانش کجا قرار دارد را روایت می کند.

,

هاشم شمس فلاورجانی ادامه داد: این مرد پر شور و نشاط در جوانی در شهر آبادان زندگی کرده و وارد جنگ می شود اما در ابتدا جنگ را جدی نمی گیرد ولی با فردی آشنا می شود و تحت تاثیر او قرار می گیرد و عاشق دفاع از وطن می شود که در جریان جنگ تحمیلی آن فرد مفقودالاثر می شود و این مرد در نهایت و پس از گذشت 30 سال از پایان جنگ در آسایشگاه به سر می برد.

,

وی افزود: در واقع این مرد 30 سال است که به دنبال همان دوست و مرادش که گرفتار بعثی ها شده بود می گردد ولی نتوانسته بود او را پیدا کند به همین دلیل از آسایشگاه فرار می کند تا دوستش را بیابد.

,

هاشم شمس فلاورجانی، محمد رهنما و مجتبی رهنما در نمایش «در انتظار گودی» به ایفای نقش پرداختند.

,

 

,

نمایش «خرگوش سفید با چشمان قرمز»

, نمایش «خرگوش سفید با چشمان قرمز»,

دفاع مقدس و سالها چشم انتظاری خانواده ها

, دفاع مقدس و سالها چشم انتظاری خانواده ها,

نمایش «خرگوش سفید با چشمان قرمز» به نویسندگی رضا گشتاسب و کارگردانی حسن وحید دستجردی و بازیگری علیرضا مومن زاده، فرشته شاه بندری، مهشید علیرضایی، امین اسحاقی و مهدی شفیعی از شهرستان اصفهان به نخستین جشنواره دفاع مقدس پلاک راه پیدا کرده بود در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت.

,

کارگردان نمایش «خرگوش سفید با چشمان قرمز» به خبرنگار شاهین پرس گفت: این نمایش حکایت پدر و مادری را که چشم انتظار فرزندشان که 30 سال از او خبری ندارند را روایت می کند.

,

حسن وحید دستجردی افزود: پدر خانواده علاوه بر داشتن دغدغه نبود پسرش نگران همسرش است که هر لحظه امکان دارد به عشق پسرش مناطق جنگی برود که در نهایت این اتفاق می افتند و همسرش در مناطق جنگی گرفتار مین های خنثی نشده زمان جنگ می شود.

,

وی با اشاره به عنوان این نمایش گفت: زمانی که با نویسندۀ نمایش «خرگوش سفید با چشمان قرمز» صحبت می کردیمبه این نتیجه رسیدیم که شهید را به خرگوش تشبیه کرده و چشمان قرمز نیز چشمان خونی مادرش باشد که همیشه چشم انتظار فرزندش است.

,

 

,

نمایش «آخرین غروب»

, نمایش «آخرین غروب»,

دفاع مقدس و طنز موقعیت

, دفاع مقدس و طنز موقعیت,

نمایش «آخرین غروب» به نویسندگی احمد نیک پیام و کارگردانی شاپور شفیعی از شهرستان شاهین شهر و میمه به جشنواره دفاع مقدس پلاک راه پیدا کرده بود در تالار شیخ بهایی شاهین شهر به روی صحنه رفت.

,

کارگردان نمایش «آخرین غروب» به خبرنگار شاهین پرس گفت: نمایش «آخرین غروب» حکایت روزهای آغازی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است و برشی از زندگی خانواده ای را از اذان ظهر تا غروب آفتاب روایت می کند که در انتها تمام اعضای این خانواده به شهادت می رسند و تنها صدای نوزاد خانواده و ورق خوردن دفترچه ای شنیده می شود که دختر خانواده در ان خاطراتش را نوشته است.

,

شاپور شفیعی ادامه داد: نمایش «آخرین غروب» این سوال را در ذهن ایجاد می کند که آیا دفترچه خاطرات دختر خانواده به دست نیروهای عراقی افتاده و داستان خانواده را در این دفتر خوانده یا اینکه آیا این نوزاد بزرگ شده و خاطرات نوشته شده دفترچه خواهرش را برای ما تعریف می کند.

,

وی افزود: عبدالرضا آژ، فرزانه نصرتی، کورش نیک پیام و فریده مولانی در این نمایش ایفای نقش کرده و در حدود 43 دقیقه اجرا با گویش جنوبی طنز موقعیت ایجاد می کنند.

,

 

,

در سومین روز از نخستین دورۀ جشنوارۀ استانی تئاتر دفاع مقدس پلاک، نمایش «دام» به نویسندگی و کارگردانی سیدابوالفضل مرتضوی در قالب نمایش خیابانی و نمایش «صفر مرزی، دشمن فرضی» به نویسندگی و کارگردانی فرزاد صادقی بصورت نمایشنامه خوانی در تالار شیخ بهایی برگزار شد.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه