اخبار داغ

مروری بر مشکلات حاشیه نشینی در منطقه پشت تپ مهاباد

مروری بر مشکلات حاشیه نشینی در منطقه پشت تپ مهاباد
پشت تپ محله ای قدیمی در مهاباد است که مدتهاست به شهر پیوسته است که با توجه به این که در سالهای دور روستایی بزرگ در جوار شهر بود، هنوز تا حدود زیادی هویت روستایی اش را حفظ کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مکریان،آفتاب گویا اینجا جور دیگری طلوع می کند،جنب و جوش مردمانش و حتی نگاه هایشان متفاوت است،سبک لباس هایشان و خانه های یک شبه ساخته شده اشان.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مکریان,

پشت تپ محله ای قدیمی در مهاباد است که مدتهاست به شهر پیوسته است که با توجه به این که در سالهای دور روستایی بزرگ در جوار شهر بود، هنوز تا حدود زیادی هویت روستایی اش را حفظ کرده است.
پشت تپ خود به  سه محله تقسیم شده است که نه تفاوت ماهیتی با هم دارند و نه شکلی،می توان گفت اقتصاد و اجتماع و سیاست و فرهنگ در این محلات بر یک مبنا و از یک ریشه اند،
مشاغل من باب رتبه بندی سطح درآمد و سختی در پایین درجه نوع خود قرار دارند و گاهی از منظر و در قالب مشاغل غیر قانونی و ریسک پذیر در بالاترین حد آن دسته بندی می شوند، از کارگری ساده شروع می شود و با نظافت و وردستی ادامه پیدا می کند و کهنه فروشی و نمکی و دست فروشی همراه با تفکیک زباله و بسیاری از مشاغل سطح پایین جامعه از راهکارهای امرار معاش ساکنان این منطقه محسوب می شوند.
دبه های ٤ و ١٠ و ٢٠ لیتری بنزین در این منطقه در نا امن ترین شیوه حمل و نقل بصورت بازار سیاه معامله می شود، شغل های عجیب و غریب در پشت تپ فراوان است و به میزان آنها غیر رسمی بودن موج می زند.
دولت به این دست محلات در تقسیم بندی شهری نام سکونت گاه های غیر رسمی نهاده است، سکونت گاه های غیر رسمی غالباً نقشه و پروانه ساخت ندارند،سند زمین هایشان مشاع است و یا اصلا چیزی به نام سند ندارند، خرید و فروش مسکن و زمین و ملک در اینجا قول نامه ایست و قول نامه های دست به دست شده بر هر ملک خود پرونده ایست قطور.
اخذ امتیازات آب و فاضلاب و برق و تلفن و گاز در سکونت گاههای غیر رسمی ، علاوه بر اینکه نیاز به طی کردن هفت خوان رستم دارد به دلیل اینکه آخرین مقصد این جریانات انرژی و نظافت است که در بعد قطره چکانی اگر به مردمان این محلات برسد ،شاهکار شده است.
زیرساخت های شهر سازی مانند معابر استاندارد و آسفالت و رعایت مقررات ساخت و ساز،فضای سبز، پارک ، اماکن تفریحی ،اماکن فرهنگی مانند کتابخانه و قرائت خانه و سالن های موسیقی و تئاتر و اماکن آموزشی در بعد مدارس ابتدایی و متوسطه، آموزش عالی ،زیبا سازی و مبلمان شهری در ضعیف ترین درجه ممکن تبلور پیدا کرده اند.
بافت جمعیتی ناهمگون با جغرافیایی شهری و عدم پذیرش شهروندی به بهانه ناهمخوانی با سیستم شهر نشینی این افراد در کنار تلقین نام سکونت گاه غیر رسمی بر این مناطق خود باعث بروز پدیده های غیر رسمی دیگر در جوار این سکونت است،پدیده هایی مانند فرهنگ غیر رسمی، مشاغل غیر رسمی، ادبیات غیر رسمی و اقتصاد غیر رسمی که این سلسله پدیده های غیر رسمی خود سرچشمه تضاد و تقابل این مناطق در برابر تمدن است، تقابلی که غالباً به جرم سازی منجر می شود و جرم ساز در امتداد این قانون گریزی سر از ندامتگاه به در می آورد،پدیده ای که اکثراً در قالب قاچاق و به دنبال معضل بی کاری و ابتداء به ساکن به منظور امرار معاش و عبور از بحران بی کاری به وقوع می پیوندد.
پشت تپ منطقه ای خاص در مهاباد است که با پذیرفتن تمام اصول بالا در باره آن اجحاف مسئولین را نیز می توان به آن اضافه کرد،کمبود تمام سرانه های ممکن شهری از سرانه فضای سبز و پارک تا سرانه فضای بیمارستانی و کلینیکی در آن موج می زند و کسی در فکر چاره اساسی برای آن نیست.
پشت تپ آب آشامیدنی سالم می خواهد،سیستم حمل و نقل مدیریت شده لازم دارد،پشت تپ آسفالت و بتن پلاک و زیرگذر و روگذر و پل و پارک آرزو می کند.
اگر پای درد دل پشت تپ نشینان بنشینید خواهید دید که گلایه هایشان از مسئولین بسیار است این منطقه پر جمعیت از فاکتورهای زندگی استاندارد شهری کم برخوردار محسوب می شود،آب پشت تپ نه استمرار دارد و نه کیفیت! برق پشت تپ نوسان دارد، گازش در فصل سرما گاه هست و گاه نیست! و نرم جمعیت هر کلاس مدرسه اش بسیار بالاتر از استاندارد سازمان آموزش و پرورش است،خدمات درمانی و پزشک شبانه روزی در این بعد جمعیتی بشدت ضروری است و پشت تپ بیشتر از هر اشک تمساحی نیاز به مهربانی مادرانه مادرشهرش دارد چون پشت تپ فرزند خلف است و فرزند خوانده نیست.

فصل تبلیغات انتخابات که فرا می رسد پشت تپ عزیز می شود، قدر می بیند،منزلت می یابد و وعده و وعید می گیرد، پرشور ترین سخنرانی ها را تجربه می کند و کاندیداها بر سر ستاد زدن در آغوشش سر و دست می شکنند.
اکنون سالهاست که پشت تپ به نردبان ترقی و بالا رفتن مدیران و پس از آن فراموش کردن و پایین نیامدن تبدیل شده است و هنوز هم مردمان خوب و نجیب و ساده این محله زخمی و فقرزده خوش باورانه به انبوه وعده های سر خرمن مسئولین دل خوش می کنند و به عشق محله، شهر و وطن شان پای صندوق رای می آیند تا اندکی از این محرومیت را از چهره محل زندگی اشان بزدایند اما دریغ و دریغا از تحقق حتی یک وعده و امان از فراموشکاری و آلزایمر پس از انتخابات که باید اعتراف کرد، با نسخه های ابن سینا هم علاج نمی شود!
ساماندهی و توسعه در پشت تپ با مشارکت مردمی امکان دارد و روح پشت تپ از اینکه شهروند درجه دو و سه و چهار باشد بشدت زخمی است.
اکنون که در سند توسعه شهری، دولت سکونت گاههای غیر رسمی را به عنوان سکونت گاه شهری ولو در چهارچوب غیر رسمی آن پذیرفته است و شهرداری ها در قالب این سند موظف به ارائه خدمات در این مناطق هستند، لازم است مسئولین مربوطه با جدیت و اهتمام مضاعف به این جریان وارد شوند و با ارائه راهکارهای فرهنگ محور تعامل و تعادل را به این مناطق در قالب خدمات همه جانبه تزریق نمایند، خدماتی که با رویکرد ارتقاء سطح فرهنگی و بهبود کیفیت زندگی ارائه شود و باعث بروز احساس مسئولیت شهروندی در فضای امن عدم تبعیض باشد، بدیهی است که نهادینه کردن مسئولیت پذیری در شهروندان باعث تغییر رفتارهای غیر رسمی به رفتارهای رسمی و براساس آن مساعد کردن زمینه عبور از بحران حاشیه نشینی نیز فراهم می گردد، خصوصاً در زمانی که با یک تجزیه و تحلیل ساده که از انتخابات شوراهای اسلامی شهر به عمل آورده شود، متوجه خواهیم شد که حضور حداکثری مردم منطقه پشت تپ در این پروسه و تاثیرگذاری انکار ناپذیر این حاشیه نشین های بی ادعا بانی راهیابی تنی چند از افراد شورا به این مسند است.
ماردین سید احمدی
انتهای پیام/ ی

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه