اخبار داغ

یکی از اعضای شورای شهر سمنان:

رئیس شورای شهر نمی تواند شخصا برای برگزاری غیرعلنی جلسات تصمیم بگیرد

رئیس شورای شهر نمی تواند شخصا برای برگزاری غیرعلنی جلسات تصمیم بگیرد
یکی از اعضای شورای شهر سمنان گفت: من از رفتار دوستان تعجب می کنم. برخی از آن ها پیشتر این مسأله را مطرح می کردند که جلسات ما به طور مستقیم از رادیو پخش شود! اما الان به حضور رسانه ها در جلسات شورا هم تمکین نمی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پنج شنبه هفته گذشته، یادداشتی در خبرگزاری مرآت منتشر شد که واکنش های متفاوتی را برانگیخت. پرسش اصلی ما در آن یادداشت این بود که:«چرا در حالی که طبق قانون جلسات شورا باید علنی برگزار شود، اعضای شورای اسلامی شهر سمنان از این امر استنکاف می ورزند و چرا فرمانداری سمنان بر این بی قانونی آشکار چشم پوشیده است؟»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از آنجا که مهدی خراسانیان به سبب یکی از شعارهای انتخاباتی اش، در یادداشت مذکور مورد خطاب قرار گرفته بود، برای پاسخگویی به پاره ای از موارد در خصوص عملکرد شورا با خبرنگار مرآت به گفتگو نشست. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

,

مرآت- حدود یک ماه از آغازبکار شورای پنجم گذشته است. ارزیابی شما از روند برگزاری جلسات و اتخاذ تصمیمات چیست؟

, مرآت- حدود یک ماه از آغازبکار شورای پنجم گذشته است. ارزیابی شما از روند برگزاری جلسات و اتخاذ تصمیمات چیست؟,

در طول یک ماه گذشته حدودا 9 جلسه رسمی در شورا برگزار شده است. هرچند مردم باید قضاوت کنند که انتظاراتشان برآورده شده یا خیر، اما به نظر من روند کاری در یک ماه گذشته مطلوب بوده است و اعضای محترم در نشست ها حضور دارند. مسلما در ابتدای کار اشکالاتی وجود دارد اما تلاش می کنیم این اشکالات برطرف شود. در حال حاضر نامه های رسیده به شورا مورد پیگیری قرار می گیرد؛ البته در رسیدگی به نامه ها قدری کندی وجود دارد که ان شاء الله برطرف خواهد شد.

,

تشکیل بیش از 40 کمیسیون و کمیته تخصصی در شورای شهر

, تشکیل بیش از 40 کمیسیون و کمیته تخصصی در شورای شهر,

درخواست های مردمی نیز مورد بررسی قرار می گیرد و برای برآوردن آن ها تلاش می کنیم. بیش از 40 کمیسیون و کمیته تخصصی در شورا وجود دارد که اعضای شورا در آن ها عضویت دارند. در این کمیسیون ها، افزون بر اعضای شورا، مشاورین و متخصصین هم امکان حضور دارند تا با استفاده از دیدگاه های متخصصین، آراء به نفع و مصلحت شهر باشد. اعضای شورای سازمان های تابعه شهرداری نیز مشخص شده اند.

,

مرآت- در بسیاری از شهرهای کشور شهرداران انتخاب شده اند. روند انتخاب شهردار سمنان در چه مرحله ای قرار دارد؟

, مرآت- در بسیاری از شهرهای کشور شهرداران انتخاب شده اند. روند انتخاب شهردار سمنان در چه مرحله ای قرار دارد؟,

بخش عمده ای از امور اجرایی شهر تحت مدیریت شهردار و توسط کارکنان شهرداری به انجام می رسد. از این جهت انتخاب شهردار مساله بسیار مهمی است. تا کنون گزینه های مختلف بومی و غیربومی معرفی شده اند و با آن ها گفتگو کرده ایم. ما برای آن که بتوانیم شهردار توانمندی انتخاب کنیم، پیش از آن که کار شورا به طور رسمی آغاز شود، در نشست هایمان یک سری شاخصه برای شهردار تعریف کردیم.

,

پاسخگویی به مردم؛ یکی از شاخصه های انتخاب شهردار

, پاسخگویی به مردم؛ یکی از شاخصه های انتخاب شهردار,

ما گزینه های تصدی شهرداری را بر اساس این شاخصه ها محک می زنیم. تخصص، ساده زیستی، اعتدال محوری، پاسخگو بودن به مردم و نهادهای بالادستی و توان ایجاد محیطی آرام و بی تنش در مجموعه شهرداری از جمله این شاخصه هاست. شهردار باید استقلال فکری داشته باشد و با کارکنان شهرداری ارتباطی صمیمی برقرار کند. جامعیت فکری و برنامه محور بودن هم شاخصه های مهمی هستند.

,

شهردار جدید باید از ایده های دیگران در مدیریت شهر استفاده کند

, شهردار جدید باید از ایده های دیگران در مدیریت شهر استفاده کند,

شرایط ذهنی شهردار باید به گونه ای باشد که خستگی ناپذیری از ویژگی های وی باشد. افزون بر سوابق مطلوب مدیریتی و اجرایی، کاردانی و لیاقت، شهردار باید از ایده های دیگران در مدیریت شهری استفاده کند. لازم است برای شهروندان کارهای اساسی انجام شود و ما به دنبال اقدامات نمایشی نیستیم؛ لذا شهردار انتخابی باید از انجام این دست اقدامات اجتناب کند.

,

یکی از وظایف هیأت رئیسه شورا

, یکی از وظایف هیأت رئیسه شورا,

من بر اساس این شاخصه ها به سه چهار گزینه مطرح برای تصدی سمت شهرداری امتیاز می دهم تا بتوانیم شهرداری را انتخاب کنیم که بتواند مشکلات شهر را مرتفع کند. این سخن درستی است که شهردار در بسیاری از شهرها انتخاب شده است. وظیفه هیأت رئیسه و رئیس شورای شهر است که برنامه ریزی های لازم برای تسریع در انتخاب شهردار را انجام دهند.

,

مرآت- «شفافیت» یکی از شعارهای انتخاباتی حضرتعالی بود و برگزاری علنی جلسات شورا یکی از مصادیق مهم شفافیت تلقی می شود. چرا به این وعده انتخاباتی عمل نشده است؟

, مرآت- «شفافیت» یکی از شعارهای انتخاباتی حضرتعالی بود و برگزاری علنی جلسات شورا یکی از مصادیق مهم شفافیت تلقی می شود. چرا به این وعده انتخاباتی عمل نشده است؟,

ماده 15 در فصل نخست قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور تصریح می کند که جلسات شورا علنی است و با حضور دوسوم اعضای اصلی رسمیت می یابد. اگر دوسوم اعضا در یک جلسه علنی رأی بدهند که موضوعی در جلسه غیرعلنی مطرح شود، بالطبع جلسه بعدی قانونا به صورت غیرعلنی برگزار می شود. ما در شورا مجری قانون هستیم و نمی توانیم مثلا مصوب کنیم که تمام جلسات غیرعلنی برگزار شود؛ بنابراین باید به ماده 15 قانون تشکیلات عمل شود.

,

جلسات شورا طبق قانون علنی است

, جلسات شورا طبق قانون علنی است,

فارغ از این ماده قانونی، حتی در ذیل ماده 11 آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات، داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها هم ابتدائا عنوان شده که جلسات شورا علنی است. جمع بستن واژه جلسه به معنای اشاره به تمام جلسات است. در ادامه عنوان شده که «حضور مستمع با نظر رئیس شورا مجاز خواهد بود» به دلیل این که بر اساس همین آیین نامه اداره جلسات و برقراری نظم بر عهده رئیس شورا گذاشته شده است.

,

مجوز رئیس شورا برای حضور مستمع، صرفا به منظور نظم دادن به جلسه است

, مجوز رئیس شورا برای حضور مستمع، صرفا به منظور نظم دادن به جلسه است,

این ماده در واقع «نحوه اداره جلسه علنی» را بیان می کند و مجوزی که رئیس شورا می تواند در خصوص حضور مستمع بدهد، برای نظم دادن به جلسات است. در همین ماده 11 علنی بودن جلسات از سایر موضوعات مطرح در ذیل ماده جدا شده است. مسلم است که جلسه علنی نمی تواند بدون نظم برگزار شود. اگر مثلا شورا برای حضور 10 نفر ظرفیت دارد، مسلم است که نمی شود 30 نفر در جلسه علنی حضور پیدا کنند.

,

رئیس شورا نمی تواند شخصا برای برگزاری غیرعلنی جلسات تصمیم بگیرد

, رئیس شورا نمی تواند شخصا برای برگزاری غیرعلنی جلسات تصمیم بگیرد,

«مستمع» چنان که از نامش پیداست، حق دخالت، اظهارنظر و انتقاد ندارد. مستمع حتی حق تأیید هم ندارد و فقط باید ناظر بر جلسه باشد. بالطبع اگر فردی سابقه خوبی ندارد و نظم جلسه شورا را به هم می زند، رئیس شورا اختیار دارد که مانع از حضور وی در جلسه علنی شورا شود اما رئیس شورا نمی تواند به استناد این که در آیین نامه اجرایی از «نظر رئیس شورا برای حضور مسمتع» سخن گفته شده شخصا برای برگزاری غیرعلنی جلسات تصمیم بگیرد.

,

نمی توان کلیه جلسات شورا را غیرعلنی برگزار کرد

, نمی توان کلیه جلسات شورا را غیرعلنی برگزار کرد,

در قسمت بعدی ماده 11 که درباره برگزاری غیرعلنی جلسات است، تأکید می شود که تنها به تقاضای کتبی شهردار، فرماندار یا بخشدار و موافقت اکثریت مطلق اعضا امکان برگزاری «یک جلسه» غیرعلنی وجود دارد. نظر رئیس شورا تنها برای حفظ نظم جلسات «علنی» صائب است. توجه داشته باشید که شهردار و فرماندار نمی توانند درخواست کنند که کلیه جلسات غیرعلنی باشد!

,

رئیس شورا نمی تواند به هیچکس اجازه حضور در جلسات را ندهد

, رئیس شورا نمی تواند به هیچکس اجازه حضور در جلسات را ندهد,

بنابراین تأکید می کنم که جلسات شورا علنی است اما حضور افراد در جلسه علنی صرفا به منظور حفظ نظم جلسه باید با نظر رئیس شورا صورت بگیرد. قانونی وجود ندارد که رئیس شورا بر اساس آن به هیچکس اجازه حضور در جلسه علنی را ندهد. اگر این امر مجاز بود در کنار نام شهردار، فرماندار و بخشدار نامی از هم رئیس شورا در قانون برده میشد.

,

دانستن حق مردم است

, دانستن حق مردم است,

افزون بر این نمی توان به استناد ماده 76 قانون تشکیلات شوراها گفت که از آنجا که مصوبات شورا در دسترس مردم قرار می گیرد و در سایت شورا منتشر می شود، پس جلسه علنی است! ماده 15 از ماده 76 جداست! فارغ از این مسائل، از منشور حقوق شهروند در سال گذشته با حضور رئیس جمهور محترم رونمایی شد. ماده 30 این منشور در واقع ترجمانی از این گزاره است که «دانستن حق مردم است»

,

منشور حقوق شهروندی و حق دسترسی مردم به اطلاعات شورا

, منشور حقوق شهروندی و حق دسترسی مردم به اطلاعات شورا,

این ماده «دسترسی به اطلاعات عمومی موجود در مؤسسات عمومی و مؤسسات خصوصی ارائه‌دهنده خدمات عمومی» را حق مردم می داند. حتی اگر بر فرض محال قانونی برای دسترسی مردم به اطلاعات شورا نداشتیم، ماده 30 منشور شهروندی بر این امر تأکید می کند. ما نمی توانیم پشت درهای بسته جلساتمان را برگزار و به انتشار مصوباتمان اکتفا کنیم.

,

از رفتار برخی از دوستان تعجب می کنم...

, از رفتار برخی از دوستان تعجب می کنم...,

طبق ماده 76 قانون تشکیلات شوراها انتشار مصوبات، وظیفه بدیهی شوراست. من از رفتار دوستان تعجب می کنم. برخی از آن ها پیشتر این مسأله را مطرح می کردند که جلسات ما به طور مستقیم از رادیو پخش شود! اما الان به حضور رسانه ها در جلسات شورا هم تمکین نمی کنند. ما باید از این که رسانه ها سخنان ما را به مردم برسانند استقبال کنیم.

,

پاسخی برای نهی از منکرِ شما ندارم!

, پاسخی برای نهی از منکرِ شما ندارم!,

از سوی دیگر رسانه ها می توانند نظرات مردم را هم به ما منتقل کنند. رهبر معظم انقلاب فرموده اند که «نهی از منکر» را از مسئولین آغاز کنید.» ما مسئولیم و مردم باید ما را از منکر نهی کنند. اگر قانون اجرا نمی شود و شما ما را به انجام آن امر می کنید در واقع امر به معروف کرده اید. من از حمله ای که هفته گذشته به خود من کردید تشکر می کنم و حقیقت این است که پاسخی برای نهی از منکر شما ندارم.

,

ما نمی توانیم بگوییم خیلی ها در کشور به قانون عمل نمی کنند پس ما هم به قانون عمل نمی کنیم! آیا اگر کسانی از چراغ قرمز عبور کنند ما هم مجاز می شویم که از چراغ قرمز عبور کنیم؟ ما باید به وظایف قانونی خود پایبند باشیم.

,

مرآت- جناب آقای محمد همتی، عضو محترم و فرهیخته شورای اسلامی شهر سمنان در گفتگوی نخستینی که با مرآت داشتند تأکید کردند که نگاه ما به موضوعات، سیاسی نخواهد بود. آیا تا کنون اینگونه بوده است؟

, مرآت- جناب آقای محمد همتی، عضو محترم و فرهیخته شورای اسلامی شهر سمنان در گفتگوی نخستینی که با مرآت داشتند تأکید کردند که نگاه ما به موضوعات، سیاسی نخواهد بود. آیا تا کنون اینگونه بوده است؟,

بحمدالله این موضوع اتفاق افتاده و نگاه ها تا کنون سیاسی نبوده است. شاید برداشتی که از قانون صورت گرفته است را قبول نداشته باشیم اما مسأله سیاسی نبوده است. افرادی که به عنوان گزینه های تصدی شهرداری به شورا دعوت شده اند هم از هر دو جناح سیاسی بوده اند. دعوت از افراد توسط ریاست محترم شورا صورت می گیرد و افراد با گرایش های سیاسی مختلف توسط ایشان به شورا دعوت شده اند. در یک ماه گذشته، هدف ما کار و خدمت به مردم بوده است.

,

مرآت- و سخن آخر.

, مرآت- و سخن آخر.,

این وظیفه ماست که در شورا به قانون عمل کنیم. شاید خیلی ها به قانون عمل نکنند اما ما نباید در زمره آن ها باشیم. اگر قبلا به قانون عمل نمی شد نمی توانیم بگوییم پس الان هم به قانون عمل نشود! مسلم بدانید که برکات زیادی در عمل به قانون هست. ما از مردم می خواهیم که در حل مشکلات شهری یاری مان کنند. نکته دیگر آن که ما خودمان را به شهرداری محدود نمی کنیم.

,

شهردار کار خود را انجام می دهد و بخشی از وظایف ما معطوف به شهرداری است اما تلاش ما این است که بنا به اسم شورای «شهر» چنان که شایسته است به تمام نیازهای شهر توجه کنیم.

,

مرآت- از پاسخگویی شما سپاسگزاریم.

, مرآت- از پاسخگویی شما سپاسگزاریم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه