اخبار داغ

یک حمله مرموز؛

می‌گویند به خاطر توریست‌ها، مُحرم کاشان سیاه‌پوش نکنید!

می‌گویند به خاطر توریست‌ها، مُحرم کاشان سیاه‌پوش نکنید!
نگرانی و سؤال اصلی آن است که چرا عده ای اصرار دارند مخاطب شیعه و هیأتی را دچار چالش های ذهنی پوچ و کم مایه کنند و برای فعالیت های حق طلبانه و خداجویانه او مسأله آفرینی کنند؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صاحب نیوز– سید مهدی سیدی/ به تازگی و در کاشان، یادداشت‌های رسمی و غیررسمی مرموزی درباره محرم منتشر می شود که گاهی رسانه های شناسنامه دار نیز آن را بازنشر می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

به عنوان نمونه در این متن ها، به جریان «سیاه پوشی شهر در ایام محرم» اعتراض می شود. حتی به کاربران اینترنتی، تاخت و تاز می شود که چرا به مناسبت محرم، عکس پروفایل تلگرام تان را به رنگ مشکی تبدیل می کنید! در گام بعدی با استدلال های شیک و به ظاهر علمی، کوشیده می شود به مخاطب اثبات کند که رنگ مشکی او را افسرده و از زندگی ناامید می کند.

,

به تازگی یک نویسنده ظاهراً کاشانی نوشته است «در حماسه ‌عاشورا رنگ سیاه هیچ جایگاهی ندارد»! او اضافه کرده است «در واقعه عاشورا رنگ سیاه چه جایگاهی می‌تواند داشته باشد که تمام در و دیوار حسینیه‌ها و کوچه‌ها و محله‌ها سیاه‌پوش می‌شود و پرچم‌های سیاه بر سر در مساجد نصب می‌گردد؟»

,

او سپس در بیانی بدون استدلال مدعی می شود «رنگ سیاه، رنگ عدم است، رنگ نیستی، رنگ فقدان، رنگ نداشتن‌ها، رنگ استیصال».
شاید بپرسید چرا این یادداشت ها را مرموز می خوانی؟ و شاید گمان کنید حقیر، تولید این متن ها را با بدبینی، به نهادهای جاسوسی یا دست های پنهان وابسته می دانم، خیر! اصلاً و اتفاقا مطمئن هستم که این یادداشت ها، از حیث منشأ صدور، هیچ پشتوانه مرموزی ندارد و چه بسا حاصل نوع نگاه و یا حتی خیرخواهی نویسندگان آن است.

,
,

بلکه این یادداشت ها از منظر پیامدهای ناشناخته اش، مرموز است. چرا که زنجیره ای از تحلیل های ویرانگر را به اجتماع وارد می کند که چه بسا آثار غیر قابل کنترلی از خود به جای بگذارد. این قبیل متن ها و ادعاها، فرجام کار را به اینجا خواهد رساند که چرا اصلا برای امام حسین (ع)، با این کیفیت عزاداری می شود؟ چرا سینه زنی؟ چرا این همه هیأت؟ چرا اصلاً برای پرداختن به جنبه های شعوری کربلا، کنفرانس برگزار نمی کنید؟ چرا شام می دهید؟ چرا مداحی؟ چرا اصلا امام حسین (ع)؟

,

البته شایان ذکر است که مؤلفان شیعه، بارها و بارها به این شبهات پاسخ داده اند. این یادداشت نیز به دنبال بیان ادله رنگ مشکی یا پشتوانه نمادسازی های عاشورایی نیست؛ که رنگ مشکی، رنگ ماتم و حزن است و شیعه، در طول تاریخ، همواره محرم حسین (ع) را با حزن و اندوه سرپا نگه داشته است. اصلا نمی شود حسین (ع) را خواند و روایت کرد، بی آنکه اشک از چشم ها جاری نشود؛ حالا اگر همه شهر را هم سفید پوش کنند، همان اولین بیت ترجیع بند محتشم کاشانی، بساط شان را به هم ریخته و قلب ها را به حزن و اندوه می کشاند.

,

نگرانی و سؤال اصلی آن است که چرا عده ای اصرار دارند مخاطب شیعه و هیأتی را دچار چالش های ذهنی پوچ و کم مایه کنند و برای فعالیت های حق طلبانه و خداجویانه او مسأله آفرینی کنند؟

,

یکی از شگفت ترین تحلیل ها در متن مذکور این است: «آیا حقیقتا سیاه پوش شدن این شهر توریستی در آستانه محرم که این روزها گردشگران خارجی در شهر زیاد به چشم می‌خورند و می‌تواند هر حرکت و رفتار ما شمه‌ای از عظمت و عمق اعتقادات ما را نمایندگی کند یا تصویری معکوس به نمایش بگذارد، چگونه می‌تواند جلال و شکوه و حماسه بودن واقعه بزرگ عاشورا را به تصویر بکشد»؟!

,

هسته سخت این تحلیل عجیب، آن است که شهروند مؤمن و مسلمان کاشانی، برای خوشامد یا بدآمد توریست های فرنگی، سبک زندگی اش را تغییر داده و آیین هایش را دچار تعویض و چرخش ماهوی کند. این تحلیل پیامد همان نگاه موزه ای به آیین های کاشان است که می خواهد این شهر را به موزه ای قدیمی و منجمد تبدیل کند و مردم آن را به دربانان و پاسبانان این ایستایی فرهنگی، وادار کند تا توریست ها برای دیدنش صف کشیده، کف زده و دلار خرج کنند.

,

از این شگفت تر، توصیه نویسنده به سازمان زیباسازی شهرداری کاشان است که «انتظار می رود سازمان زیبا سازی شهرداری دراین خصوص اقدام های ویژه ای را اتخاذ کند»

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه