اخبار داغ

نگاهی به چالش های صنعت خودرو سازی در ایران

نگاهی به چالش های صنعت خودرو سازی در ایران
کیفیت پایین تولیدات فنی خودرو در ایران،عدم توانایی رقابت پذیری با صنعت خودروسازان جهان از یک طرف و سیر صعودی قیمت خودرو در بازار داخلی در سایه مدیریت های دولتی ازسوی دیگر سبب به چالش کشیده شدن این چرخه صنعتی میباشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از چهارفصل؛امروزه بازار ایران پر شده از خودروهایی با کیفیت پایین قطعه و بدنه که خود عامل مرگ و میرهای بیش از حد در سطح کشور است و این صنعت پرطرفدار با فشار مالی و توان بیمه ای کشور را به چالش کشانده است. جایگاه صنعت ماشینی ایران هر لحظه که از عمرش میگذرد موجب دل نگرانی های آحاد ملتی است که در این بین مردم بی بضاعت بیشتر از همه دچار صدمه و لطمات می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

سیاست کلی دولت در سایه تحریم ها،همینطور مدیریت انتسابی  تحت نظر دولت  و نهادهای مختلف قابل فشار در مقاطع گوناکون بر روند بازار خودرو و عدم  رقابت پذیری با نوع خارجی سبب پایین آمدن کیفیت و ضریب ایمنی این صنعت پر مصرف گردیده است. یکی دیگر از دلایل افت کیفیت صنعت خودروسازی در ایران را باید به بی توجهی متولیان امر این مقوله در امر اختصاص دادن منابع مالی در جهت تحقیق و توسعه و کیفیت بازار خودرو اشاره ای داشت در صورتیکه در دنیا با حداقل اختصاص چهار درصد از منابع تولیدی در ایران تقریبا به نیم درصد میرسد.

,

جایگاه صنعت خودرو سازی ایران در جهان بحرانی و حتی در کشورهای جهان سومی و خاورمیانه قابل رقابت با صنعت خارجی نیست بطوریکه با عدم اشتیاق،افت زیر قیمت و کساد شدن رونق بازار خودروی ایران همراه گشته است.

,

به نظر میرسد این افت شدید و محسوس بازار رقابت هرچند در بیرون از مرزهای ایران دچار رکود و شکست گردیده در عوض در داخل کشور با افزایش قیمت فزاینده  بر دوش مردم فرتوت و بی بضاعتی میباشد که این روند و سیر صعودی قیمت خودروها با کیفیت پایین را متحمل میشوند. این رشد فزاینده وسه برابری  را در شش ماهه اول سال 96 میتوان بوضوح در بازار قیمت خودرو مشاهده کرد.

,
,
,

رشد و ترقی صنعت خودرویی در ایران در یک بازده زمانی شاید تنها در تغییر چراغ، آیینه و دکوراسیون خودروهایی می باشد که در کیفیت فنی و قطعه ای خودرو به هیچ وجه با رقابت صنعت جهانی خودرو قابل قیاس نمی باشد.

,

این روزها  حال و هوای جامعه با توجه به اوج بیکاری جوانان و روی آوردن این سیل عظیم مردمی به بازار خودرو جهت معاش موجب دل نگرانی به حق مردم می باشد که همه روزه در سطح جاده ها باعث تلفات و کاهش مرگ و میرهایی  می شود که ایران را در بالاترین سطح رتبه جهانی از لحاظ سطح تصادفات و مرگ و میر به دلایل متعدد از جمله پایین بودن کیفیت خودرو قرارداده است.

,

در جلسه شورای رقابت که تیر ماه امسال برگزار شد  با افزایش حداکثر 1 تا 1.5 درصدی قیمت خودروهای پراید و تیبا و رشد 2.5 درصدی قیمت سمند و پژو موافقت شد. در این جلسه، موضوع تقاضای شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولاتشان مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای این شورا با افزایش قیمت برخی از خودروهای پرتیراژ موافقت کردند.

,

بر این اساس برای خانواده سایپا با تورم بخشی حدود 6 درصد، قیمت خودروهای پراید و تیبا با 1.5 درصد رشد یعنی حدود 150 هزار تومان افزایش همراه خواهد بود.  تندر 90 نیز حدود 1.57 درصد افزایش قیمت خواهد داشت و در مورد خانواده ایران خودرو نیز متوسط افزایش قیمت 2.69 درصدی یعنی حدود 400 هزار تومانی برای پژو و سمند تعیین شده است. همچنین طبق مصوبه شورای رقابت، خودروهای پژو 301، پژو 2008 و پژو 508 از قیمت‌گذاری خارج و قیمت آن‌ها آزاد اعلام شد. علت این امر به دلیل انحصاری بودن بازار آن‌هاست.

,

این سومین افزایش قیمت در سال جاری می باشد که بسیار دور از انتظار است و نیاز است که مسئولین ذی ربط نسبت به بررسی این افزایش قیمت و پیگیری حقوق مصرف کنندگان اهتمام ویژه ای داشته باشند.

,

به طور یقین باید این کیفیت پایین و عدم رقابت پذیری در کنار قیمت های نجومی و حباب وار را در تحریم سیاست بازار صنعت خودرو و کمبود قطعه با کیفیت بالا ذکر کرد که این روزها هیچگاه شاهد کیفیت و تنوع این صنعت نبوده ایم و چرخ های لرزان ماشین صنعت بر جاده لیز سیاست یک بام و دو هوای متولیان به لغزش افتاده است.

,

اگر بخواهیم این کمبود ملی و فراگیر را در صنعت خودرو مورد بازبینی قرار دهیم میتوان با نیم نکاهی به صنعت خودرو سازی در قالب پراید اشاره کرد که این روزها بعنوان عروس بخت برگشته در جاده ها سرگردان و حیران هر روزه شاهد بیشترین آمار و تلفات ناشی از این خودروی پرسرعت بی کیفیت در امر فنی و مقاوم سازی با نیش تلنگری به ناکجاآباد سرک می کشد.

,

بهرحال؛انزوای صنعت خودروسازی در سطح جهان،کیفیت پایین قطعه،سیاست های کلان مدیریتی و عدم پردازش به ارتقای فنی این نقیصه چرخ دار با توجه به رشد قیمت دامنه دار موجب به چالش کشیده شدن این عنصر تقاضا در قبال عرضه نامطلوب گردیده که بهمین طریق ساختار جامعه خودروسازان را هر روز بیش از پیش به میکشاند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه