اخبار داغ

دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه کردستان:

جایی برای تمرین ساز در دانشگاه نداریم

جایی برای تمرین ساز در دانشگاه نداریم
دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه کردستان گفت: با توجه به اینکه سرو صدای ساز زدن ما دانشجویان رشته موسیقی در خوابگاه, مانع درس خواندن هم اتاقی هایمان می شود از مسئولان درخواست داریم یک اتاق تمرین در خوابگاه برای تمرینات ما مشخص کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کرددانش،با توجه به اینکه کردستان استانی فرهنگی و دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی در حوزه فرهنگ و هنر است در مهرماه ۱۳۹۵ با هدف آموزش و گسترش موسیقی هنری ایران و حمایت از فعالیت‌های پژوهشی در موسیقی منطقه رشته نوازندگی ساز ایرانی در مقطع کارشناسی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان تاسیس شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کرددانش,

 

,

رشته‌ی نوازندگی ساز ایرانی، یکی از دوره‌های کارشناسی آموزش عالی است که هدف آن تربیت نوازندگان با بهره‌جویی از موسیقی اصیل و سنتی ایرانی است. این دوره در دانشگاه کردستان با تمرکز بر آموزش ردیف موسیقی ایرانی  –به عنوان رپرتوار مرجع این موسیقی - و بر اساس سازهای تار و سه‌تار، سنتور، کمانچه، نی، عود، و سایر سازهای وابسته برنامه‌ریزی شده است.

,

 

,

دانشجویان این دوره در کنار آموزش ردیف به کسب توانایی‌هایی چون گروه‌نوازی، همنوازی، جواب آواز، و آهنگسازی می‌پردازند و با اخذ دانش عمومی نظری و عملی موسیقی، قادر خواهند بود به اجرای موسیقی ایرانی در قالب تکنوازی یا گروه‌نوازی همت گمارند. 

,

 

,

پذیرش در این دوره منوط به قبولی در آزمون سراسری هنر و موفقیت در آزمون عملی و مصاحبه‌ی کارشناسی رشته‌ی نوازندگی ساز ایرانی است یعنی داوطلبینی که در این رشته قبول می شوند باید حتما قبلتر نواختن ساز را کار کرده باشند.

,

 

,

نغمه نبوی به همراه 8 دانشجوی دیگر جزو اولین دانشجویان ورودی رشته نوازندگی موسیقی ایران در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان است وی هم مانند سایر دانشجویان پذیرش شده در این رشته باید از قبل ساز کار کرده باشد به گفته خودش از سن5  سالگی با حضور در کلاس های موسیقی, آموزش نواختن سه تار را شروع  و این آموزش ها تا 12 سالگی ادامه پیدا میکند.

,

 

,

در این سال ها مبانی ساز زدن را یاد میگیرد اما چون علاقه زیادی به موسیقی داشت بصورت جدی از 16 سالگی وقتی میداند که کلاس های خصوصی ساز دیگر نیازهای او را برآورده نیمکند به تهران میرود و زیر نظر استا شعاری شروع بکار میکند.

,

 

,

وی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار کُرددانش اظهار داشت:  در زمان کنکور علاقه به موسیقی باعث شد که برای کنکور در رشته هنر آزمون دهم و در نهایت رشته موسیقی دانشگاه کردستان را انتخاب کنم هر چند خیلی از دوستان و فامیل میخواستند جلوی راه من را بگیرند و با حرف های خود میخواستند مانعی برای ورود من به رشته موسیقی شوند اما من دنبال علاقه خودم رفتم, به نظر این دوستان من باید با تحصیل در رشته ای غیر از موسیقی فارغ التحصیل شوم و در کنار آن بصورت تفریحی به موسیقی بپردازم اما به نظر خودم اگر فردی علاقمند به یک هنری باشد باید آن هنر تمام دغدغه اش شود و موسیقی برای من این حکم را داشت و نمیخواستم فقط بصورت تفریحی به آن بپردازم بلکه دوست داشتم آینده ام و زندگی ام براساس موسیقی شکل بگیرد و تمام دغدغه ام موسیقی شود.

,

 

,

وی ادامه داد: قبل از آمدن به دانشگاه فکر میکردم که موسیقی فقط کار عملی و تمرین است اما الان بعد از گذشت یک سال از تحصیل در این رشته می دانم آیتم های زیادی در حوزه تئوری است که باید یاد بگیرم و این روزها بیشتر روی تئوریات متمرکز شده ام.

,

 

,

نغمه نبوی دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه کردستان افزود: هدف من این است که نوازنده ای متمایز از بقیه نوازندگان شوم, هر چند بیشتر مردم سه تار را بصورت تک نوازی میشناسند اما من بیشتر دوست دارم بصورت گروهی سه تار بنوازم و به حد اعلای موسیقی برسم و برای این هدفم تلاش میکنم.

,

 

,

وی که مقام سوم جشنواره موسیقی دانشجویان غرب کشور را کسب کرده است می گوید: دانشگاه کردستان در حوزه موسیقی می تواند جزو بهترین دانشگاه های موسیقی شود اما تا رسیدن به Hن مرحله راه طولانی در پیش دارد البته من و امثال من که ورودی های جدید این رشته در دانشگاه کردستان هستیم باید خیلی کمبودها و سختی ها را در این راه تحمل کنیم و مطمئنا بعد از فارغ التحصیلی ما شرایط بهتر می شود و مطمئنا ما دانشجویان اولین ورودی هاین رشته در این راه تلف می شویم.

,

 

,

نغمه نبوی تصریح کرد: برای دانشجویان رشته موسیقی یکسری امکانات اولیه لازم است که بخشی از این امکانات تا امروز محقق نشده است مثلا برای برگزاری یک کلاس پیانو و تمرین پیانو ما باید مسیر طولانی دانشکده هنر و معماری تا معاونت فرهنگی ا طری کنیم و فقط در ساعاتی که معاونت فرهنگی حضور دارند میتوانیم در آن اتاق تمرین کینم درحالی که دانشکده ما باید چنین اتاق هایی برای تمرین داشت.

,

 

,

این دانشجوی رشته موسیقی دانشگاه کردستان تاکید کرد: یک مشکل دیگر دانشجویان رشته موسیقی دانشگاه کردستان این است که ما در خوابگاه جایی برای تمرین ساز نداریم و من با دانشجویان رشته های دیگر هم اتاقی و هم خوابگاهی هستم, امتحان من ساز زدن من است که نیاز به مکانی برای تمرین دارم اما چون جایی در خوابگاه برای تمرین موسیقی من وجود ندارد سروصدای ساز باعث ناراحتی هم اتاقی ها و هم خوابگاهی هایم می شود البته حق دارند که ناراحت شوند چون سروصدای من مانع درس خواندن آنها می شود, به همین خاطر از مسئولان دانشگاه تقاضا دارم که حداقل دانشجویان رشته موسیقی را در یک خوابگاه, در یک طبقه و در یک اتاق اسکان دهند و یک اتاق تمرین در خوابگاه برای دانشجویان این رشته در نظر بگیرند که هم حق بقیه دوستان ضایع نشود و هم ما به تمریناتمان برسیم.

,

 

,

نغمه نبوی ادامه داد: البته در فاصله بین کلاس ها هم ما اجازه ساز زدن در محوطه دانشگاه را نداریم و حراست ممکن است با ما برخورد کند اما دانشکده های دیگر موسیقی در کشور شرایط کاملا متفاوتی دارند و دانشجوی رشته موسیقی می تواند در محوطه دانشکده, در سالن دانشکده, در کلاس به راحتی و بدون هیچ تذکری ساز بزند.

,

 

,

وی گفت: وقتی من نه در خوابگاه و نه در محوطه دانشگاه نتوانم ساز بزنم به نظر شما دانشجویی غیر بومی مثل من  کجا باید تمرین کند, کجا باید ساز بزند, کجا باید خودم را برای امتحاناتم اماده کنم, امیدوارم با شروع سال تحصیلی جدید مسئولان در رفع این مشکلات ما را یاری کنند.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه