اخبار داغ

پیرامون نمایشگاه اخیر صنایع دستی در اصفهان؛

به نام هنرمندان ؛ به کام مسئولان/ مسئولان کمک حال هنرمندان صنایع دستی باشند

به نام هنرمندان ؛ به کام مسئولان/ مسئولان کمک حال هنرمندان صنایع دستی باشند
چند روزی از خاتمه برپایی هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان با حضور ۳۰ استان از سراسر کشور می گذرد و این نمایشگاه نتوانست رضایت شرکت کنندگان را جلب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هنرما؛ چند روزی از برپایی هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان با حضور 30 استان ازسراسرکشور می گذرد و همین دو روز پیش بود که این نمایگاه به کارش پایان داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر همین اساس، به این محل رفتیم و در حاشیه این نمایشگاه گفت وگویی هرچند کوتاه با تعدادی از هنرمندان و غرفه داران داشتیم که برخی راضی و برخی هم دل پردردی نسبت به این نمایشگاه و مسئولان امر داشتند.
راضیه حسینی 46 ساله یکی از هنرمندان صنایع دستی در اصفهان است که در این نمایشگاه حضور داشت. وی هنرمند رودوزی و سرمه دوزی سنتی و تزیینی است که شش سال سابقه فعالیت در کار صنایع دستی و 34 سال سابقه در دوخت سنتی پوشاک را دارد. راضیه حسینی بار چهارم بود که در این نمایشگاه شرکت می کردو معتقد بودکه سال گذشته استقبال از نمایشگاه بهتر بود.
وی دلیل آن را عدم تبلیغات درست برشمرد.
امیرحسین آقابابایی نیز یکی دیگر از هنرمندان فعال درصنایع دستی خاتم کاری است که وی هم برپایی نمایشگاه درسال گذشته رابسیار پرشورتر توصیف کرد.
وی ادامه داد: رسیدگی مسئولان نسبت به این نمایشگاه چندان مناسب نبود چرا که نور خورشید از ساعت11تا شش بعد ازظهر بر روی این صنایع می تابد و باعث می شود آن ها آسیب ببینند.
آقابابایی با بیان این مطلب که برای پیشرفت صنایع دستی باید از آن ها تبلیغ شود، گفت: ساخت هرکدام از این صنایع حدود پنج الی شش ماه زمان می برد و اگر تبلیغ کافی برای ترویج و استقبال از این هنر نشود سودی نیز برای ما نخواهد داشت.
اما محمدحسین عرب نژاد جوان اصفهانی فعال در هنر نقاشی روی شیشه باذکر این مطلب که برای دهمین بار است درنمایشگاه شرکت می کنداز استقبال مردم نسبت به این هنر رضایت داشت و تنها گلایه اش ازمسئولان اخذ اجاره بالا برای غرفه ها بود.
نمایشگاه صنایع دستی ملی استان میزبان خانم میرحسینی از گیلان نیز بود.
وی غرفه دار هنر حصیربافی است و در این زمینه به ما گفت: بیش از 30سال سابقه فعالیت در این هنر را دارم و برای چندمین بار است که در این نمایشگاه شرکت می کنم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی ادامه داد: از مردم اصفهان که مردمانی هنرمند و هنردوست هستند انتظار بیشتری دارم.
در بخشی از محوطه باغ چهلستون غرفه لباس های محلی نظرم راجلب کرد. فروشنده آن خانمی 35ساله از استان کردستان است.
به گفته وی، حدود 10سال است بدون داشتن هیچ مشوقی در زمینه طراحی برروی لباس های سنتی فعالیت می کند.
وی می گوید: تهیه هرلباس 10الی 20 روز زمان می برد و انتظار می رود که استقبال بهتری ازاین هنر شود شود.
وی برای بار دوم در این نمایشگاه شرکت می کرد و همچون سایر هنرمندان وضعیت استقبال از نمایشگاه را امسال نسبت به سال گذشته کمتر دانست و دلیل آن را هم تضعیف و پایین بودن قدرت خرید مردم برشمرد.
غرفه دار کردستانی از مشکل مکان و هزینه بالای آن برای ما گفت و ادامه داد: مشکل جای خواب داشتیم این درحالی بود که ازما خواسته شده بودند بایدبرای اجاره خوابگاه 700تومان پرداخت کنیم درحالی که درآمد ما اصلا به 700هزار تومان نمی رسد و این منصفانه نیست که هزینه یک هتل پنج ستاره را از ما بگیرند.
به نام هنرمندان و به کام مسئولان
با هنرمند دیگری درباره هجدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی اصفهان گفت وگو کردیم که دل بسیار پردردی ازمسئولان داشت.
محمدی گفت: مشکل اصفهان این است که تعداد هنرمندان زیادی دارد چراکه آنها هنرمند متولد می شوند اما متاسفانه از آن ها به خصوص هنرمندان صنایع دستی در اصفهان حمایت نمی شود.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی اصفهان در هر مکانی که نمایشگاه برپا می کند به جای حمایت از هنرمندان از خود حمایت میکند و آن مکان را به آن هامی فروشد در حالی که این امر هیچ سودی برای هنرمندان ندارد.
این هنرمنداصفهانی 47ساله که سابقه 10 سال کار در زمینه صنایع دستی  دارد در ادامه گفت: درست است که هنرمندان در این نمایشگاه هنرخود را می فروشند امادر کل سود اصلی به جیب مسئولان به ویژه مسوولان صنایع دستی می رود چراکه در این نمایشگاه از کسانی که نشان ملی دارند پول گرفته می شود، هنرمندان نیز باید هزینه بدهند در حالی که این نه تنها حمایت نیست بلکه هنرمند متحمل ضرر نیز می شود.
وی همچنین افزود: معضل دیگری که در سیستم اداری وجود دارد عدم نظارت بر نمایشگاه وصنایع دستی است.
پوررجبی ادامه داد: درهمین مکان غرفه ای رامی شناسم که با اینکه برند معروفی است اما جنس تقلبی می فروشد و برآن نظارت هم نمی شود که اگر این روند ادامه پیدا کند به صنعت توریست و گردشگری اصفهان لطمه شدیدی وارد می شود چراکه اگر یک توریست جنسی را بخرد وپس از شش ماه آن جنس خراب یارنگ آن برود برند اصفهان زیر سوال می رود.
بهتر است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان به عنوان متولی این نمایشگاه، تسهیلات بهتری را در امر حمایت از هنرمندان ارائه کند تا هم دلگرمی برای کار آنها فراهم شود و مردم نیز بتوانند خرید بیشتری از محصولات صنایع دستی داشته باشند تا شاهد رونق و موفقیت بیشتر بازار صنایع دستی در استان اصفهان شویم.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
, به نام هنرمندان و به کام مسئولان, به نام هنرمندان و به کام مسئولان,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه