اخبار داغ

مروری بر تحولات شمال عراق/ استقلال کردستان آرزوی دست نیافتنی برای دولت اقلیم

مروری بر تحولات شمال عراق/ استقلال کردستان آرزوی دست نیافتنی برای دولت اقلیم
اقلیم کردستان نمی‌‌تواند، جهت برقراری رابطه و توسعه و گسترش مناسبات با هدف تامین نیازهایش و ارتباط با جهان خارج حساب کند و این می‌‌تواند، شرایط را برای اربیل در مقاطعی از زمان سخت و دشوار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  از زمان تشکیل حکومت فدرال در عراق طی یک دهه گذشته، رویکرد دولت اقلیم کردستان (KRG) همواره بر "جدایی از دولت مرکزی در بغداد" و "تشکیل کشور مستقل" کردستان متمرکز بوده است. در این بین عواملی ابهامات موجود در قانون اساسی مصوب سال 2005 عراق، درگیری‌‌‌‌های طایفه‌‌‌ای، ضعف دولت مرکزی، ظهور داعش و به دست گرفتن صادرات نفت اقلیم، تلاش کُردها برای کسب حمایت جامعه بین المللی به ویژه قدرت های جهانی با خواسته استقلال کردستان را دو چندان کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

نگاهی بر نقشه‌‌‌ی خیالی دولت اقلیم برای تشکیل کردستان نشان می دهد این کشوراز شمال و شرق با دو قدرت منطقه‌‌‌‌ای یعنی ایران و ترکیه و از شرق و جنوب و غرب با کشورهای عراق و سوریه همسایه خواهد بود.

,


 

, ,
,

دولت اقلیم در ظاهر تلاش زیادی را برای برگزاری رفراندوم و کسب استقلال انجام می‌‌دهد اما به نظر می‌‌رسد که بارزانی و دیگر کردهای خواهان جدایی نیز به این نتیجه رسیده‌‌اند که بی‌‌اذن ترکیه و به ویژه ایران توانایی و جرات این اقدامات را ندارند.

,

دولت اقلیم می‌‌داند که با تکیه بر نواقصی که در قانون اساسی مصوب 2005 عراق وجود دارد، می‌‌تواند کسب استقلال نماید اما بی‌‌شک با این اقدام همه راه‌‌های ارتباطی خود را با جهان خارج از دست خواهد داد.

,

طی روزهای گذشته چندین بار انفجارهای تروریستی در کرکوک و برخی دیگر از شهرهای اقلیم صورت گرفته است و برخی عوامل بصورت کاملا ناشیانه سعی داشتند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران مجوز این نا امنی‌‌ها را داده است. البته جمهوری اسلامی به صورت جدی با این اتفاق نامیمون مخالف است ولی ابزارهای لازم برای وارد نمودن فشار بر اقلیم را نیز دارد و شاید آخرین گزینه‌‌ی ما برخورد سخت با موضوع رفراندوم باشد.

,

پیش از این دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان مشروعیت معابر مرزی ایران با اقلیم کردستان را صرفاً بدلیل وجود اقلیم به عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرده و گفته بود: توافقات مرزی صرفاً با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت به معنای مسدود شدن آنهاست.

,

ترکیه نیز پیش از این بارها اعلام کرده است که با این جدایی مخالف است. البته تلاش‌‌هایی برای عادی جلوه دادن تحرکات اقلیم در ترکیه در جریان بود که آن ها هم با مخالف جدی روبرو شده‌‌اند. روزهای گذشته استانداری آنکارا از برگزاری همایشی با عنوان "همه پرسی استقلال کردستان و آینده روابط منطقه‌‌ای ترکیه – کردستان" ممانعت به عمل اورد که قرار بود توسط برخی محافل کُردی در  ترکیه برگزار شود.

,

البته غیر از اظهارات ترک‌‌ها در سطوح دیپلماتیک، تحرک دیگری در سطح ارتش ترکیه مشاهده نشده است اما برخی محافل به شدت در تلاش هستند تا بگویند ترکیه آماده نبرد نظامی با کردستان مستقل است که این موضوع قطعا نمی تواند صحت داشته باشد و ترکیه با وجود هم مرزی استان های کرد نشین خود با اقلیم، هرگز این کار را نخواهد کرد.

,

کردستان یا پاکستان؟

, کردستان یا پاکستان؟, کردستان یا پاکستان؟,

فاجعه‌بارترین حادثه‌‌ی منطقه‌‌ی ما در صد سال گذشته، جدایی پاکستان از هندوستان بود. اولین ثمرۀ این جدایی، ترور گاندی بود و پس از آن هم جز فقر و جنگ و مسابقۀ تسلیحاتی در منطقه نتیجه‌ای نداشت. جنگ‌های کشمیر، اوضاع اقتصادی بنگلادش، شکل‌گیری زرادخانه‌های هسته‌ای در ناامن‌ترین منطقۀ جهان و حتی بخشی از آنچه امروز بر مسلمانان میانمار می‌گذرد، از پیامدهای آن جدایی نامبارک است. کشوری که آن روز در نقشۀ جهان ترسیم شد، بزرگ‌ترین مامن القاعده و تولید سلاح هسته‌ای است.

,

مشکلات و برنامه‌‌‍های ویژه‌‌ای که از طریق طرح استقلال کردستان برای منطقه تدارک دیده می‌‌شود کم خطرناک‌‌تر از موضوع پاکستان نیست و شاید به لحاظ موقعیت منطقه‌‌ای بسیار دردناک‌‌تر هم باشد. جدایی کردستان از عراق، اگر پیامدهایی بدتر از جدایی پاکستان از هند نداشته باشد، در درازمدت همان‌اندازه منطقۀ بی‌ثبات خاورمیانه را در ورطه‌ای از فجایع انسانی خواهد انداخت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه