اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری آران و بیدگل خبر داد:

دانش بومی کشت هندوانه سنبک آران در فهرست میراث ناملموس کشور

دانش بومی کشت هندوانه سنبک آران در فهرست میراث ناملموس کشور
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: دانش بومی کاشت هندوانه سنبک به شماره ۱۴۲۳ اول فروردین ماه سال جاری، در فهرست ملی میراث ‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خطب شکن؛ جواد صدیقیان در گفتگویی با اشاره به کاشت هندوانه بومی در چاله سنبک اضافه کرد: سده های متمادی است که مردم کویر آران و بیدگل با اجرای فنی جالب توجه محصول هندوانه را در مناطق سنبک و چهارطاقی در کویر آران و بیدگل به صورت دیم کشت می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل بیان کرد: کویر آران و بیدگل یکی از خشک ترین مناطق کویر مرکزی ایران به شمار می رود، با این حال مردم سخت‌کوش کویر به ویژه در مناطق سنبک و چهارطاقی منطقه ای را در چند صد سال گذشته کشف نموده اند که دارای مقادیر متناوبی آب زیر زمینی است.

,

وی قدمت کشت هندوانه در سنبک را از حدود ۴۰۰ سال پیش عنوان کرد و گفت: مردمان این مناطق در این چاله ها که در گذشته تعداد آن به بیش از ۳۶۰ عدد می رسید به صورت دیم تخم هندوانه کشت کرده و بوته این گیاه از آب کمی که در این چاله ها جمع می شد به تدریج تغذیه و سپس هندوانه به عمل می آمد.

,

صدیقیان با بیان این که حرکت و فن کشت دیم هندوانه در کویر آران و بیدگل منحصر به فرد بوده ادامه داد: برداشت هندوانه در دل کویر جاذبه‌ای است که برای اکثر گردشگران کویر مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد، پدیده طبیعی کاشت و برداشت هندوانه در کویر در آینده نزدیک و با تبلیغات مناسب برای جذب گردشگر به یکی از عجایب طبیعی دنیا تبدیل شود و بر جذابیت های همیشگی کویر بیفزاید.

,

وی از ثبت دانش بومی کاشت هندوانه دیمی در کویر چاله سنبک آران‌ و ‌بیدگل در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد و اظهار کرد: دانش بومی کاشت هندوانه دیمی در کویر چاله سنبک به شماره ۱۴۲۳ در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۰۱ در فهرست ملی میراث ‌فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه