اخبار داغ

روایتی دیگر از عدم برگزاری عزاداری های یکپارچه در استان همدان؛

اعمال سلیقه فردی و خودمطرح شدن مانعی بزرگ بر سر راه انسجام عزاداری ها

اعمال سلیقه فردی و خودمطرح شدن مانعی بزرگ بر سر راه انسجام عزاداری ها
ائمه جمعه استان ها متحد القول عنوان کردند که اعمال سلیقه فردی و خودمطرحی و منیت ها مانعی بزرگ بر سر راه برگزاری عزاداری های یکپارچه و منسجم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رودآور؛ چندین و چندسال است هیئت های مختلف مذهبی در ماه محرم از روزها قبل خود را برای استفاده هرچه بیشتر از این ماه آماده می کنند، یکی سنج می آورد و دیگری طبل، آن یکی هم به فکر علم بزرگتر می افتد و پرچم های مختلف.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رودآور,

اما در این میان هستند هیئت های عزاداری مختلفی که گرد هم جمع می شوند و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا به شکل منسجمی بر سر  سینه می زنند، نمونه های این عزاداری ها را در یزد و زنجان شاهد بودیم، به گونه ای که حتی رهبر معظم انقلاب نیز در پیامی این وحدت و یکپارچگی در عزاداری های محرم را گرامی داشتند و اما در استان همدان و در شهرستان های مختلف کمتر شاهد برگزاری عزادار های ای نگونه ای و یکپارچه هستیم.

,

گرچه در سال های اخیر تجمع عاشورائیان در سراسر استان به نوعی برگزار می شود، اما این گردهمایی هیئت ها و دسته های عزاداری در روز عاشورا نیست و نماز ظهر عاشورا هم آن گونه که باید با تجمیع تمام هیئت ها برگزار نمی شود.

,

دراین باره و در بخش اول پیگیری ها به سراغ ائمه جمعه استان رفتیم تا علت و عوامل عدم برگزاری عزاداری یکپارچه در استان را جویا شویم.

,

عزاداری یکپارچه نیاز به حرکت خودجوش مردمی دارد

,

, ,

«حجت الاسلام مرتضی موحودی» امام جمعه تویسرکان در گفت و گو با خبرنگار رودآور، گفت: اینکه تمامی هیئت ها در روز عاشورا گرد هم جمع شوند، موضوعی است که سالیان سال در دست پیگیری است.

,

وی اظهار کرد: به نظر می رسد این اقدام باید خودجوش باشد و شکل مردمی به خود بگیرد و تا خود مردم نخواهند دسته ها و هیئت های عزاداری در 10 روز اول محرم و به ویژه در روز عاشورا یکپارچه به عزاداری نمی پردازند.

,

تا گرفتار خودمطرح شدن و خودنمایی باشیم، یکپارچگی نداریم

,

, ,

«حجت السلام محمدباقر برقراری» امام جمعه ملایر هم در گفت و گویی عنوان کرد: مطرح شدن موضوع رقابت بین تعدادی از هیئت های مذهبی مانع اصلی انسجام هیئت ها در راستای انجام وظیفه حقیقی و مؤثر واقع شدن است، اینکه هیئتی در رقابت با هیئت همسایه یا خیابان دیگر به دنبال باندها و بلندگوهای بیشتری باشد، یا تصمیم بگیرید تعداد طبل و سنج های خود را افزایش دهد سبب شده تا وحدت و یکرنگی در میان تمامی هیئت ها نباشد.

,

وی تصریح کرد: اگر هیئتی به دنبال خودنمایی و خودمطرح کردن و کمیت تعداد وسایل عزاداری های خود باشد و آن غنی معرفتی و بصیرتی عاشورا را ملاک و سنجش قرار ندهد، یکپارچکی هم ایجاد نخواهد شد.

,

امام جمعه ملایر گفت: تا ما گرفتار خود و هیئت خود هستیم، هیئت نمی تواند محور و الگویی برای سایر هیئت ها در شهرستان، استان و یا کشور شود، چرا که تنها پرهیز از مطرح شدن و رفتن به سمت یکپارچگی در راستای رضایت خدا و ائمه(ع) و به ویژه صاحب مجالس عزاداری می تواند وحدت آفرین باشد.

,

اعمال سلیقه فردی، مانعی بزرگ بر سر راه انسجام عزاداری ها

,

, ,

«حجت الاسلام رضا مصباح» امام جمعه فامنین هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، اظهار کرد: خوشبختانه سال گذشته در "ماماهان" فامنین عزاداری ماه محرم به شکلی منسجم برگزار شد، به گونه ای که نماز ظهر عاشورا را هم با حضور عمده هیئت ها اقامه شد.

,

وی درباره علل عدم برگزاری عزداری های منسجم در برخی نقاط؛ گفت: اگر اعمال سلیقه های را کنار بگذاریم و تنها نیت عزاداری هایمان قربت الی الله باشد، هیچ گونه اختلافی به وجود نمی آید و همهذیل  یک پرچم سینه می زنند.

,

امام جمعه فامنین تصریح کرد: هرچه اعمال سلیقه فردی کمتر، انسجام هم بیشتر می شود.

,

عدم اقبال عمومی و نبود مکانی مناسب مانعی برای برگزاری عزاداری های منسجم

,

, ,

«حجت الاسلام عباسعلی مغیثی» امام جمعه نهاوند  هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور، با اشاره به دو علت اصلی یکپارچه نبودن عزاداری ها در عمده شهرها و به ویژه در نهاوند، گفت: تعدادی از هیئت ها رسم و رسوماتی دارند که از گذشته طبق آن پیش می روند و برخی هم می خواهند با آن رسم و رسوم های خاص خود را نشان دهند، از این رو آن اقبال عمومی برای عزاداری های یکپارچه وجود ندارد.

,

وی اظهار کرد: از طرفی دیگر مکان مناسبی هم برای برگزاری این گونه مراسم های منسجم در همه جا وجود ندارد و به این دلیل گرچه موضوع یکپارچه شدن مراسم های عزاداری بارها و بارها مطرح شده، اما تا این فرهنگ در جامعه نهادینه نشود و زیرساخت های لازم از نظر مکانی هم مهیا نباشد، عزاداری های یکپارچه نخواهیم داشت.

,

امام جمعه نهاوند تأکید کرد: رفتن به سمت وحدتی همه جانبه در برگزاری عزاداری ها نیازمند فرهنگ سازی در طول سال های متوالی است که همت متولیان فرهنگی را هم می خواهد.

,

عمده هیئت ها در روز عاشورا به دنبال اجرای رسم و رسومات خود هستند

,

, ,

«حجت السلام حاتم‌‌نیا» امام جمعه شهرستان بهار  هم در گفت و گو با خبرنگار رودآور؛ گفت: از سالی که به بهار آمدم از سال دوم همین فکر به گونه عملیاتی شد و با جلساتی تدارک برگزاری عزاداری های منسجم در صبح روز تاسوعا و عصر روز یازدهم محرم فراهم شد و خوشبختانه پنج سال است که مراسم های عزاداری در این دو روز به شکلی متمرکز برگزار می شود.

,

وی تصریح کرد: این عزاداری ها بدون سنج، طبل، علم و علامت است و از مردم می خواهیم تنها خودشان باشند و برای سالار شهیدان سینه زنی کنند که با استقبال عموم همراه بوده است.

,

امام جمعه بهار افزود: با این وجود تاکنون به دلایل مختلف از جمله اینکه عمده هیئت های عزاداری مراسم های متنوع، متعدد و خاص خودشان را دارند، عزاداری های روز عاشورا به صورت یکپارچه برگزار نشده است.

,

حجت السلام حاتم‌‌نیا عنوان کرد: اگر یکپارچگی در عزاداری ها را می خواهیم باید زمینه سازی های لازم را هم انجام دهیم که کار یک سال و دو سال نیست و زمان بر است.

,

حرف آخر؛ برپایی بزرگترین معروف عاشورا زیر پرچم حسینی(ع)

,

به گزارش رودآور، وحدت، یکرنگی، یک دستی و یکپارچگی آرزوی تمامی مردمان این دیار است و چه بهتر همه زیر پرچم امام حسین(ع) و در کشتی نجات سالار شهیدان گردهم جمع شویم تا با برگزاری نماز ظهر عاشورا به صورت متمرکز در هر شهرستانی، نقشه های فتنه انگیز و تفرقه آمیز شوم دشمنان اسلام را نابود سازیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه