اخبار داغ

آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در منوجان

آداب و رسوم عزاداری ماه محرم در منوجان
عزاداری ماه محرم همه ساله در منوجان با شور و عشق خاص مردم به ابا عبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود و عاشقان آن حضرت ارادت و تجدید میثاق خود را هر سال در قالب عزاداری مستحکم‌تر می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح منوجان هر ساله با آغاز ماه محرم شهر حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد و  مردم منوجان نیز مانند سایر هموطنان، با شیوه های خاص خود به سوگواری سید شهدا (ع) می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح منوجان ,

بوی محرم می آید

, بوی محرم می آید,

مراسم سوگواری در شهرستان منوجان اهمیت خاصی دارد از یک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت( ع) و از دیگر سو نشانگر همبستگی اجتماعی آنها است.مردم منوجان قبل از شروع ماه محرم با غبار روبی مساجد ونصب پرچم ها ی امام حسین (ع)وپارچه های مشکی در سطح شهر و مساجد به استقبال ماه محرم می روند .اهتزاز پرچم ها، بیرق سرخ، سیاه و سفید و نصب پارچه نوشته هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه ها، منازل، ادارات و نهادها یکبار دیگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم زنده کرده است.

,

دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر

, دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر,

در شهرستان منوجان هیات های مذهبی نیز از روز ششم ماه محرم اقدام به حرکت دسته های سینه زنی و زنجیرزنی در شهر کرده و خود را برای برپایی اصلی ترین مراسم عزاداری در ایام تاسوعا و عاشورا آماده می کنند.البته قابل ذکراست هرشب مجالس عزاداری ومنبرخوانی توسط روحانیون که ازخود شهرستان یاازشهرستان های دیگر می آینددر مساجد وحسینیه ها برگزار می شود.

,

سینه زنی واحد

, سینه زنی واحد,

مراسم سینه زنی واحد ، یک سبک عزاداری شناخته شده جنوبی است که در شهرستان منوجان در عزاداری ها دیده می شود.

,

مراسم علم گردانی

, مراسم علم گردانی,

مراسم علم گردانی از مراسمات سنتی در منوجان بوده و از قدیم الایام دراین شهرستان مرسوم بوده است.اما امروزه این مراسم بیشتر در روستاها اجرامی شود. بدین ترتیب که با آغازماه محرم بانیان بعضی از مساجد در روستا ها به همراه جوانان روستا همراه با نوحه خوانی با گذر از روستا اقدام به جمع آوری نذورات مردم می کنند.وهمچنین کسانی که نذر دارند به اندازه نذر خود برای تهیه ناهار ظهر عاشورا به بانیان مساجد پول و یا وسیله ای را ماننده برنج ، گوسفند و …می دهند.

,

مراسم تاسوعا و عاشورا

, مراسم تاسوعا و عاشورا,

مراسم تاسوعا و عاشورا همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی درمرکز شهرودرروستاها برگزار می شود.

,

شب شام غریبان

, شب شام غریبان,

در شب شام غریبان مردم عزادار شهرستان منوجان در اماکن مذهبی به یاد شب اول شهادت حسین ابن علی(ع)، شمع روشن کرده و تا پاسی از شب به مناجات و گریه بر مظلومیت آن بزرگوار و اسارت اهل بیتش می پردازند.

,

تعزیه خوانی

, تعزیه خوانی,

تعزیه خوانی یکی از مراسم های ماه محرم در  منوجان است که از روز اول ماه محرم  در روستای سرراس و بخش آسمینون  منوجان اجرا می شود وتا روز دهم محرم ادامه دارد .درتعزیه خوانی  واقعهٔ کربلا به دست افرادی که هر یک نقشی از شخصیتهای اصلی را بر دوش دارند، نشان داده میشود. که  بیشتر دربارهٔ شهید شدن حسین بن علی و مصائب اهل بیت است.

,

سفره های نذری

, سفره های نذری,

گستردن سفره های نذری که از دیرباز در بین زنان متداول بوده است، به غیر از جنبه‌های مذهبی و روحانی، کاربری‌های اجتماعی متفاوتی دارد  برخی از این سفره‌ها عبارتند از:
سفره حضرت رقیه(س)،سفره حضرت قاسم (ع)،سفره حضرت علی (ع)،سفره حضرت عباس (ع ) است.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه