اخبار داغ

گزارشی از آیینی کهن در مهدیشهر؛

استقبال مهدیشهری ها از محرم با برپایی خیمه ابا عبدالله الحسین(ع) +تصاویر

استقبال مهدیشهری ها از محرم با برپایی خیمه ابا عبدالله الحسین(ع) +تصاویر
طبق یک آیین قدیمی، پیر غلامان و مسئولین هیئت های مذهبی و عاشقان حسینی دو روز مانده به محرم خیمه اباعبدالله الحسین(ع) را در تکیه حسینیه اعظم مهدیشهر برافراشته می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نیزوا، مردم مهدیشهر آیین های خاصی را در عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش در ماه محرم و صفر برگزار می کنند که برخی از آیین ها قدمتی به درازای چند قرن دارد و فلسفه خاصی نیز در این آیین ها نهفته است.  

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

یکی از آیین های سنتی مردم مهدیشهر که به گفته ابوالفضل سقائیان از پیرغلامان اهل بیت، در استقبال از ماه محرم برگزار می شود  و به میزان قدمت عزاداری مردم این شهر در حسینیه اعظم، قدمت دارد، برپایی خیمه عزای ابا عبدالله الحسین(ع) در تکیه حسینیه اعظم می باشد.

,

, ,

حسینیه اعظم مهدیشهر که قدمتی بیش از 650 سال دارد، مرکز عزاداری مردم این شهر است که همه هیئت ها و دستجات عزاداری شهر که بیش از 14 هیئت هستند، جمع می شود و از روز هفتم محرم برنامه عزاداری و دسته روی در خیابان ها را از این حسینیه آغاز می کنند و سپس  هیئت ها پس از سینه زنی و زنجیر زنی در خیابان ها دوباره به این محل بازمی گردند و در زیر خیمه ابا عبدالله الحسین که در تکیه حسینیه اعظم برپا شده عزاداری خود را به اتمام می رسانند.

,

, ,

تکیه حسینیه اعظم بخش بیرونی ساختمان حسینیه است که از قدیم به یاد خیمه اباعبدالله الحسین(ع)، با آیین خاصی چادری بر فراز تکیه برپا می شد. این آیین همه ساله دو روز مانده به محرم برپا می شود که همراه با سیاهپوش کردن حسینیه اعظم، آغازین بخش برنامه های عزاداری ماه محرم است.

,

در آیین برافراشته کردن خیمه ابا عبدالله الحسین(ع) در تکیه اعظم، بیش از 200 نفر از عاشقان حسینی و مسئولین هیئت ها و پیرغلامان اهل بیت جمع می شوند و از صبح چادر را پهن کرده و اگر نیاز بود، چادر را تعمیر می کنند. سپس بعد از آماده سازی کامل چادر، به همت و همکاری یکدیگر که جلوه ای از وحدت نیز می باشد، چادر را به عنوان نمادی از خیمه گاه اباعبدالله الحسین(ع) علم می کنند.

,

, ,

همراه با برپایی خیمه، عزاداران با حزن و اندوه و با ذکر یا حسین یا حسین، می خوانند: «فریاد از غریبی و بی یاری حسین(ع)- و از ناله های دم به دم و زاری حسین(ع)- غسلش که داد، کفنش کی برید و دوخت؟- بر حالت غریبش آیا دلِ که سوخت؟- ای تشنه لب تو طاقت خنجر نداشتی - گویا غریب بودی و مادر نداشتی».

,

, ,

این خیمه دو روز مانده به محرم برپا می شود و سه روز پس از عاشورا نیز جمع می شود.

,

طبق سنت قدیمی از اول محرم برنامه تعزیه خوانی در محل تکیه و زیر این خیمه برگزار می شود که تا دهم محرم ادامه دارد.

,

یکی دیگر از برنامه هایی که در زیر این خیمه برگزار می شود، عزاداری هیئت های مذهبی است که پس از حرکت دستجات در خیابان ها برای اتمام عزاداری به سمت تکیه برمی گردند و به مدت پنج الی ده دقیقه در زیر خیمه به سینه زنی و زنجیر زنی ادامه می دهند و سپس مراسم عزاداری را به پایان می رسانند.

,

, ,

در مهدیشهر مراسم دسته روی و زنجیر زنی از هفتم محرم آغاز و اخیرا تا یازدهم محرم ادامه دارد ولی مراسم عزاداری و سخنرانی هر شب در دو ماه محرم و صفر در حسینیه اعظم برپا است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه