اخبار داغ

هفت چشمه گزارش می دهد

صدای طبل های عزای محرم در کوچه های اردل به گوش می رسد

صدای طبل های عزای محرم در کوچه های اردل به گوش می رسد
با نزدیک شدن محرم بیرق های سید و سالار شهیدان در شهرستان اردل برافراشته می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هفت چشمه، با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حسین بن علی (ع)، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان اردل، با نصب بیرق عزا بر سردرب مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میادین و معابر به سوگ می نشینند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هفت چشمه, هفت چشمه,
 
,
, ,
در این ایام ،مساجد و خانه ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می شود و مردم در دسته و هیئت های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از آش، خرما، شربت، و غذا .. بین مردم پخش می کنند.
,
, ,
حرکت دستجات عزاداری که اغلب سینه زنی و زنجیرزنی است در ۱۰ روز اول ماه محرم شبها از مساجد و هیئت های مذهبی شهرستان اردل با شور و حماسه حسینی آغاز شده و در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی این شور حسینی به اوج می رسد.
,

,
, ,
در تاسوعا و عاشورا، آیین های عزاداری و سوگواری از صبح آغاز می شود و این روز که شهادت امام حسین (ع) و۷۲ تن از یاران با وفای آن حضرت است حال هوای خاص خود را دارد.
,
 
,
جمعیت این شهرستان وبخصوص شهر اردل در ایام محرم دو تا سه برابر افزایش می یابد و تمام کسانی که از این شهر و شهرستان مهاجرت کرده اند به عشق امام حسین(ع) و شرکت در عزاداری در این ایام به شهرستان اردل سفر می کنند و در این راستا کمتر خانه ای در این در ایام میهمان ندارد.خانواده های بسیاری نیز در شهرهای کاج،دشتک،سرخون در دیگ های بزرگ برای عزاداران حسینی شام و نهار تهیه کرده و در اختیار عزاداران و سوگواران قرار می دهند و عده ای دیگر نیز در این ایام گوسفند قربانی می کنند.

عزاداری مردم بخصوص درشبهای تاسوعا وعاشورای حسینی ازشور حسینی بالایی برخورداراست وازسبک عزاداری و نوحه خوانی و سینه زنی متفاوت نیزبرخورداراست.
,
,
,
, ,

هیئت های عزاداری شهرستان اردل در روز عاشورا که شامل هیات های سینه زنی،زنجیر ، گروه اسرای حسینی،خیمه سوزان،تعزیه خوانی هستند نیز به خیابان ها آمده و به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.

در روز تاسوعا و عاشورای حسینی عزاداران امام حسین(ع) در این شهرستان شب و روز به عزاداری می پردازند و در نوحه خوانی ها که معمولا به زبان فارس و لری می باشد استفاده می کنند.

زنان و کودکان شب عاشورا برای گرفتن حاجات خود در مساجدوتکایاهاحضوریافته و نماز و زیارت عاشورا می خوانند و شمع روشن می کنند.
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,
عزاداری اهالی این شهرستان در ظهر عاشورا به اوج خود می رسد و با صدای اذان موذن عزاداران به نماز ظهر عاشورا می پیوندند و نماز را به جماعت اقامه می کنند.بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا به جماعت عزاداران آتش زدن نمادین خیمه های امام حسین(ع) می شود و این آیین ویژه به صورت مجزا در شهر اردل برگزار می شود.

عزاداری اهالی هنگام آتش زدن خیمه ها با شور حسینی همراه است و عزاداران با نوای حسین حسین تا پایان سوختن خیمه بر سر وصورت خود می زنند و به یاد غربت امام حسین(ع) عزاداری می کنند.

در این هنگام خیابان های شهرهای شهرستان اردل مملو از جمعیت عزاداران حسینی است که نذری های فراوانی نیز بین عزاداران پخش می شود.

انتهای پیام
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه