اخبار داغ

محرم در پایتخت شور و شعور حسینی/

آیت‌الله حسینی‌زنجانی: محرم هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است/ مداحان در شرح وقایع کربلا از منابع صحیح استفاده کنند

آیت‌الله حسینی‌زنجانی: محرم هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است/ مداحان در شرح وقایع کربلا از منابع صحیح استفاده کنند
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به فرا رسیدن محرم گفت: محرم هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: مسئله محرم در هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است و این مراسم در راه امر به معروف و نهی از منکر و اینکه جامعه اسلامی به طرف عدل و داد حرکت کند، انجام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آیت‌الله سیدمحمد حسینی زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار , موج رسا;,  با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم اظهار کرد: مسئله محرم در هر سال تجدید عهدی با امامت و ولایت است و این مراسم در راه امر به معروف و نهی از منکر و اینکه جامعه اسلامی به طرف عدل و داد حرکت کند، انجام می‌شود.,

وی افزود: وظیفه هر شیعه و پیرو حضرت علی(ع) و امامان معصوم(ع) است که این ایام را با عظمت برگزار کنند و به اهدافی که در کربلا و نهضت اباعبدالله بوده نیز توجه شود.

,

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه احیای دین، امر به معروف و نهی از منکر و پیاده کرده عدالت اجتماعی در جامعه از اهداف امام حسین(ع) بود، تصریح کرد: این موضوعات امکان پذیر نیست مگر اینکه ساختار حکومتی برپایه حکومت توحیدی باشد بنابراین به ما سفارش شده تا این ایام را با عظمت برگزار کنیم.

,

وی بیان کرد: مباحثی که در این ایام مطرح و عزاداری‌های که انجام می‌شود باید همراه با معارف اهل بیت(ع) باشد تا ریشه دار شده و اسلام در قلبها نهادینه شود.

,

آیت‌الله حسینی‌زنجانی چند توصیه نیز به مداحان و شعرا داشت و گفت: توصیه این است که وقتی وقایع را توضیح و شرح می‌دهند از مقاتل و منابع صحیح استفاده کنند و بیشتر از آن چیزی که در مقاتل آمده برای مردم بازگو نکنند.

,

وی تصریح کرد: آن چیزی که با هدف اباعبدالله الحسین(ع) همسانی داشته و صحیح است باید گفته شود، یعنی وقتی وقایعی که به زبان نوحه و مرثیه بیان می‌شود به نحوی به اهداف آن بزرگواران نزدیک شویم و طوری نباشد که موجب وهن شده و یا اینکه مطابق شان اهل بیت(ع) نباشد.

,

این مرجع تقلید با اشاره به عزاداری‌های مردم پایتخت شور و شعور حسینی اظهار کرد: عزدارای‌های که در زنجان انجام می‌شود پرشور بوده و مبالغه و برخی از حرکات که مناسب شان معصومین(ع) و به طور کلی مذهب شیعه نیست را در این شهر انجام نمی‌دهند.

,

وی بیان کرد: مردم زنجان بر همان اساسی که در عرف جاری بوده به وظایفی که دارند انجام می‌دهند بنابراین می‌بینیم که مورد توجه جهانیان قرار گرفته و پایتخت شور و شعور حسینی لقب گرفته است به طوری که مردم دور هم جمع شده و در قالب راهپیمایی و دسته‌جات به تبیین شعائر حسینی می‌پردازند.

,

آیت‌الله حسینی‌زنجانی تاکید کرد: به لطف خداوند متعال عزاداری‌های مردم زنجان هر سال باشکوه‌تر و عظمت‌تر برگزار می‌شود.

,

وی با اشاره به شیعه‌هراسی که از طرف دشمنان و به خصوص وهابیت دنبال می‌شود، گفت: این دشمنی وهابیت به ریشه‌های تاریخی برمی‌گردد، آنهایی که براساس سلفی‌گری و وهابیت برخورد و مسائل را تجزیه و تحلیل می‌کنند ریشه در همان مسائل تاریخی دارد که راه ما را از آنها جدا کرد.

,

این مرجع تقلید ادامه داد: راه ما بعد از سقیفه و بعد از رحلت پیامبر(ص) از هم جدا شده است، اسلام ناب عبارت است از اسلام محمدی که پایه‌های فرهنگی آن براساس کتاب خدا و عترت پیغمبر(ص) است که این دوتا بنا به فرمایش آن حضرت از هم جدا نمی‌شوند.

,

وی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم اسلام ناب را به دست بیاوریم در دو کانون باید آن را جستجو کرد که یکی قرآن و دیگری عترت است و در مقابل نیز اسلام اموی قرار دارد که شعارش براساس "حسبنا کتاب الله" است در حالی که خداوند در قرآن پیغمبر(ص) را مطرح کرده است.

,

آیت‌الله حسینی‌زنجانی با اشاره به این آیه « یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُوْلِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ...» از قرآن کریم بیان کرد: حضرت علی(ع) این را آیه شریفه را چنین تفسیر می‌کند که اگر در یک مسئله به اختلاف برخوردیم خداوند برای ما عیار را مشخص کرده است و این عیار خداوند و رسول خدا است، ایشان توضیح می‌دهند که مراد از خداوند یعنی آیات و محکمات قرآن و رسول یعنی سنتی که جامع و تمام خرد مسلمین بر او اتفاق داشته باشند مانند حدیث غدیر، داستان حدیث ثقلین که اینها به طور متواتر در اسناد ما شیعیان و همچنین اهل سنت موجود است.

,

وی با اشاره به برخی بدعتها همچون قمه‌زنی که در مواردی مورد سوء استفاده وهابیت در ترویج شیعه هراسی شده است اظهار کرد: نظام ما جمهوری اسلامی است که طبق قانون اساسی در این گونه موارد باید براساس قانون اساسی به نظر رهبر جامعه عمل کرد و اگر مقام معظم رهبری هر تشخیصی در این گونه موارد داشتند باید به فرمایشات این عمل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه