اخبار داغ

آداب و رسوم ماه محرم در شهرستان کهنوج/تصاویر

آداب و رسوم ماه محرم در شهرستان کهنوج/تصاویر
با فرا رسیدن ایام عزای حسینی، مردم کهنوج نیز همچون دیگر شهرستان ها با برپایی آئین های ویژه، سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش را گرامی می دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شوباد،محرم ماه ایثار و از جان گذشتگی، ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی و ماه ظلم ستیزی و مبارزه با ذلت است. هنوز هم دل ها، تشنه درسهای «مکتب حسینی»ست، مکتبی که الفبای آن، فداکاری، جانبازی، خلوص و خدامحوری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از ,  , شوباد, ،محرم ماه ایثار و از جان گذشتگی، ماه حماسه و شجاعت و جوانمردی و ماه ظلم ستیزی و مبارزه با ذلت است. هنوز هم دل ها، تشنه درسهای «مکتب حسینی»ست، مکتبی که الفبای آن، فداکاری، جانبازی، خلوص و خدامحوری است.,

مراسم سوگواری امام حسین(ع) در شهرستان کهنوج اهمیت خاصی دارد از یک سو نشانه انس و الفت آنها با اهل بیت( ع) و از دیگر سو نشانگر همبستگی اجتماعی آنها است.مردم کهنوج قبل از شروع ماه محرم با غبار روبی مساجد و نصب پرچم ها ی امام حسین (ع)  و پارچه های مشکی در سطح شهر و مساجد به استقبال ماه محرم می روند .

,

cchb__(1).jpg

, cchb__(1).jpg,

اهتزاز پرچم ها، بیرق سرخ، سیاه و سفید و نصب پارچه نوشته هایی از سخنان امام حسین (ع) بر سردر مساجد، حسینیه ها، زیارتگاه ها، منازل، ادارات و نهادها یکبار دیگر حماسه عاشورا را در اذهان مردم زنده کرده است.

,

مردم کهنوج دسته‌های عزاداری سنتی از روز اول محرم با اجتماع در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و عبور از خیابان‌های شهر در ساعات عصر و شب، اقدام به برگزاری مراسم سینه‌زنی، زنجیرزنی و عزاداری می‌کنند و مرثیه‌خوانان و مداحان اهل بیت(ع) نیز بر سوز و شور مراثی و مدیحه های خود می افزایند.

,

ex94__(2).jpg

, ex94__(2).jpg,

سینه‌زنی، زنجیرزنی، روضه‌خوانی، علم‌گرادنی و تعزیه‌خوانی از شیوه‌های عزاداری ماه محرم در کهنوج و دیگر روستا های این شهرستان است.

,

و مراسم تاسوعا و عاشورا همه ساله با تجمع خیل عظیمی از عزاداران حسینی درمرکز شهرستان و در روستاها برگزار می گردد.در شب شام غریبان مردم عزادار شهرستان کهنوج در اماکن مذهبی به یاد شب اول شهادت حسین ابن علی(ع)، شمع روشن کرده و تا پاسی از شب به مناجات و گریه بر مظلومیت آن بزرگوار و اسارت اهل بیتش می پردازند و به بهشت زهرا میروند.

,

حجت‌الاسلام احمدی نیک سرپرست اداره تبلیغات اسلامی کهنوج با  بیان این که بصیرت افزایی از پیام های بزرگ نهضت عاشورا است اظهار داشت: هدف اصلی قیام امام حسین(ع) اصلاح جامعه اسلامی و فلسفه عاشورا انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود.

,

وی اظهار کرد:بیان این که استفاده ازعلم، طبل و موزیک در شان عزاداری امام حسین (ع) نیست گفت: هیات های مذهبی باید در همان سینه زنی و زنجیر زنی کاملا سنتی، درس زندگی و روحیه آزادگی، استقلال و عزت به نفس را برای دنیا تبیین کنند.

,

 

,

uuvi__(3).jpg

, uuvi__(3).jpg,

وی افزود: مبلغان مذهبی و مداحان برای احیای فرهنگ عاشورا تلاش و شور و شعور حسینی (ع) در مردم ایجاد کند و نهادینه کردن فرهنگ نماز در جامعه از مهم ترین اهداف عاشورای حسینی بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه