اخبار داغ

مشعل گردانی آیین دیرینه اردکانی‌ها در شب اول محرم

مشعل گردانی آیین دیرینه اردکانی‌ها در شب اول محرم
محقق اردکانی گفت:در قدیم در شب اوّل محرّم به‌منظور دعوت از مردم برای شرکت در عزاداری، اعضای حسینیّه‌ی هر محلّه در حالی که مشعل‌هایی از آتش در دست داشتند؛ مردم را برای شرکت در عزاداری دعوت می کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اردکان گویا؛ در روز اولین از محرم، مردم اردکان، مشعل های بر روی علم قرار می دهند تا عزاداران آن ها را بر دوش گذاشته و در خیابان ها برچرخانند. صدای یا حسین نیز قوتشان می شوند و ایمن آن ها از این آتش سوزانندهو به خیابان می روند تا رسیدن محرم را اعلام کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  اردکان گویا؛,

علی سپهری در خصوص رسومات شب اول محرم در اردکان گفت: در قدیم در شب اوّل محرّم به‌منظور دعوت از مردم برای شرکت در عزاداری، اعضای حسینیّه‌ی هر محلّه در حالی که مشعل‌هایی از آتش در دست داشتند؛ اشعاری را می‌خواندند و هرهیئت در کوچه‌های منطقه‌ی تحت پوشش خود دور می‌زدند  و مردم را برای شرکت در عزاداری دعوت می کرد.

,

, ,

محقق اردکانی افزود: به این مراسم، مشعل‌گردانی یا تکلیف می‌گفتند. مشعل گردانی از سال 1340 به  بعد کم رنگ شد وحتی در دوره ای ممنوع شد که  در سال 1352 با تلاش نگارنده در حسینیه کوشکنو از مشعل های نفتی( شبیه مشعل های المپیک) اداره تربیت بدنی استفاده کرده و مشعل گردانی بر گزارشد  واز آن به بعد کم کم بار دیگر این سنت که در ایران بی نظیر است رونق یافت ودر سال‌های اخیر این مراسم  بسیار با شکوه برگزار می‌شود.

,

وی ادامه داد: این مراسم با این تفاوت در سال های اخیر برگزار می شود که به‌جای مشعل‌های چوب سوز، از مشعل‌های گازسوزنیز استفاده می شود و با طبل ، شیپور ،دُهل، اسب وشتر همراه است و به‌جای کوچه‌ها ی بافت قدیم در خیابان‌ها حرکت می‌کنند. این مراسم باعث شده که شب اوّل محرّم در اردکان بسیار پررونق و کم‌نظیر باشد وجا دارد که میراث فرهنگی این مراسم معنوی بی نظیر را در فهرست آثار معنوی کشور ثبت کند.

,

, ,

نویسنده کتاب رسومات مردم اردکان اظهار داشت: شب اول محرم هم زمان با مشعل گردانی اشعاری را همخوانی می کردند که عبارت بود از:

,

اشعار شب اوّل محرّم

,

شد محرّم تا ببارد سیل خون از دیده  ها

,

از برای ماتم شاه شهید کربلا

,

در مدینه مصطفی دارد عزای اهل بیت

,

در نجف گوید علی واحسرتا واحسرتا

,

شد محرم  درعزای خامس آل عبا

,

ماهیان در آب می گریند، مرغان در هوا

,

 

,

انتهای پیام/ر

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه