اخبار داغ

به دلیل عدم پیگیری مسئولین استانی صورت گرفت؛

سوختن فرصت ثبت جهانی اصیل ترین پاپوش ایرانی به نام کرمانشاه

سوختن فرصت ثبت جهانی اصیل ترین پاپوش ایرانی به نام کرمانشاه
با وجود وعده های مسئولین استان برای ثبت جهانی کلاش به نام کرمانشاه، اما این پاپوش اصیل ایرانی به نام مریوان ثبت شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هزار ماسوله، اردیبهشت ماه بود که جشن ثبت ملی شهر « نودشه » به عنوان شهر گیوه بافی ایران  با حضور جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در این شهر برگزار شد.(اینجا بخوانید)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هزار ماسوله, (اینجا بخوانید),

در این مراسم شهر نودشه به دلیل وجود شاخصه‌های بهتر در زمینه گیوه بافی در رقابت برای ثبت ملی شهر گیوه با شهرهایی از استان کردستان و نقاط دیگر که مدعی ثبت ملی بودند به رقابت پرداخت و توانست عنوان شهر گیوه بافی را به خود اختصاص دهد.

,

این شهر با جمعیت حدود چهار هزار نفر در ۳۵ کیلومتری شهرستان پاوه واقع شده است. از این تعداد جمعیت دو هزار نفر در زمینه گیوه بافی وسایر رشته‌های صنایع دستی فعالیت می‌کنند.

,

استاندار کرمانشاه که در این مراسم و قبل از انتخابات در شهر نودشه حضور یافت در سخنانی اظهار کرد: امروز که این مراسم جشن ملی گیوه در این شهر برگزار شده است نشان از باارزش بودن آن دارد و پس از این نیز بیش از حد به این شهر توجه خواهیم کرد و ان شاالله نودشه به روزهای توسعه و پیشرفت خود بازگردد.

,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز معتقد است که آنچه موجب ثبت ملی نودشه به عنوان شهر ملی گیوه در کشور شد، مشارکت خوب مردم این شهر در اداره امور محلی، خلاقیت و تنوع در رنگ، اندازه گیوه (کودکانه، زنانه و مردانه)، تعداد و تمرکز این صنعت و بافت تاریخی نودشه بود.

,

بالایی به بافت تاریخی شهر نودشه هم اشاره کرد و افزود: علاوه بر رونق این صنعت در شهر نودشه، بافت تاریخی شهر نودشه نیز در این ثبت تاثیرگذار بود.

,

پیش از این معاون صنایع دستی استان کرمانشاه نیز گفته بود: با توجه به مستنداتی که درباره گیوه‌بافی شهر «نودشه» ارائه کردیم، موفق شدیم این شهر را ثبت ملی کنیم. پرونده آن برای ثبت جهانی نیز آماده شده و در دست بررسی است.(اینجا بخوانید)

, (اینجا بخوانید),

اما با وجود اینکه مسئولین استانی و شهرستانی وعده پیگیری ثبت جهانی نودشه در بافت گیوه  را دادند، در چند روز اخیر شهر مریوان به عنوان شهر جهانی کلاش معرفی شد!

, , ، ,

می توان گفت که عدم ثبت جهانی کلاش به نام نودشه ناشی از عدم پیگری مسئولین استانی بوده است و وعده های آنان در ثبت جهانی گیوه، در قبل از انتخابات و در جهت کسب آرای مردم  تنها وعده هایی بیش نبود  و هیچ گونه توجه و تلاشی را در ثبت جهانی این صنایع دستی در شهرستان و یا نودشه بعد از انتخابات نداشته اند.

, ,

بر اساس این گزارش، کلاش دارای قدمتی 1500 ساله بوده و اثر باقیمانده از کلاش‌های پیر شالیار گواه این ادعا است که دراصل مختص منطقه اورامان بوده اما اکنون در اکثر شهرهای استانهای کردستان و کرمانشاه تولید می شود. روستای "هجیج" و شهر "نودشه" درهورامان لهون از مراکز قدیمی و مهم تولید این پاپوش اصیل ایرانی بوده اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه