اخبار داغ

در گفتگوی نسل شاهوار با مداحان اهل بیت مطرح شد؛

هدف دشمن سکولار کردن هیئات مذهبی است/ سبک های نامناسب آفت مداحی

هدف دشمن سکولار کردن هیئات مذهبی است/ سبک های نامناسب آفت مداحی
دو مداح اهل بیت معتقدند که دشمن برای کم رنگ کردن نقش هیئات مذهبی ما برنامه ریزی کرده است و به نوعی به دنبال سکولار کردن هیئات مذهبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار مداحی و ستایشگری اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) عرصه‌ای است که هم آبروی دنیوی برای افراد دارد و مداح را میان عموم مردم برجسته می‌کند و هم می‌تواند به سبب درک صحیح و عمیق از معارف دین و اتصال با ائمه معصومین(ع) سعادت اخروی را برای فرد رقم بزند. در مقابل اگر مداح نتواند از موقعیت خود به خوبی استفاده کند نه تنها گروهی از جوانان را منحرف و از دین رویگردان می‌کند بلکه شقی نیز از دنیا می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار, .,

پایگاه خبری نسل شاهوار همزمان با فرا رسیدن ایام محرم میزبان دو مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود. محمد رضا اسلامی و علی اکبر نظری دو مداحی که مدال نوکری امام حسین علیه السلام را بر گردن آویخته اند و در اکثر مجالس و هیئات مذهبی با هم مداحی می کنند.

,

آنچه در ذیل آمده است قسمت اول گفتگوی خودمانی و صمیمانه خبرنگار نسل شاهوار با این دو مداح است.

, نسل شاهوار ,

نسل شاهوار- از اولین مداحی که انجام دادید برایمان بگویید.

, نسل شاهوار- از اولین مداحی که انجام دادید برایمان بگویید. ,

اسلامی-  قالب دوستان هم سن و سال من مداحی را با آموختن قرآن شروع کردند، اول قاری قرآن بودند و بعد وارد عرصه ستایشگری شدند. بنده نیز از این قاعده مستثنی نبودم، اول با قرائت قرآن شروع کردم، در گروه سرود مدرسه هم می خواندم، اما در سن دوازده سالگی که وارد دوران راهنمایی شده بودم با اولین سالگرد ارتحال امام مصادف شده بود و در این مراسم نوحه معروف آقای آهنگران در ارتحال امام را به تقلید از ایشان خواندم و بعد از آن هم مداحی را ادامه دادم.

, اسلامی-,

نظری-  پیش درآمد مداحی من نیز قرآئت قرآن از دوران مدرسه بود. کلاس چهارم یا پنجم ابتدایی بودم، یک روز که از طرف بسیج مدرسه (گردان کربلا سابق) به اردو رفته بودیم یکی از معلمان به من گفت " صدایت قشنگ است، می توانی مداحی هم کنی"، بعد از آن شروع به نوحه خواندن کردم، در سال 76 که مشغول خدمت سربازی در تهران بودم چند جلسه پای درس اساتیدی چون حاج سعید حدادیان، حاج منصور ارضی و حاج ابوالفضل بختیاری شرکت کرده و از محضر این اساتید بهره بردم و این یکی از برکات دوران خدمت سربازی من در تهران بود. به تدریج شیفته آقای حدادیان شدم و در سال 77 یک نواری را که خوانده بودند پیاده سازی و حفظ کردم و به همان سبک اجرا کردم و ادامه دادم.

, نظری-,

نسل شاهوار- در مجالس و هیئات ها از چه سبک هایی برای مداحی استفاده می کنید؟

, نسل شاهوار- در مجالس و هیئات ها از چه سبک هایی برای مداحی استفاده می کنید؟,

اسلامی-من با سنتی خواندن شروع کردم اما برخی از دوستان مداحی را با سبک و سیاق هیاتی شروع کردند، چون با سنتی خواندن شروع کرده بودم مدتی طول کشید تا سبک و سیاق خواندنم را با هیأت هماهنگ کنم اما الان تلفیقی از سبک سنتی و سبک جدید می خوانم، البته به نوع جلسات هم بستگی دارد، دوستانی که هیأتی اند مستمع شان مشخص و یک دست است اما در جلسات عمومی تر که طیف های مختلف سنی حضور دارند سبک مداحی بینابین است.

, اسلامی-,

, ,

نظری-بستگی به نوع جلسه دارد، اگر مستمعین عموم مردم باشند عمومی می خوانم، اگر مراسم هیأتی باشد به سبک هیأت می خوانم، اگر مجالس مردانه باشد سبک خاص همان جلسه و اگر مستمع بانوان باشند به سبکی دیگر می خوانم. البته به آن برهه ای از زمان هم که مراسم هست و مداحی می کنم بستگی دارد به عنوان مثال در مجالس عمومی ماه محرم از سبک خاص هیأتی بیرون می آییم. در مجموع تلفیقی از سبک سنتی و سبک جدید می خوانم که بیشتر مردم می پسندند، در هیأت ها افراد سن بالا کم و بیشتر افراد جوان هستند پس سبک هیأتی لازم است اما در مساجد که تلفیقی از هر دو طیف سنی هست و هر دو مستمع را با هم داریم به صورت تلفیقی می خوانم.

, نظری-,

نسل شاهوار- تفاوت مداحان قدیم و مداحان جدید در چیست؟

, نسل شاهوار- تفاوت مداحان قدیم و مداحان جدید در چیست؟ ,

اسلامی-هم مداحی تغییر کرده است و هم مداحان. اینکه مجالس چگونه اداره می شود با زمان قدیم فرق کرده است، مداحی بعد از انقلاب به ویژه از دهه هفتاد به بعد دچار تغییر شده و بسیار گسترده شده است، این همه هیأت و مداح در زمان گذشته نبود. الان شکل و محتوای مداحی عوض شده است، اکثر مجالس در قالب هیأتی به سینه زنی و نوحه خوانی تبدیل شده و مداحان هم بیشتر نوحه خوان هستند تا روضه خوان. قالب مداحان الان نوحه خوان هستند، حتی در شهر خودمان کمتر مداحی پیدا می شود که هم می تواند دعا بخواند و هم مجالس عمومی را اداره کند.

, اسلامی-,

نظری-در گذشته مجالس با پند و موعظه شروع می شد و به سمت شعرهای محتشم و شعرای آیینی آن زمان سوق پیدا می کرد. اشعار پر مغز و معنی بود اما اشعار الان مفهوم خاصی ندارد و برخی عباراتی مثل "دلم تنگه"، "عشقم حسینه" و ... که خودشان به آن اشعار دلی و احساسی می گویند استفاده می شود که در اشعار قدیم هیچ کدام از این عبارات نبود. متاسفانه هیأت های ما در حال حاضر به این سبک و سیاق جدید پیش می رود که خروجی آن چنانی ندارد، خروجی آن احساس است و عقلی نیست و من به این سبک مداحی "مداحی پاپ" می گویم.

, نظری-,

نسل شاهوار- به عبارت ساده تر منظور شما این است که مداحی در طول این سال ها دچار آفت شده است؟

, نسل شاهوار- به عبارت ساده تر منظور شما این است که مداحی در طول این سال ها دچار آفت شده است؟,

نظری-صد در صد. یکی از مشکلات ما این است که مداحی دچار آفت شده و دامن مداحان و هیأت ها را گرفته است.

, نظری-,

اسلامی-گستردگی هیأت ها آفت های زیادی هم به دنبال دارد، غالب افرادی که در حال حاضر در هیات ها مداحی می کنند استاد و آموزش خاصی ندیده اند خودشان با چند بار سی دی گوش دادن و صدای خوب داشتن مداح شدند در صورتی که در گذشته این گونه نبود و یکی از اصولی ترین کارها در مداحی بهره بردن از محضر اساتید بود. اکثر آنهایی که در گذشته مداحی می کردند مثل حاج اکبر ناظم حافظ قرآن و نهج البلاغه بودند. با آنکه آن زمان نه سیستم صوتی و نه صدابرداری خوبی بود اما غالب نوحه هایی که مداحان قدیم آن هم فی البداهه می خواندند ماندگار شده است ولی در زمان کنونی شاید برای یک مناسبت مثلا نیمه شعبان یکصد سبک و شعر برای ما برسد، خیلی از این اشعار هم خوانده می شود اما چون پشتوانه و محتوای لازم را ندارند یکی از آنها هم ماندگار نمی شود و از سوی دیگر تقلید، خودنمایی، مسائل مالی و ... از دیگر آفت هایی است که مداحی و مداحان ما در طول این سال ها گرفتار آن شده است.

, اسلامی-,

, ,

نسل شاهوار- دشمنان درصدد دسیسه چینی و طراحی توطئه برای هیات های مذهبی هستند چرا که هیات ها می توانند پایگاه نشر ارزش های دینی قرار بگیرند. به نظر شما دشمن چه طراحی برای تضعیف هیات ها انجام می دهد؟

, نسل شاهوار- دشمنان درصدد دسیسه چینی و طراحی توطئه برای هیات های مذهبی هستند چرا که هیات ها می توانند پایگاه نشر ارزش های دینی قرار بگیرند. به نظر شما دشمن چه طراحی برای تضعیف هیات ها انجام می دهد؟,

اسلامی-مکتب امام حسین مکتب انسان سازی است، هیئات مذهبی هم چون برپا کننده مجالس اهل بیت هستند و ذکر امام حسین و ائمه اطهار علیهم السلام در آن گفته می شود تاثیر گذارند، حتی اگر مروری در جریان انقلاب اسلامی خودمان نیز داشته باشیم می بینیم که حضرت امام خمینی نیز جریان مبارزات خود با رژیم طاغوت را از همین هیأت های مذهبی شروع کردند. تاثیر هیئات مذهبی ما را گاها دشمنان بیشتر از ما دیده اند بنابراین تمام هدف خود را برای تضعیف این جلسات گذاشته اند و در صدد هستند تا نهضت امام حسین علیه السلام را فردی جلوه دهند که تبعات سیاسی و اجتماعی نداشته است، به زبان ساده تر بگویم اینکه دشمن به دنبال سکولار کردن هیئات مذهبی است یعنی فرد در مجالس شرکت کند، عزاداری کند و سینه بزند و با سیاست و انقلاب کاری نداشته باشد.

, اسلامی-,

نظری-یکی از پایگاه هایی که دشمن برای ضربه زدن به انقلاب ما در نظر گرفته و برای آن برنامه چیده است هیئات مذهبی است، دشمن با برنامه پیش می رود و به مداحان ما خط می دهد. برخی هیات هایی را می بینیم که از ولایت دور شدند و می گویند ما از مباحث دینی فقط امام حسین و حضرت ابولفضل را قبول داریم، این افراد هیچ اعتقادی به آیه "اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منهم" و "اللهم وال من والاه و عاد من عاداه " ندارند، فقط سبکی را می خوانند که به آنها دیکته شده است و باعث می شود که به مرور زمان مستمع هم به سمت آنها برود.

, نظری-,

موضوع شیخ انگلیسی که برخی هیات ها را پشتیبانی مالی می کند، مداحان را شناسایی کرده و برای آنها برنامه ریزی اخلاقی و دینی می کند تا مداحان و هیات را به سمت و سوی خود ببرد شوخی نیست، دشمن الان روی هیات ها برنامه ریزی کرده است، هیات ها و مداحان آمریکایی و انگلیسی با هزینه های بسیار زیاد از سوی اشخاص خاص می آیند که فقط فکر جوان ایرانی را عوض کنند، بسیار با برنامه کار می کنند، اول از ساخت هیات های بزرگ و زیبا شروع می کنند و بعد سراغ مداح می روند، اشعاری را به او می دهند و اشعارش را عوض می کنند، حرکاتی را در هنگام عزاداری سیدالشهدا در هیات ها انجام می دهند که خارج از شئونات اسلامی است و تمام این ها مواردی است که دشمن به دنبال این ها است.

,

یکی دیگر از آفت های هیات های ما خانم های هیاتی است که در همین شهر خودمان هم نمونه آن بود، در ابتدا یک نفر را برای کار و کمک کردن به هیات می فرستند، به تدریج گروهی را تشکیل می دهند یک نفر مدل می شود و بقیه هم باید لباس و ظاهر خود را به تبعیت از آن فرد درست کنند، به عنوان مثال در هیات های تهران که همه دستبند می پوشند، دکمه یقه آقایان باز است و گردنبند می اندازند حتی مدل ریش و موی آنها مشابه هم است و این روال ادامه دارد تا جایی که تفکر هیأت را به سمت و سویی دیگر می برد.

,

ادامه این گفت و گو در روزهای آتی منتشر خواهد شد...

,

گفتگو از فاطمه قریب

, گفتگو از فاطمه قریب,

انتهای پیام

, انتهای پیام]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه