اخبار داغ

در اولین شب از ماه محرم

آئین "رخصت یا مولا " در نهاوند اجرا شد+ تصاویر

آئین "رخصت یا مولا " در نهاوند اجرا شد+ تصاویر
هم‌زمان با آغاز ماه محرم مراسم سنتی و مذهبی "رخصت یا مولا " با حضور ورزشکاران، پیر غلامان امام حسین (ع) و جوانان مؤمن و عزادار در زورخانه پوریای ولی شهرستان نهاوند برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرو، مردم مؤمن و جوانان ورزشکار نهاوند چند سالی است که به مناسبت آغاز ماه محرم در آئینی سنتی و مذهبی با عنوان "رخصت یا مولا " عشق و ارادت خود را به اهل‌بیت عصمت و طهارت نشان می‌دهند و مراسمی را اجرا می‌کنند که مختص شهرستان نهاوند است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری گرو,

مراسم "رخصت یا مولا " از چندین سال قبل در شهرستان نهاوند هم‌زمان با شب اول ماه محرم و با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند و جوانان در زورخانه پوریای ولی برگزار می‌شود.

,

در این مراسم حاضران در زورخانه، همراه با نوحه‌خوانی و نوای مرشد از حضرت علی (ع) اجازه می‌گیرند که برای فرزندش امام حسین (ع) خود را سیاه‌پوش و عزادار کنند به همین دلیل این برنامه "رخصت یا مولا " نام‌گرفته است.

,

در این مراسم معنوی میهمانانی که وارد سالن و گود زورخانه می‌شوند پس از رخصت گیری توسط پهلوانان نهاوندی، شال سیاه‌رنگی بر گردن انداخته و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود و پ=س از قرائت قرآن بانوای مرشدان و مداحان در رثای سالار شهیدان عزاداری می‌کنند و اشک ماتم می‌ریزند.

,

محمدتقی شهبازی پیشکسوت ورزش پهلوانی نهاوند در این مورد می‌گوید: یکی از مراسم تاریخی و مذهبی در نهاوند که بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز ارتباط دارد؛ برگزاری مراسم رخصت یا مولا در اولین شب از ماه محرم است که در زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار می‌شود.

,

وی اظهار داشت: این مراسم با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند چندین سال است که برگزار می‌شود و جوانان نیز سال‌های زیادی است که در این مراسم شرکت می‌کنند.

,

وی گفت: بر اساس یک رسم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش می‌شود وقاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را رد رثای سالار شهیدان می‌سراید.

,

پیشکسوت ورزش پهلوانی نهاوند افزود: در ادامه این مراسم یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی بانوای دل‌نشین خود در مدح امام حسین (ع) نوحه‌خوانی می‌کند و حاضران در مراسم نیز به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

,

کریم رضایی رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای نهاوند نیز در این مورد گفت: مراسم «رخصت یا مولا» از چندین سال قبل در شهرستان نهاوند اجرا می‌شود و پیوند ناگسستنی جوانان ورزشکار را با مکتب عاشورا به همگان نشان می‌دهد.

,

وی اظهار داشت: متأسفانه به دلیل کمبود جا در زورخانه پوریای ولی نمی‌توانیم از همه دوست داران اهل‌بیت میزبانی کنیم که امیدواریم با آماده شدن زورخانه جدید نهاوند بتوانیم میزبان خوبی برای عزاداران باشیم.

,

رئیس هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی نهاوند افزود: این مراسم در فضایی معنوی و سرشار از اندوه در محل زورخانه پوریای ولی که با پرچم و بیرق‌های یا اباعبدالله سیاه‌پوش شده بود برگزار می‌شود و مختص شهرستان نهاوند است.

,

رضایی گفت: در مراسم "رخصت یا مولا " پیر غلامان به همراه پیشکسوتان باستانی‌کار با بستن شال‌های سیاه در بالای گود زورخانه نشسته و مرشدان نیز با نواختن ضرب در ماتم عظمای خاندان مطهر اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) اشعاری را سرمی‌دهند که اشک را از چشمان هر شنونده‌ای جاری می‌سازد.

,

 

,

1406771

, 1406771,

1406767

, 1406767,

1406766

, 1406766,

1406769

, 1406769,

1406763

, 1406763,

1406764

, 1406764,

1406770

, 1406770,

1406768

, 1406768,

1406765

, 1406765,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه