اخبار داغ

توصیه های متخصص تغذیه به دانش اموزان:

زمان استفاده از میان وعده ها برای دانش آموزان/ اجتناب از خوردن صبحانه در دانش آموزان سبب اختلال در رشد و یادگیری می شود

زمان استفاده از میان وعده ها برای دانش آموزان/ اجتناب از خوردن صبحانه در دانش آموزان سبب اختلال در رشد و یادگیری می شود
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه وبویراحمد، گفت: دوران دبستان و راهنمایی دوران کودکی و نوجوانی است و دانش آموزان در این سنین از رشد سریعی برخوردارند، به گونه ای که نیاز آنها به تامین مواد مغذی افزایش می یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ صبح زاگرس ،دکتر جان محمد ملک زاده در گفت و گو با این پایگاه خبری به آغاز سال تحصیلی جدید اشاره کرد و  افزود: صبحانه سهم مهمی در تامین مواد مغذی دانش آموزان داشته و علاوه بر تسریع رشد و سلامت آنان سبب افزایش توانایی یادگیری و به دنبال آن پیشرفت تحصیلی بهتر می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

تاکید بر صبحانه برای دانش آموزان

, تاکید بر صبحانه برای دانش آموزان,

وی با اشاره به اینکه مصرف صبحانه در فرزندان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، یادآور شد: اجتناب از خوردن صبحانه در برخی از دانش آموزان در مقاطع دبستان و راهنمایی سبب اختلال در رشد و یادگیری آنان می شود.

,

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: با توجه به اینکه برخی از دانش آموزان تمایلی به صرف صبحانه ندارند، حضور همه اعضای خانواده در کنار سفره، تنوع مواد غذایی و خودداری از تکراری شدن و یکنواختی صبحانه در افزایش میل دانش آموز به صرف صبحانه بسیار موثر است.

,

وی ابراز داشت: صبحانه دانش آموزان باید شامل حداقل سه گروه از گروههای مواد غذایی گوشت و حبوبات (تخم مرغ، آش و عدسی)، لبنیات، نان و غلات، میوه و سبزیجات باشد.

,

دکتر ملک زاده مصرف میان وعده را یکی دیگر از ضروریات تغذیه در دانش آموزان دانست و گفت: با توجه به اینکه دانش آموزان به مصرف تنقلات و مواد غذایی کم ارزش مانند چیپس، پفک، لواشک و امثال آنها در دوران تحصیل به ویژه دوران ابتدایی تمایل بیشتری دارند، بنابراین لازم است تغذیه آنها به دقت تحت نظر باشد.

,

سیری کاذب، ارمغان میان وعده های نامناسب

, سیری کاذب، ارمغان میان وعده های نامناسب,

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با بیان اینکه تغذیه برای دانش آموزان از حساسیت خاصی برخوردار است، اذعان کرد: مصرف غذاهای کم ارزش باعث احساس سیری و عدم دریافت مواد غذایی مناسب در بدن می شود.

,

وی در ادامه گفت: غذاهای کم ارزش دارای انرژی بالا و مواد مغذی و ویتامین های پایین بوده و همچنین قادر به تامین پروتئین و آنتی اکسیدان های لازم برای دانش آموزان نیستند.

,

دکتر ملک زاده افزود: مصرف میان وعده های نامناسبی چون بیسکوییت، کیک، کلوچه، لواشک، چیپس، پفک و آبمیوه های صنعتی نیاز های بدنی آنها را تامین نکرده و سبب سیری کاذب در دانش آموزان می شوند.

,

وی با بیان اینکه سیری کاذب در نهایت منجر به سوء تغذیه و اختلال در رشد می شود، عنوان کرد: برنامه ریزی برای تغذیه صحیح دانش آموز و مصرف صبحانه توسط آنها لازم است به دقت صورت گیرد.

,

زمان استفاده از میان وعده ها برای دانش آموزان

, زمان استفاده از میان وعده ها برای دانش آموزان,

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه میان وعده باید ۳ ساعت قبل از نهار مصرف شود، ادامه داد: ایجاد سیری کاذب سبب خودداری دانش آموزان از صرف نهار در منزل می شود و برای تکمیل صبحانه و تامین انرژی با ارزش دانش آموز، میان وعده ی مناسب باید شامل مواد غذایی و خوراکی هایی باشد که جزو گروه های اصلی غذایی نان و غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات، میوه، سبزی و انواع مغزها باشد.

,

وی تصریح کرد: چنانچه که دانش آموز دچار اضافه وزن باشد بهتر است از گذاشتن میان وعده های شیرینی چون؛ عسل و مربا خودداری و در صورتی که دانش آموز کم وزن باشد، افزودن مواد غذایی انرژی زایی مانند مربا و عسل علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، می تواند به رشد آنها کمک کند.

,

رابطه غذای سالم و پرخاشگری

, رابطه غذای سالم و پرخاشگری,

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، با بیان اینکه مصرف غذای سالم از بروز پرخاشگری در افراد پیشگیری می کند، ابراز داشت: مصرف قندهای صنعتی مانند شیرینی جات، مربا، و انواع شربت ها و آبمیوه های صنعتی، سبب تشدید بروز پرخاشگری استرس و اضطراب در دانش آموزان می شود.

,

وی در ادامه عنوان کرد: استفاده از قندهای پیچیده و طبیعی موجود در غلات، میوه ها و آجیل می تواند جایگزین خوبی برای این گونه قندها باشند.

,

دکتر ملک زاده اظهار داشت: انتخاب مواد غذایی در صبحانه محدودیتی ندارد و حتی می توان از آش، سوپ، عدسی، آبگوشت، کوکو، کتلت و پنیر با مغز گردو که سبب تشویق دانش آموز به خوردن صبحانه می شوند، استفاده کرد.

,

وی با بیان اینکه معمولا غذاها قادر به تامین کامل بعضی مواد و ویتامین های بدن نیستند، اذعان کرد: در برخی نوجوانان به خصوص دختران که به سن بلوغ رسیده و عادت ماهیانه می شوند، بهتراست از مکمل آهن برای تامین نیاز های بدن استفاده کنند.

,

وی عنوان کرد: به دلیل قرار نگرفتن دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دختر در معرض نور مناسب، مصرف مکمل ویتامین D در بهبود رشد و شرایط متابولیک آن ها بسیار موثر است و به همین دلیل در مدارس دخترانه ویتامین D توزیع می شود.

,

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان، در پایان توصیه نمود: توزیع مکمل غذایی ویتامین D در تمام مقاطع دبستان، راهنمایی و دبیرستان اعم از دانش آموزان دختر و پسر صورت گیرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه