اخبار داغ

نکو: قیمت بنزین باید واقعی شود

نکو: قیمت بنزین باید واقعی شود
نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه احیای کارت سوخت سیاست اشتباهی است گفت: دولت باید قیمت بنزین را برای کنترل مصرف واقعی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز چهارشنبه هفته گذشته مناظره ای با عنوان رشد شتابان مصرف سوخت، سهمیه بندی یا گرانی با حضور آقایان احمد محمدی مشاور وزارت نفت، ناصر رئیسی فرد رئیس هئیت مدیره کانون انجمن صنفی جایگاه داران کشور، محمدحسین سیف الهی کارشناس و خبرنگار انرژی خبرگزاری فارس، ابراهیم نکو نماینده سابق مجلس و ارتباط تلفنی با بهرامیان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در رادیو گفت وگو برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
ابراهیم نکو در این مناظره گفت: آنچیزی که بعد از یکسان سازی قیمت بنزین رخ داد و در واقع انتظار می رفت که ما شاهدش باشیم کاهش مصرف بود اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.
,
 
,
وی ادامه داد: سیاست های دولت باید به گونه ای باشد که به دنبال کاهش مصرف باشد واگر قیمت بنزین یکسان سازی شد و مصرف نیز کاهش پیدا نکرد در واقع این یک مصیبت بزرگ برای دولت است.
,
 
,
نکو تصریح کرد: رها سازی تقاضا یکی از سیاست های صحیح دولت بود که می توانست بهتر از این هم باشد اما دولت ها هرگز به دنبال این نیستند که کنترل را نیز رها کنند و هر چه قدر که مصرف کنندگان خواستند مصرف کنند اما آنچه که در واقع رخ داد همین موضوع است یعنی رها سازی تقاضا و آزاد گذاشتن مصرف کنندگان در مصرف بنزین.
,
 
,
به گفته این نماینده سابق مجلس آنچیزی که ما شاهد هستیم افزایش بیرویه مصرف بنزین است که درنهایت این معضلات را در کشور می بینیم.
,
 
,
وی با اشاره به صحبت های آقای رئیسی فرد گفت: من یک مطلب در مورد صحبت های آقای رئیسی فرد بگویم که ایشان فرمودند افزایش مصرف بنزین دلیلش گرما است باید بگویم که در سال های گذشته هم این شرایط وجود داشت بنابراین این موارد نمی تواند دلیل رشد مصرف بنزین در سال جاری باشد.
,
 
,
نکو همچنین به صحبت های سیف اللهی اشاره کرد و گفت: ظاهرا ایشان معتقد هستند که دولت تنها به دنبال بالا بردن مصرف بنزین در کشور است تا درآمد خود را افزایش دهد و می تواند بخشی از هزینه های خود را پوشش دهد اما من فکر می کنم که نیت دولت این نیست و نیت دولت نیتی پاک بوده است.
,
 
,
وی گفت: در کشورهای مختلف نیز این تصمیم گرفته می شود که در یک شرایطی لازم است از کارت سوخت استفاده کنیم تا مدیریت کنیم مصرف بنزین را که این شرایط می تواند به دلایل مختلف از جمله تحریم باشد اما ما الان باید به این سمت حرکت کنیم که واقعی عمل کنیم.
,
 
,
به گفته نکو ما باید اجازه دهیم تقاضا بازار را تنظیم کند و اگر امروز در ناوگان حمل و نقل بازسازی و نوسازی صورت گیرد آیا مصرف بنزین بالا خواهد رفت؟ بنابراین ایرادات دیگری هم وجود دارد که باید به آن پرداخت.
,
 
,
این نماینده سابق مجلس خاطر نشان کرد: اقدام قیمتی که سیف اللهی می گویند باید کنار گذاشت به نظرم صحیح نیست. ظاهرا ایشان قانون را قبول ندارد؛ قانون می گوید بایدقیمت بنزین به 95 درصد فوب خلیج فارس برسد و می خواهند بدون قانون عمل کنند.
,
 
,
وی تصریح کرد: آنچه که مجلس تصویب کرده در خصوص هدفندی یارانه ها ازاد سازی قیمت و رساندن به 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس است که باید این کار توسط دولت اجرایی شود که ما هنوز فاصله ای داریم تا به این نقطه برسیم.
,
 
,
وی خاطر نشان کرد: بنابراین به نظرم نباید یک مرده ای را دوباره زنده کنیم که امکان پذیر نخواهد بود  و به دنبال احیای کارت سوخت نباشیم چون اثری ندارد ونباید باز گردیم به اوایل انقلاب که بگوییم کوپن عرضه کنیم و کشور باید به سمت جلو پیش رود.
,
 
,
نکو ادامه داد: کشوری که می خواهد براساس سند چشم انداز 1404 در منطقه نمونه باشد نباید درجا بزند وبا سیاست های دستوری نمی شود کار کرد بلکه باید قیمت ها را واقعی کنیم.
,
 
,
وی تصریح کرد: دو سال پیش ما افزایش قیمت را شاهد بودیم اما دولت این کار را بعد از دوسال انجام نداد هر دلیل ولی  امیدوارم دولت یک شهامتی انجام دهد و قیمت ها را واقعی کند.
,
 
,
این نماینده مجلس تصریح کرد: ما بایدبگوییم همه آحاد جامعه حق استفاده از بنزین را به طور مساوی دارند .ما در قانون تعریف کردیم که یارانه حق همه است و فرد می تواند ازآن چشم پوشی کند که در مورد بنزین هم همین گونه است.
,
 
,
نکو گفت: امروز بین قشر ضعیف و متمول خط کش وجود ندارد و باید معیار داشته باشیم که این معیار وجود ندارد.
,
 
,
به گفته این کارشناس اقتصادی در مجلس در قالب طرح و لایحه می توان به بخش جبرانی پرداخت و از قشر ضعیف حمایت کرد.
,
 
,
وی ادامه داد: قیمت بنزین الان برای بخش هایی از جامعه رایگان است  و واقعی سازی قیمت باید در دستور کار مجلس قرار گیرد و برای بخش های ضعیف جامعه نیز باید فکر دیگری کرد.
,
 
,
نکو تصریح کرد: اینکه باز گردیم به کارت سوخت صحیح نیست و باید به سمت جلو حرکت کرد و همگام با افزایش قیمت بنزین باید امتیازاتی را نیز برای قشر ضعیف قرار دهیم.
,
 
,
وی در پایان تصریح کرد: من به نکته ای که آقای سیف اللهی اشاره کردند  نیز اشاره می کنم که باید در کنار افزایش قیمت آلترناتیوهایی را قرار داد بنابراین و غیر باز گشت به کارت سوخت به تمام نکاتی که ایشان اشاره کردند تاکید کرده و آنها را می پذیرم.
,
 
,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه