اخبار داغ

ارتقاء آمادگی دفاعی و نظامی عامل بازدارنده از جنگ است

ارتقاء آمادگی دفاعی و نظامی عامل بازدارنده از جنگ است
با اینکه حدود سه دهه از پایان دفاع مقدس می گذرد اما هنوز ابعاد مختلف این جنگ از سوی تحلیلگران نظامی و استراتژیست دفاعی بین الملل مورد تجزیه و تفسیر قرار می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل کوگانا؛ با اینکه حدود سه دهه از پایان دفاع مقدس می گذرد اما هنوز ابعاد مختلف این جنگ از سوی تحلیلگران نظامی و استراتژیست دفاعی بین الملل مورد تجزیه و تفسیر قرار می گیرد و تا آنجا که ده ها کتاب بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم در این باب منتشر شده و هرگاه حوادثی نظامی و آرایشی دفاعی و یا هجومی در درگیری منطقه شکل می گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا, ؛ ,

بنا به اثرات فزاینده غیر قابل انکار دکترین دفاعی ایران اسلامی منبعت از دفاع مقدس، چشم ، گوش و هوش تصمیم سازان و تصمیم گیران فرا منطقه ی را متوجه کانونی می کند. به نام تجربیات ماندگار دفاع مقدس که در اختیار ایران است. گرچه شرح آن فداکاری و ایثار همه جانبه ی ملت و نیروهای مسلح را نمی توان در قالب کتب چند ده جلدی گزارش کرد اما برسم قدردانی و یاد آوری آن همه از خود گذشتگی و ارزش های پایدار و رشادت های بی نظیر مطالبی را هر چند کوتاه در سالگرد دفاع مقدس باید نگاشت.

,


سرلشکرفوزی البررنجی مشاور ارشد صدام و فرمانده لشکرهای نظامی جنوب عراق دوره جنگ تحمیلی در خاطرات منتشر شده خود می نویسد نیروهای ایرانی در جمع آوری اطلاعات و معلومات میدانی و بررسی آن ها مربوط به واحدهای ارتش عراق و موقعیت های دفاعی، نظامی در تمام بخش های عملیاتی بسیار زیرک و باهوش عمل می کردند.

,
,


 آنها با دقتی فوق العاده هنگامی که می دانستند سطح بهره وری یک موقعیت نظامی عراق پائین است با انجام عملیاتهای محدود توان خود را بر آن متمرکز می کردند و اگر در آنجا موفقیت کوچکی را در مقابل یکی از واحدهای نظامی کسب می کردند بر آن وضعیت برای یک حمله عمده سرمایه گذاری می شد.

,
,


Hassan Jangju, 13, a Basiji fighter, advances towards the front line in the border marshes of southern Iran in 1980

,
, Hassan Jangju, 13, a Basiji fighter, advances towards the front line in the border marshes of southern Iran in 1980,


از سوی دیگر ریچارد اسپنسر خبرنگار خاورمیانه تایمز نیز در گزارشی جدید 9سپتامبر 2017 با عنوان حسن جنگجو بسیجی نوجوانی از جنگ ایران و عراق که قرار است تا آخر بماندنوشت:حسن جنگجو نوجوان 13 ساله رزمنده بسیجی که به سمت خط مقدم در مرزهای مرزی جنوب ایران در سال 1980 سینه خیز می رود. تصویری تاریخی و ماندگار از لحظات حساس آن نبرد است که برای جوانان و نوجوان ایرانی الهام بخش و انگیزه افزا بود.

,
,


 گفته شده که او فقط 13 سال داشت که این عکس از او در سال 1980 عکس گرفته شد که او را در باتلاقی در جنوب ایران با تفنگی آماده برای نبرد با نیروهای متجاوز دیکتاتور عراق صدام حسین نشان می دهد.

,
,


حسن جنگجو یک نیروی بسیجی داوطلب ایران بود که این عکس او نوجوانان و جوانان بسیاری را به جبهه کشاند و انگیزه ی برای سایرین شد تا به دفاع از کشورشان برخیزند. وی سه سال بعد در جبهه ی جنوب به شهادت رسید.

 اما در پایان عملیات آزاد سازی خرمشهر بود که نیروهای ایران به مرز بین المللی رسیدند و آنجا بود که فشار بر رژیم صدام بصورتی جدی آشکار بشد تا او و حامیانش برای فرار از مخمصه ی خود ساخته به درخواست آتش بس  ظاهری را مطرح کنند اما سیر مراحل جنگ و پس از آن و اشغال کویت توسط صدام و ضعف سازمان های بین المللی و شیطنت متنوع استکبار جهانی با تغییر استراتژی ها در اتخاذ مواضعی واقعی نشان داد که شروط ایران برای پایان جنگ شروطی مبتنی بر دفع همیشگی تجاوز و تثبیت امنیت و آرامش پایدار منطقه بوده است. و سرانجام دو سال پس از پایان جنگ سازمان ملل متجاوز و جنگ افروز را معرفی کرد.

,
,
,
,


و پس از این ماجرا بود که ژانرال های نظامی غرب و آمریکا راهبرد نظامی علیه ایران را در هر ابعادی ناموفق قلمداد کرده و ناچار دستگاه های جاسوسی وابسته بفکر این افتادند تا از طریق کار و سرمایه گذاری علاوه بر قضایای امنیتی در عرصه های غیر نظامی مانند فرهنگ، اقتصاد، سیاست، اجتماع آسیب پذیری احتمالی ایران را به چالش بکشند و دقیقاً اهداف جنگ سخت را در قالب جنگ نرم در ابعاد متفاوتی دنبال کنند.

,
,


بر همین اساس اکنون جا دارد که درس اقتدار دفاعی و نظامی که تهدید ات بیگانه را در این حوزه عملاً تا حد چشمگیری و بازدارنده ی خنثی کرده است. برهمین منوال در حوزه ی دیگر ذکر شده نیز از ظرفیت های سرزمینی برای بر طرف ساختن تهدیدات متنوع دشمن بکار گرفته و استفاده نماییم. این موضوع یکی از درس های با ارزشی بود که از دفاع مقدس آموختیم.

,
,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه