اخبار داغ

نجوم در چهارمحال و بختیاری، ظرفیتی که به چشم نیامده است

نجوم در چهارمحال و بختیاری، ظرفیتی که به چشم نیامده است
آسمان کاملا بکر و تاریک در دنیا بسیار سخت پیدا می‌شود، هنوز در برخی از مناطق ایران آسمان کاملا تاریک پیدا می‌شود، یکی از نقاطی که برای رصد و همچنین عکاسی نجومی مناسب است استان چهارمحال و بختیاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ منجمان برای رصد ستارگان باید از شهرها فاصله بگیرند و در آسمان تاریک و پرستاره به مطالعه بپردازند، علت کم ستاره بودن آسمان شهرها، پدیده‌ایست که آلودگی نوری نام دارد. لامپ‌های موجود در معابر و خیابان‌ها حداقل ۲۰ الی ۵۰ درصد نور خود را به علت طراحی نامناسب و اشتباه به آسمان می‌فرستند. وقتی تعداد لامپ‌های یک منطقه از ۱۰ عدد فراتر رود، آن قسمت از نورهایی که به آسمان می‌رود، باعث روشن شدن زمینه آسمان می‌شود و ستارگان کم‌نور را محو می‌کنند. هرچه یک شهر بزرگ‌تر و تعداد لامپ‌های آن بیشتر باشد، آسمان روشن‌تر است.

متاسفانه به دلیل اینکه آلودگی نوری تا ارتفاع زیادی در جو بالا می‌رود، بنابراین اثر آلودگی نوری را می‌توان تا کیلومترها مشاهده کرد، مثلا شهر اصفهان تا فاصله ۱۸۰کیلومتری آلودگی نوری‌اش دیده می‌شود و نور تهران را تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری می‌توان دید.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
آسمان کاملا بکر و تاریک در دنیا بسیار سخت پیدا می‌شود، هنوز در برخی از مناطق ایران آسمان کاملا تاریک پیدا می‌شود، یکی از نقاطی که برای رصد و همچنین عکاسی نجومی مناسب است استان چهارمحال و بختیاری است.
,

 

,
, ,


جذب توریست با انگیزه رصد در ایران ضعیف است

مرتضی قنبرزاده یکی از منجمان آماتور استان در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: استان ما برای آموزش و جذب منجمان ظرفیت بی‌نظیری دارد، این در حالى است که ما نه‌تنها در زمینه جذب توریست‌هایى که با انگیزه رصد ستارگان به ایران سفر مى‌کنند موفق نبوده‌ایم، بلکه تورهاى داخلى نیز که در این خصوص برگزار مى‌شود رونق چندانى ندارند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شرایط بسیار مناسب استان در کنار جاذبه‌هاى فرهنگی، تاریخى و طبیعى ایران، موقعیت منحصر به فردى را در زمینه جذب منجمان و علاقمندان به رصد اجرام آسمانى براى ایران فراهم مى‌کند، حضور گردشگرانى که با انگیزه نجوم به ایران سفر مى‌کنند بسیار کم و محدود به پدیده‌هاى خاصى همچون خورشیدگرفتگى یا گذر زهره است.

قنبرزاده ضعف تبلیغات در استان را علت اصلى کم‌فروغی استان عنوان و بیان داشت: تجربه نشان مى‌دهد که در صورت تبلیغات گسترده در سطح کشور و حتی بین‌المللى مى‌توانیم بسیارى از علاقه‌مندان به رصد اجرام آسمانى را به سمت استان سوق دهیم.

,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
, ,


وی ادامه داد: چنانچه در چند سال اخیر با تبلیغاتى که درخصوص تورهاى رصدى در سطح داخلى انجام شده است، تعداد علاقمندان به شرکت در این تورها به طور مرتب در حال افزایش است، با وجود افزایش تعداد تورهاى رصدى داخلی، شرکت‌کنندگان در این تورها محدود به پژوهشگرانى است که به طور تخصصى در زمینه نجوم فعالیت مى‌کنند و به ندرت شاهد حضور گسترده علاقه‌مندان آماتور نجوم در تورهاى رصدى هستیم.

برای عکاسی نجومی به آسمانی کاملا تاریک نیاز است

محسن ابراهیمی منجم آماتور و عکاس نجومی درباره عکاسی نجومی در استان به جهانبین نیوز؛ گفت: عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه‌های جذاب هنر عکاسی به شمار می‌آید، عکس‌های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه‌مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آن‌را به‌عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه‌ای برگزینند، اگرچه گرفتن چنین عکس‌هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند صبر و حوصله فروان، انتخاب مکان مناسب و تمرین زیاد است.

,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
, ,


وی افزود: بهترین مکان برای مشاهده و عکاسی از آسمان شب معمولاً حومه روستایی و خارج از شهرها است، چراکه نور مصنوعی ساطع شده در محیط شهری باعث ایجاد عارضه‌ای به نام آلودگی نوری می‌شود، برای اینکه به خوبی قادر به مشاهده ستارگان و آسمان شب باشید بایستی از شر این نورهای مصنوعی خلاص شوید.

ابراهیمی یادآور شد: معمولاً در عکاسی نجومی یک آسمان کاملاً تاریک ترجیح داده می‌شود اما نورهای مصنوعی شهر مانع از این تاریکی مطلق آسمان می‌شوند، بسیاری از مبتدیان با باز نگه داشتن شاتر برای فاصله‌های زمانی‌ طولانی، بلندترین مسیرهای حرکت ستارگان را به‌عنوان هدف عکاسی نشانه می‌روند، اگرچه، آنها تاثیر ایجاد شده از نور محیط بر آسمان را (که گاهاً تشخیص آن نیز دشوار است) دست کم می‌گیرند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این نورهای مازاد (مانند مهتاب) می‌توانند باعث ایجاد تاثیرات مخرب و بسیار بدی بر عکس‌هایی با سرعت شاتر طولانی شوند.

ابراهیمی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری به واسطه مناطق بکر و طبیعت زیبایی که دارد یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی نجومی است که لازم است برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت بالایی در جذب توریست در بحث نجوم است

امین پودش دیگرمنجم آماتور استان پیرامون ظرفیت چهارمحال و بختیاری برای جذب توریست علمی به جهانبین نیوز؛ گفت: استان چهارمحال و بختیاری تنها بواسطه جذابیت‌های بصری و طبیعت بکر و چهار فصل باید به قطب گردشگری کشور تبدیل شود، علاوه‌بر این در بحث نجوم استان ما می‌تواند خانواده‌های بسیاری را با ایجاد کمپین‌های مخصوص رصد ستارگان و حتی عکاسی نجومی و رویت هلال و سیارات با آسمان آشنا کند.

وی با بیان اینکه این در حالى است که به‌عنوان مثال هر ساله در آمریکا مردم به صورت خانوادگى و با وسایل شخصى خود در تورهاى چند هزار نفره به رصد پدیده‌هاى خاص نجومى‌ مى‌پردازند و گاه این آمار به 10 هزار نفر براى رصد یک پدیده نجومى‌ مى‌رسد افزود: اما در استان با وجود مناظر منحصر به فرد، موقعیت مناسب براى رصد و سابقه طولانى ایرانیان در زمینه ستاره‌شناسى و نجوم، نه‌تنها در زمینه جلب توجه عامه مردم به جاذبه گردشگرى که در اینخصوص وجود دارد موفق نبوده‌ایم، بلکه منجمان و پژوهشگران حرفه‌اى نیز براى رصد پدیده‌هاى نجومى‌در شب‌هاى تاریک با مشکلات بسیارى مواجه هستند.

پودش با بیان اینکه تقریبا هیچ امکانات رفاهى براى منجمانى که براى رصد سفر مى‌کنند وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما در تورهایى که براى رصد ستارگان برگزار مى‌کنیم، اغلب مکان‌هایى را که نزدیک به روستاها باشند انتخاب مى‌کنیم تا بتوانیم حداقل از امکانات مردم بومى‌ یا مدارس روستاها استفاده کنیم.

تورهای رصدی با کمترین امکانات رفاهى به رصد پدیده‌هاى نجومى‌ مى‌پردازند

وی ادامه داد: این در حالى است که در رصد پدیده‌هایى که به تاریکى مطلق احتیاج دارند، منجمان مجبور به رفتن به اعماق مناطق صعب‌العبور و دورى از مناطق مسکونى هستند و به ناچار بدون هیچ سرپناه و اقامتگاهى شب را به صبح مى‌رسانند.

پودش یادآور شد: بیشتر تورهاى رصدی، کمپ‌هاى موقت و چادرهاى شخصى افراد به عنوان سرپناه مورد استفاده قرار مى‌گیرد و شرکت‌کنندگان در این تورها با کمترین امکانات رفاهى به رصد پدیده‌هاى نجومى‌ مى‌پردازند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


عشق به نجوم باعث تحمل کاستی‌ها از سوی علاقمندان می‌شود

توکلی دانشجوی دکتری فیزیک و فعال حوزه نجوم در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ با اشاره به مشکلات پیش روی منجمان در استان اظهار کرد: بیشتر افراد شرکت‌کننده در تورهاى رصدى به خاطر عشق و علاقه‌اى که به نجوم دارند، شب‌ها را در دل کویر مى‌گذرانند و امکانات رفاهى اهمیت چندانى در عزم راسخ آنها براى رصد آسمان در شب‌هاى سرد ندارد، اما وجود سرپناهى که حداقل امکانات را در اختیار گردشگران نجومى‌ بگذارد و امنیت آنها را تامین کند، مى‌تواند تاثیر بسیارى در جذب افراد آماتور به این گونه سفرهاى علمى‌ داشته باشد.

وی ادامه داد: گردشگرانى که به‌منظور رصد ستارگان سفر مى‌کنند، استفاده از کاروانسراها و بناهاى تاریخى که در محل‌هاى مناسب براى رصد وجود دارد را بهترین مکان براى اقامت منجمان در طول تورهاى رصدى مى‌دانند، در ایران آثار تاریخى فراوانى وجود دارد که حائز شرایط مناسب براى اقامت شرکت‌کنندگان در تورهاى رصدى است، اما تعداد محدودى از این بناها در این خصوص تجهیز شده‌اند و برخى از این بناها به کلى متروک و رها شده‌اند، در برخى دیگر فقط دیده‌بانان حفاظت محیط زیست سکونت دارند و گهگاه نیز پذیراى کارشناسان است و تنها تعداد محدودى از این بناها براى اقامت‌هاى کوتاه‌مدت منجمان مورد استفاده قرار مى‌گیرد.

توکلی در پایان عنوان کرد: مسئولین باید به موضوع نجوم آماتوری در استان به صورت جدی‌تر وارد شوند، بسیاری از علاقمندان نجوم بعد از مدتی مجبور به حضور و فعالیت در سایر استان‌ها هستند چراکه حداقل امکانات لازم برای رصد ستارگان و حتی رویت هلال ماه فراهم نیست، با این وجود نخبگان بسیاری در استان هستند که در نجوم حرف برای گفتن دارند اما هیچ‌گاه دیده نمی‌شوند و این نخبگان قطعا از استان کوچ خواهند کرد.

,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه