اخبار داغ

نوای حزن و اندوه محرم در میان کُردها/ آیین های ماه محرم جلوه هایی از وحدت در کردستان

نوای حزن و اندوه محرم در میان کُردها/ آیین های ماه محرم جلوه هایی از وحدت در کردستان
محرم که می‌آید، فضا تغییر می‌کند، مساجد و تکایا، حسینیه همه فضای محرم به خود می‌گیرند و در این ایام و در جای جای ایران اسلامی و با توجه به شرایط هر منطقه، آیین های گوناگون و مراسم خاصی با حضور خود جوش مردمی برگزار می شود .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، درباره محرم و عاشورا بسیار گفته و نوشته اند اما باز هم جای گفتن و نوشتن باقی است چرا که این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده ای برخوردار است که هر چه بیشتر به تحلیل و بررسی آن پرداخته می شود زوایای نوتر و تازه تری از آن آشکار می شود .
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل،,
,


عاشورا نه یک حادثه بلکه یک فرهنگ است؛ فرهنگی که برخواسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی را در استحکام ریشه ها، رویش شاخه ها و رشد آن ایفا کرده است .
 

,
,
,


همزمان با فرارسیدن ایام محرم ، مردم در سراسر جهان با برگزاری مراسم عزاداری به سوگ امام حسین(ع) و یاران وفادارش می نشینند و در این ایام و در جای جای ایران اسلامی و با توجه به شرایط هر منطقه، آیین های گوناگون و مراسم خاصی با حضور خود جوش مردمی برگزار می شود .
 

,
,
,

, ,


محرم؛ فرصتی برای انتقال فرهنگ اسلامی به نسل جوان
محرم یک فرصت مهم برای انتقال فرهنگ اسلامی و دینی به ویژه به نسل جوان جامعه است ، پیشکسوتان می توانند با سبک و شیوه ی خود نسل جدید و نو را وارد این محافل معنوی کنند تا هر چه بیشتر با اهل بیت پیامبر آشنا شده زیرا حماسه عاشورا فرا مذهبی است و امام حسین (ع) و یارانش با شجاعت و ایثار در برابر ظلم و ستم ایستادند  و نام خود را برای همیشه در تاریخ به یادگار گذاشتند .

,
,
,


 
محرم و صفر فرصتی برای بصیرت بخشی به جامعه است که باید به خوبی از آن بهره گرفت و عدالت اجتماعی، ولایتمدار و توجه ویژه به مبانی اعتقادی از جمله درس هایی باشد که از محرم و صفر یاد بگیریم .

,
,
,


 
استان کردستان دارای مسلمانان شیعه و سنی در کنار هم هر ساله در ایام محرم در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی به عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) می‌پردازند.

,
,
,


 
محرم که می‌آید، فضا تغییر می‌کند، مساجد و تکایا، حسینیه و مهدیه همه فضای محرم به خود می‌گیرند، خیابان و کوچه خبر از یک غم و اندوه می‌دهند، غمی که عاشقان و طرفداران امام حسین(ع) در سینه دارند و این موضوع بعد از قیام عاشورا تاکنون استمرار داشته است.

,
,
,


 
مسلمانان هر ساله چنان ارزش‌های محرم و قیام عاشورا را با اجرای مراسماتی خاص یادآوری می‌کنند  و حضور روحانی در هیئت ها گرمابخش و نوربخش محافل می شود طوری که گویی واقعه عاشورا تازه اتفاق افتاده است و این از باور مردم به اسلام، ارزش‌های دین و جایگاه اهل بیت عصمت و طهارت(ع)سرچشمه می‌گیرد

,
,
,

 

, ,


ادای نزورات از مراسمات خاص مردم کردستان در ماه محرم
مردم استان کردستان به شیوه‌های سنتی در قالب دسته‌های عزاداری عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) و شهدای کربلای معلی ابراز می‌دارند که یکی از این شیوه‌ها آیین سنتی طشت‌گذاری خاص منطقه سریش‌آباد در استان کردستان بوده همه ساله در آخرین شب‌های ماه ذیحجه برگزار می‌شود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این شهر در قالب هیئت‌های سینه‌زنی با تشکیل حلقه عزا حسین حسین‌گویان در رسای شهدای دشت کربلا بر سر و سینه می‌زنند و گرداگرد طشت آبی به نشانه بستن آب بر روی اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، عطش و تشنگی کاروان کربلا سوگواری می‌کنند.

,
,
,

 

,

 
در سریش آباد در چند روز مانده به محرم ، بیرق‌های سیاه به اهتزاز در می‌آید، دوستداران اهل بیت (ع) از امام شهیدان اذن می‌گیرند تا برایش مجلس عزا برپا کنند و هر کسی به کلامی ، از محرم و کاروان کربلا می‌گوید، اینجا فرسنگ‌ها دور از کربلا، چشمان کربلاییان راهی بین‌الحرمین می‌شود و گاه نوای یاحسین سر می‌دهند و گاه یا ابوالفضل.

,
,

 

,

 
ادای نزورات نیز که بیشتر به صورت پذیرایی با غذای گرم از هیئت‌ها انجام می‌شود یکی دیگر از رسم و رسومات مردم کردستان در ماه محرم است که این نذورات با آغاز ماه محرم  شروع شده و حاجت‌مندان و نیازمندان درگاه اهل بیت (ع) به قصد تبرک به این مجالس می‌روند و از خوان کرم خاندان نبوت بهره‌مند می‌شوند.

,
,

, ,

 

,

عشق به امام حسین (ع) در اشعار شعرای کُرد اهل سنت کردستان
 
عشق به امام حسین (ع) در اشعار شعرای کُرد اهل سنت کردستان همواره وجود دارد که شیخ رضا طالبانی از شاعران کرد اهل سنت است که به زبان‌های کردی، فارسی، عربی و ترکی اشعاری را سروده است و در اشعارش ارادت خود را نسبت به امام حسین (ع)بارها نشان داده است. اشعار نغز شعرای کرد اهل سنت به زبان‌های فارسی، کردی و عربی گویای ارادت زایدالوصف مردم کرد مذهب به اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه حضرت امام حسین(ع) است.

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه