اخبار داغ

نگاهی به آداب عزاداری محرم در میاندوآب

نگاهی به آداب عزاداری محرم در میاندوآب
محرم هم که فرا می رسد، هیات های عزاداری زنجیر زنی و سینه زنی، با اشک و آه و ماتم و برگزاری مراسم سوگواری، یاد و خاطره امام حسین(ع) و یاران با وفایش را گرامی می دارند و همه روزه در دهه اول محرم، شهر حال و هوای دیگری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر،روزها گذشت و باز محرم فرا رسید تا بار دیگر مردم در اقصی نقاط جهان عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش نشان دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

اگر چه مردم در نقاط مختلف دنیا و کشور عزیزمان ایران، به طرق مختلفی به عزاداری می پردازند، اما همه آنها یک مقصود و هدف مشترک دارند و آن هم برپایی مراسم عزای سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش.

,

در میاندوآب هم در آستانه محرم، شور و حال حسینی همه جا را فرا می گیرد و این را می توان از علم ها و بیرق های برافراشته در جای جای شهر مشاهده کرد.

,

محرم هم که فرا می رسد، هیات های عزاداری  زنجیر زنی و سینه زنی، با اشک و آه و ماتم و برگزاری مراسم سوگواری، یاد و خاطره امام حسین(ع) و یاران با وفایش را گرامی می دارند و همه روزه در دهه اول محرم، شهر حال و هوای دیگری دارد.

,

اعلان عزای حسینی چند روز مانده به محرم

,

برپایی هیئت های عزاداری در طول سال در منازل و تکایا در غیر از ماه های محرم و صفر نیز برگزار می شود اما روزهای پایانی ذی الحجه، برپایی این هیئت ها شکوه و جلوه دیگری به خود می گیرد و مجالسی تحت عنوان اعلان عزای حسینی برگزار می شود.

,

البته چند سالی هم هست که در میاندوآب رسم شده تا با آیین طشت گذاری به استقبال محرم بروند و در این رسم مردم با مراسم طشت گذاری و با یاد سقای کربلا به استقبال ماه محرم می روند.

,

در آئین طشت گذاری دسته هاى زنجیرزنى و سینه زنى با نوحه ­سرایی و حمل علم های عزاداری، به یاد تشنگان کربلا، مشکى را پر از آب کرده و آن را به همراه طشت هایى از جنس برنز یا مس که به طور معمول بر دوش ریش سفیدان هر محله حمل مى شود، به مسجد می برند و بعد از طواف مسجد، طشت ها در جاى مخصوص خود قرار گرفته و با خواندن دعاى مخصوص طشت­گذارى، پر از آب می شود.

,

علم بندی

,

در سومین روز از محرم، هیئت های عزاداری در نقاط مختلف شهر و در میادین علم هایی بزرگ را به نشان علم علمدار کربلا به اهتزار در می آورند.

,

این مراسم که با استقبال گسترده و با شکوه مردم برگزار می شود، در واقع  آغاز مراسمات عزاداری و حضور دسته جات عزاداری در خیابان ها است که از همان روز وشب دسته جات عزاداری در خیابان ها حاضر شده وپس از سینه زنی وزنجیرزنی در یکی از مساجد وحسینیه های شهر حاضر شده ودر آنجا به سینه زنی وسوگواری می پردازند.

,

نذری دادن

,

مردم میاندوآب و آذربایجان اعتقاد ویژه ای به ادای احسان ونذری و اطعام از سفره ابا عبدالله الحسین (ع) دارند .

,

در ایام محرم به ویژه در دهه اول در مساجد و حسینیه ها سفره حضرت سیدالشهدا (ع) پهن شده و مردم به اطعام از این سفره مبارک می پردازند.

,

اکثرا غذاهای طبخ شده آبگوشت یا برنج است که با خورشت های مختلفی جهت پذیرایی از عزاداران حاضر می شود.

,

البته علاوه بر مساجد و حسینیه ها، آش از دیگر غذاهایی است که مردم در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان در خانه ها می پزند و معمولا بنا بر نذر و حاجتی که دارند در بین در و همسایه و آشنایان و نیز دسته جات عزاداری کودکان پخش می شود.

,

مراسم شیرخوارگان حسینی

,

مراسم شیرخوارگان حسینی، که همه ساله در نخستین جمعه ماه محرم برگزار می شود، مراسمی است که به یادطفل شش ماهه کربلا برگزار می شود.

,

در این آئین مادران کودکان شش ماهه خود را به یاد شیرخوار دشت کربلا به مصلی ها ،حسینیه ها،مساجد وامامزاده ها برده ودر این مراسم شرکت کرده و در مظلومیت اباعبدالله الحسین(ع)و یارانش می گریند.

,

قربانی کردن

,

ذبح و قربانی کردن دام در مقابل دسته های زنجیرزنی و سینه زنی، پخش غذا و شیر و شربت و شله زرد، بستن پارچه بر علم های دسته های عزاداری و دادن خون به بیماران نیازمند به جای قمه زنی از دیگر احسان ها و نذرهای ستوده در ایام سوگ حسین بن علی(ع) است.

,

حضور بر سر مزار شهدا و قبرستان ها

,

دسته های مختلف عزاداری میاندوآب طبق روال هر سال و با سبک و شیوه سنتی با یک نظم  خاص در بعد از ظهر روز تاسوعای حسینی در مزارشهدا حاضرشده وبه سوگواری می پردازند.

,

مرثیه ها و نوحه های خوانده شده در دسته جات عزاداری به زبان ترکی آذربایجانی و با همان لحن و سبک قدیمی است و دراین بین برخی از دسته جات عزاداری با تجمع در یک مکان خاصی شروع به روضه خوانی ومرثیه سرایی می کنند.

,

پولکه گردانی

,

«پولکه» مراسم سنتی است که در شب عاشورا برگزار می شود که البته امروزه کمتر شاهد آن هستیم.

,

پولکه از منحصر به فردترین مراسم های عزای حسینی بخشی از مناطق آذربایجان است که نظیر آن در سایر مناطق شیعه نشین جهان برگزار نمی شود.

,

«پولکه» نام نوعی توپ آتشین ساخته شده از پارچه است که آن را با سیمی می بندند و بعد از نفت اندود کردن آتش می زنند.

,

تجمع هیئت های عزاداری

,

در این آیین نوپا در میاندوآب، هیئت های عزاداری با حضور و تجمع در میدان شهردای اقدام به نوحه سرایی و سینه زنی کرده و در سوگ ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش می گریند.

,

حضور در منزل تازه درگذشتگان

,

خانه درگذشتگان، خانه بیماران، گلزار شهدا و قبرستان ها از دیگر محل هایی است که دسته های عزاداری در آن حضور می یابند.

,

پوشیدن لباس سیاه تا روز اربعین حسینی ادامه می یابد و برخی دستارهای سیاه بسته شده به سرشان را نیز تا اربعین حسینی نگه می دارند.

,

شبیه خوانی

,

شبیه خوانی و مراسم تعزیه یکی از رسومات مردم میاندوآب در روز عاشورا و در ماتم پسر فاطمه(س)است که در این شهر و روستاهای تابعه آن برگزار می شود.

,

در این مراسم برخی از وقایع واقعه عاشورا، در عزای امام حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا، شبیه خوانی می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه