اخبار داغ

قاسم صرافان در گفت‌وگو با دانا:

شاعر باید زلالیت و شفاف بودن را جدی بگیرد/ اگر اهل بیت از ما یک "بیت" بپذیرند برای دنیا و آخرت ما کافی است

شاعر باید زلالیت و شفاف بودن را جدی بگیرد/ اگر اهل بیت از ما یک "بیت" بپذیرند برای دنیا و آخرت ما کافی است
شاعر آیینی گفت: ما فقط کلمه کنار یکدیگر نمی‌چینیم و نمی‌خواهیم ادبیات را به رخ مخاطب بکشیم، ما از یک شوریدگی، شیدایی و عشقی می‌خواهیم دم بزنیم و آن را در شعر متجلی کنیم که باید این عشق را خودمان قبل از همه چشیده باشیم و لمس کرده باشیم.
[

قاسم صرافان شاعر آیینی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص علاقه جوانان به شعر آیینی اظهار داشت: شعر آیینی شعری است که ویژگی‌های خاص و حال و هوای خاصی نسبت به شعر عمومی دارد؛ شعر آیینی نوعی طهارت نیاز دارد که باید در وجود، در دل، در قلم و در زبان شاعر پدیدار شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: شاعر باید زلالیت و شفاف بودن را جدی بگیرد و با این توشه وارد این حوزه شود، مقداری باید بحث حسادت‌ها و صحبت‌ کردن درباره دیگران شاعران و مداحان اهل بیت را کنار گذاشت و این آن نکاتی است که شاعر باید از لحاظ اخلاقی، معرفتی و قلبی باید به آن خیلی دقت کند.

,

این شاعر آیینی گفت: ما با هر کدام از بزرگان شعر آیینی برخورد می‌کنیم، می‌بینیم که این افراد مزین به این سجایای اخلاقی هستند، به دل روشن و صفای باطن و بعد متوجه می‌شویم که چرا شعر این بزرگان ماندگار شده است.

,

صرافان ادامه داد: ما فقط کلمه کنار یکدیگر نمی‌چینیم و نمی‌خواهیم ادبیات را به رخ مخاطب بکشیم، ما از یک شوریدگی، شیدایی و عشقی می‌خواهیم دم بزنیم و آن را در شعر متجلی کنیم که باید این عشق را خودمان قبل از همه چشیده باشیم و لمس کرده باشیم.

,

وی تصریح کرد: حضور فعال و جدی در جلسات شعر، حضور در جلسات نقد و اشعار را به تیغ نقد سپردن، ارائه اشعار و اجازه دادن به دوستان و اساتید برای کمک به رشد اشعار؛ می‌تواند موثر باشد و من فکر می‌کنم که عنایتی هم اهل بیت باید به یک شاعر داشته باشند تا تبدیل به شاعری مثل غلامرضا سازگار بزرگ شود که واقعا نور چشم همه‌ی کسانی است که در حوزه شعر آیینی قلم می‌زنند.

,

این شاعر آیینی با بیان اینکه غلامرضا سازگار قله‌ای دست نیافتنی برای خیلی از جوانان شعر آیینی است اظهار داشت: ما باید نگاه کنیم ببینیم سلوک آقای سازگار چطور بوده و چطور خود را وقف این خرابات کردند و قطعا شعرای جوان هم می‌توانند با این سیر و حرکت به همین نقطه برسند هر چند که اهل بیت هم "زیاد" آقای سازگار را می‌پذیرند و هم "کم" بنده و خیلی دیگر از شاعران را.

,

صرافان با اشاره به اینکه اگر اهل بیت از ما یک "بیت" بپذیرند برای دنیا و آخرت ما کافی است گفت: عشق، گوهر اصلی سبک زندگی عاشقانه امثال آقای سازگار است که با خود تواضع دارد و آقای سازگار با این فضلیت و عمر بابرکت هنوز هم متواضع است، برعکس خیلی از ما که هنوز یک بیت درخور نگفته‌ایم و متاسفانه خیلی سر و صدا و ادعا داریم.

,

وی افزود: تواضع، نکته‌ای است که باید به آن در کنار عاشقانه زندگی کردن و شور و حال عاشقی داشتن، بپردازیم، چرا که این تواضع باعث می‌شود تا من هیچ وقت از نتیجه کاری خودم راضی نباشم، هیچ وقت احساس سیری نکنم و همیشه تشنه آموختن باشم و تلاش کنم بهتر شعر بگویم.

,

این شاعر آیینی در پایان گفت: آقای سازگار اصلا در این سن و سال حس بازنشستگی ندارند و با حوصله، حس و شور و اشتیاق شعر می‌گویند و این دلیلش همان تواضع است که اگر از آقای سازگار بپرسید می‌گوید من هنوز هیچ کاری در خور شان اهل بیت انجام ندادم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه