اخبار داغ

میزگرد «آسیب شناسی تعزیه» در تفرش برگزار شد

میزگرد «آسیب شناسی تعزیه» در تفرش برگزار شد
میزگرد «آسیب شناسی تعزیه» در تفرش با حضور برجستگان هنر تعزیه تفرش و کارشناسان دینی و فرهنگی برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، اجرای تعزیه از جمله رسوم قدیمی شهر تفرش در ایام محرم به خصوص در دهه اول است که معمولا در تکایا برگزار می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

در گذشته تعزیه به معنای سوگواری و برپا داشتن یادبود عزیزان بود که امروزه به نوعی نمایش مذهبی با آداب و رسوم و سنتهایی اطلاق می شود که برای یادآوری رشادت شهیدان دین و مذهب برپا می شود.

,

تعزیه غیر از جنبه سوگواری حالت آموزشی نیز دارد چرا که عامه مردم با مشاهده این نمایش مذهبی اطلاعاتی درباره تاریخ و حوادث صدر اسلام کسب کرده و در مواردی تصور آن ها از اهل بیت(ع) و دشمنان آن خاندان با الهام گرفتن از تعزیه در ارتباط است.

,

البته اجرای تعزیه تنها به یک شهر خاص محدود نشده ولی از دیرباز تفرشیهای زیادی در این عرصه وارد شده اند که علاوه بر ترویج این آیین سنتی در سایر شهرها و حتی کشورها، به نسخه نویسی متن تعزیه یا اصلاح نسخ نیز پرداخته اند.

,

اما مسئله مهم آن است که با توجه به اینکه تعزیه هنری ملی و مذهبی و هنری قدیمی که سینه به سینه به این مرحله رسیده است، وضعیت خوبی ندارد؛ که نیازمند اقدامات جدی تری در خصوص حفظ و انتقال آن به نسل‌های آینده  است.

,

به همین دلیل میزگرد «آسیب شناسی تعزیه» در تفرش با حضور برجستگان هنر تعزیه تفرش و کارشناسان دینی و فرهنگی برگزار شد.

,

در این میزگرد مسائلی نظیر بررسی تغییرات و انحرافات تعزیه در تفرش از دیرباز تاکنون، نوآوری در تعزیه و تاثیرات آنها، آسیبهایی نظیر وجود غلو و دروغ در تعزیه، ورود بحثهای خرافه ای در تعزیه، ورود موسیقی هایی با مضمون شاد در تعزیه ها و... بررسی و راهکارهایی نیز ارائه شده است.

,

در روزهای آتی می توانید نظر افراد شرکت کننده در این میزگرد را در این پایگاه خبری مطالعه کنید.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه