اخبار داغ

ضعف مفرط کشاورزی در هرمزگان؛

نبود صنایع تبدیلی و تکرار تراژدی زیان کشاورز در آستانه فصل برداشت/ بایدهایی که محقق نمی شود!

نبود صنایع تبدیلی و تکرار تراژدی زیان کشاورز در آستانه فصل برداشت/ بایدهایی که محقق نمی شود!
پاییز از راه رسید و کشاورزان هرمزگانی بار دیگرفعالیت های خود را در زمینه کشت انواع محصولات خارج از فصل آغاز کرده اند از این رو انتظار می رود که مسئولان به جای بیان مشکلات و ضعف ها اقدامی سازنده انجام دهند تا طبق روال هر سال شاهد ضرر و زیان کشاورزان نباشیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از هرمز؛استان هرمزگان به واسطه شرایط جغرافیایی و آب و هوای خشک در تمامی فصل های سال به تولید انواع و اقسام محصولات زراعی و باغی می پردازد از این رو فصل های سرد سال که سایر نقاط کشور درگیر برف و باران و مشکلات ناشی از کاهش دما هستند کشاورزان گوشه و کنار این استان جنوبی به کشت و کار فعالیت دارد و در زمینه های مختلف کشاورزی مشغولند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

خرما،مرکبات،محصولات صیفی و جالیزی، سبزبجات غلات و انواع و اقسام خوراکی های مایحتاج سبد خانواده در فصل های مختلف هرمزگان تولید می شود که بخش عمده ای از آن به سایر استان و کشورهای همسایه صادر می شود.

,

تولید محصولات خارج از فصل و متناسب با آب و هوای گرم وخشک وجه تمایز محصولات هرمزگان است که در صورت نظارت صحیح و اقدام به موقع مسئولان می تواند علاوه بر رونق کشاورزی و اشتغال، درآمدزایی کلانی را در این حیطه رقم بزند اما این موضوع در سالیان اخیر با بی توجهی مسئولان امر همراه بوده و نه تنها ضربات مهلکی را بر پیکر کشاورزی وارد کرده بلکه موجب به انزوا رفتن این صنعت سبز شده است.

,

هزاران هکتار از اراضی هرمزگان به کشت محصولات باغی اختصاص دارد و در شرایطی که شرق تا غرب استان با بحران بی آّبی مواجه است کشاورزان برای حفظ سرمایه های خود از جان گذشته اند تا علاوه بر خلق  درآمد،استان را از بحران بیابان زایی حفظ کنند اما این مسئله نیز مانند بسیاری از زمینه های اقتصادی نه تنها مورد توجه مدیران ارشد استان قرار ندارد بلکه عده ای به پشتوانه میز و کرسی ریاست به سادگی از کنار موضوعی به ابن مهمی می گذرند.

,

, ,

بحران کشاورزی در هرمزگان زمانی حاد می شود که هزاران کارگر و کشاورز در فصل برداشت چشم به زحمات یکساله خود دارند و با شوق بی صف دسترنج ماهها تلاش و عرق ریزان خود را روانه بازار می کنند هرچند ورود واسطه ها و دلالان به بازار عرضه محصول سود این عرصه به جیب افرادی سرازیر می کند که هیچ زحمتی را متحمل نشده اند اما مشکل این فعالان این بخش به همینجا ختم نمی شود چرا که فعالیت دلالان خود نتیجه کوتاهی هایی است که یک بعد آن واسطه گری است.

,

عدم حمایت صحیح و موثر از کشاورزان و باغداران موضوعی است که به کرات بیان شده و تاکنون تنش های بسیاری را بهمراه داشته هرچند وعده های سرخرمن بالانشین های و اقداماتی که خود دردسرساز است کم نبوده اما با مدیریت صحیح و همگامی دستگاهها می توان به سادگی این موضوع را به ظرفیت تبدیل کرد.

,

در ماههای که نقاط مختلف کشور با افزایش سرسام آور محصولات کشاورزی روبرو هستند کشاورزان هرمزگانی مجبورند در فصل برداشت به دلیل نبود بازار و متقاضی محصولات خود را رها کنند یا با حداقل قیمت به دلالان واگذار کنند.

,

در تابستان ها بحران بازار محصولاتی همچون انبه، هندوانه، خرما،لیمو ترش و سایر ارقام کشاورزی بازارهای هرمزگان را در بر می گیرد و کشاورزان مجبورند محصولات خود را به حداقل قیمت عرضه کنند از سوی دیگر موضع صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس مطرح است که با موشکافی این تجارت به ظاهر درآمدزا حاصلی جزء فروش محصولات با نرخی زیر قیمت تمام شده کشاورز دستاوردی ندارد.

,

 

,

, ,

در زمستان های هرمزگان نیز بازار تولید انواع صیفی جات، سبزیجات و محصولات جالیزی داغ است اما تاکنون راهکار موثری برای استفاده از این ظرفیت اجرا نشده و سهم حداقلی باغدار از بخش فروش و صادرات آثار مهلکی را برای تولید کننده موجب می شود.

,

عرضه محصولات کشاورزی مانند خرما هرمزگان به نام استان‌های کرمان و خوزستان، نقش پررنگ دلالان وواسطه ها در فصل برداشت، فروش محصول به قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده کشاورز و مشکلات نگه‌داری از مهم ترین پیامدهای ضعف زیر‌ساخت ها در حوزه صنایع تبدیلی محسوب می شود که کشاورزی هرمزگان را ضعیف جلوه می دهد.

,

با توجه به ظرفیت بی نظیر هرمزگان در تولید محصولات کشاورزی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در می‌تواند بخش قابل توجهی از نیازهای کشور را تامین کند همچنین درآمدزایی و رونق صادرات بهمراه دارد.

,

, ,

هرمزگان توانمندی عرضه محصولات کشاورزی ندارد

, هرمزگان توانمندی عرضه محصولات کشاورزی ندارد, هرمزگان توانمندی عرضه محصولات کشاورزی ندارد,

محمد یوسف زاده،دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس اظهار کرد:استان هرمزگان هیچ گونه زیرساختی در مقوله بسته بندی محصولات کشاورزی ندارد و بخش اعظمی از کشت و کار صیفی و سبزی را نیز به خود اختصاص داده است.

,

وی گفت: حمایت از کشاورزان با ایجاد تسهیلات لازم برای بسته‌بندی یکی از ابتدایی‌ترین تسهیلاتی است که باید در اختیار کشاورزان قرار داده شود اما کشاورزان هرمزگانی از نبود صنایع بسته‌بندی استاندارد در استان اقتصادی  و عدم پرداخت تسهیلات مربوطه توسط بانک‌ها گله و شکایت دارند.

,

یوسف‌زاده ادامه داد: آماده نبودن زیرساخت‌های بسته‌بندی استاندارد در استان هرمزگان باعث شده که محصولات این استان به نام استان‌های دیگر صادر شود که این کار به ضرر کشاورزان استان و بهره‌برداران تمام شده است.

,

وی یادآور شد: محصولات کشاورزی استان هرمزگان نظیر خرما و لیمو و صیفی‌جات به دلیل کیفیت بالا از بازار خوبی در کشورها برخوردار هستند اما کشورهای هدف این محصولات را با بسته‌بندی مناسب می‌خواهند که این توانمندی در استان هرمزگان وجود ندارد.

,

یوسف زاده بالا بودن قیمت نهایی محصولات کشاورزی، نداشتن واحدهای فرآوری محصول، ضعف زیرساختی در زمینه حمل و نقل به ویژه سردخانه‌ای، همراه نبودن بانک‌ها در ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی، نبود واحدهای بسته‌بندی محصولات از مهم‌ترین مشکلات در بخش توسعه صادرات کشاورزی استان هرمزگان دانست.

,

, ,

تکمیل زیرساخت های تخصصی صادراتی در دستور کار قرار گیرد

, تکمیل زیرساخت های تخصصی صادراتی در دستور کار قرار گیرد, تکمیل زیرساخت های تخصصی صادراتی در دستور کار قرار گیرد,

جاسم جادری،استاندار پیشین هرمزگان نیز اظهار داشت: در هرمزگان محصولات دامی، شیلاتی، کشاورزی، صنعتی و معدنی فراوانی تولید می شود که مستعد صادرات هستند و نیاز است راهکارهای کارشناسی شده مناسب را در جهت تقویت صادرات غیرنفتی در استان اجرایی کنیم.

,

وی بر لزوم کاهش تعرفه صادرات تاکید کرد و افزود: در نظر گرفتن سهمیه پرداخت تسهیلات با نرخ ارزان برای تقویت سرمایه درگردش صادرکنندگان کالا از مواردی است که می تواند در توسعه صادرات موثر باشد.

,

استاندار هرمزگان ادامه داد: تکمیل زیرساخت های پایانه های تخصصی صادراتی و همچنین بسته بندی مناسب کالاها جهت صادرات نیز در دستور کار قرار گیرد.

,

جادری اظهار داشت: ایجاد صنایع تبدیلی در هرمزگان از ضروریات است تا به جای صادرات محصولات خام، محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر صادر کنیم.

,

, ,

ایجاد صنایع تبدیلی از اولویت های کشاورزی هرمزگان است چه بسا که انسان های بسیاری با تمام وجودشان در گرماگرم تابستان جانشان را گرو گذاشتند اما در نهایت با بی تدبیری ها نفس های بسیاری از شماره افتاد و در عین ناباوری تعدادی از فعالان این عرصه تاب زیان را نیاوردند و قلبشان در برابر ناملایمات از طپش ایستاد.

,

پاییز از راه رسید و کشاورزان هرمزگانی بار دیگر به رسم حرفه گران این صنعت فعالیت های خود را در زمینه کشت انواع محصولات خارج از فصل آغاز کرده اند از این رو انتظار می رود که مسئولان به جای بیان مشکلات و ضعف ها اقدامی سازنده انجام دهند تا طبق روال هر سال شاهد زیان گسترده کشاورزان این دیار نباشیم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه