اخبار داغ

غار بالوقایه بوکان پیمایش شد+تصاویر

غار بالوقایه بوکان پیمایش شد+تصاویر
۳نفر از اعضای شوری سردبیری کانی پرس روز شنبه یکم مهر ماه به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و همچنین روز جهانی غار پاک، غار بالوقایه در نزدیکی روستای احمد آباد سرای سقز را پیمایش کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کانی پرس، ۳نفر از اعضای شوری سردبیری کانی پرس روز شنبه یکم مهر ماه به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و همچنین روز جهانی غار پاک، غار بالوقایه در نزدیکی روستای احمد آباد سرای سقز را پیمایش کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کانی پرس،,

در این برنامه بیش از ۸۰ متر از مسیر سخت و دشوار غار بالوقایه توسط شورای سردبیری کانی پرس پیمایش شد.

,

تقویم جهانی دوم مهرماه را روز «غار پاک» نامگذاری کرده است، اقدامی که توجه به ارزش ذخایر طبیعی بویژه غارها به عنوان پدیده شگرف زمین شناسی را نشان می دهد.
کوه بالوقایه در ۱۵ کیلومتری حاده بوکان به سقز و در مجاورت روستای احمد اباد سرا قرار دارد که علی رغم عظمت آن هنوز برای بسیاری از اهالی منطقه ناشناخته مانده است.

,
,

این قلعه مشتمل بر غارهای متعددی است که در یکی از غارها آبی خروشان جاری است و در گوشه گوشه این بنای عظیم حفره های بزرگی به چشم میخورد که به گفته اهالی منطقه، آشیانه نوع خاصی از عقاب به نام عقاب های بال زرد می باشد.

,

در بخشی دیگر، دیواره ای کنده شده و نسبتا صاف وجود دارد که به گفته عمر فاروقی محقق سقزی احتمالا برای نوشتن کتیبه آماده می شده که اتفاقاتی نامشخص این کار را نا تمام گذاشته است.
لازم به توضیح است چند نفر از اهالی روستای احمد آباد سرا در گفتگو با کانی پرس از تصمیم مسئولان سقزی برای تخریب این کوه خبر دادند.
اهالی روستا عنوان کردند که مسئولان سقزی در سفری که به روستا داشتند اعلام کردند که در راستای احداث اتوبان سقز به بوکان و جهت تامین خاک و سنگ مورد نیاز بخشی از کوه بالوقایه را که در همجواری اتوبان قرار دارد تخریب می کنند که با ممانعت مردم روستا رو به رو شدند.

,
,
,

 

,

 

,

 

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه