اخبار داغ

مردم میاندوآب و آئین های عاشورایی/ «علم بندی» سنتی دیرین و با قدمتی چندین ساله

مردم میاندوآب و آئین های عاشورایی/ «علم بندی» سنتی دیرین و با قدمتی چندین ساله
آئین علم بندی یکی از آیین هایی است که از دیرباز در نزد مردم میاندوآب در ایام محرم مرسوم بوده و صبح روز سوم محرم توسط هیئت های عزاداری برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر، امروز سوم محرم است، روزی که علم ها به استقامت و پیروزی شیعه در جای جای میاندوآب برافراشته می شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

آئین علم بندی یکی از آیین هایی است که از دیرباز در نزد مردم میاندوآب در ایام محرم مرسوم بوده و صبح روز سوم محرم توسط هیئت های عزاداری برگزار می شود.

,

در این آئین که علاوه بر میاندوآب، در شهرهای مختلف آذربایجان نیز انجام می شود، در سومین روز از محرم، در نقاط مختلف شهر و در میادین، علم هایی بزرگ به نشان علم علمدار کربلا به اهتزار در می آیند.

,

مراسم علم بندی با استقبال گسترده و با شکوه مردم برگزار می شود، قبل از برگزاری مراسم برافراشتن علم، دسته جات و عزاداران هیئت ها در مکان علم بندی، به ذکر مصیبت و مرثیه و سینه زنی می پردازند و عده ای از مردم نیز در این مکان نذری خود را اداه کرده و با دادن نذری در مراسم عَلَم بندی شرکت می کنند.

,

علم ها معمولا از لوله های فلزی ساخته شده  و در بیستم ماه صفر همزمان با اربعین شهدای کربلا به پایین کشیده می شود.

,

مراسم علم بندی هیئت های عزاداری  در شهرستان میاندوآب هر سال در این روز پذیرای عزاداران حسینی  در نقاط مختلف و شهرستان های همجوار بوده و در مراسم علم بندی، ذبح قربانی و توزیع آش، نان روغنی، شیر و شربت نذری در بین عزاداران به وفور دیده می شود.

,

در آیین علم بندی دهها راس گوسفند که برای این روز نذر شده اند در پای علم ذبح شده و دیگر نذورات مردم از جمله آش، شله زرد، شیر و شربت بین عزاداران پخش می شود.

,

معمولا علم های کوچک توسط مردم و علم های بلند با کمک جرثقیل در هنگام اذان ظهر برافراشته می شوند و در این هنگام می توان صداهای یاحسین(ع) و یا ابوالفضل(ع) را از جای جای شهر شنید.

,

بعد از مراسم علم بندی و در شب سومین روز محرم است که دسته جات عزاداری در خیابان ها حضور یافته و به عزاداری خیابانی می پردازند و این مراسمات معمولا با حضور دسته جات در خیابان ها تا سیزدهم محرم ادامه می یابد.

,

برافراشتن پرچم و عَلَم  برگرفته و یادآور مهمترین هدف امام حسین (ع) از قیام کربلا که همان برافراشتن پرچم اسلام است وعلم نیز نماد استقامت و پیروزی است.

,

در مورد چرایی برافراشتن علم در سومین روز محرم، باید گفت که در باور عزاداران حسینی  در میاندوآب، حضرت باب الحوایج (ع) این پرچم را در سومین روز از ماه محرم همزمان با اطراق کاروان حسینی در کربلا برافراشته و اکنون نیز در میاندوآب و آذربایجان به منظور زنده نگهداشتن قیام حسینی و تحقق عزت، آزادی و سربلندی اسلام، در این روز علم برپا می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه