اخبار داغ

چرا پای دلالان به عرصه خرید گندم باز می‌شود؟/ واگذاری شرکت‌های غله به بخش خصوصی تصمیم درستی نیست

چرا پای دلالان به عرصه خرید گندم باز می‌شود؟/ واگذاری شرکت‌های غله به بخش خصوصی تصمیم درستی نیست
مدیرعامل شرکت غله استان زنجان اعتقاد دارد که دولت بهتر است علاوه بر تک نرخی کردن قیمت گندم نحوه پرداخت یارانه به کشاورزان را تغییر و در قالب ارائه خدمات انجام دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از موج رسا; محمد ایزدی شرکت غله استان زنجان در مصاحبه‌ای مفصلی که با خبرنگار موج رسا داشت حول مباحث مختلفی به ارائه دیدگاه پرداخت، وی در بخش اول مصاحبه به سیاست عرضه گندم در بورس اشاره کرد و پیامدهای این تصمیم را بازگو کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا;,

ایزدی به مشکلات پرداختها، خرید کم در بورس، عرضه گندمهای استانهای دیگر در بورس، دیر اعلام شدن این تصمیم و باز بودن سامانه خرید بورسی همزمان با انتقال گندمها به سایر استانها اشاره کرد که سبب ایجاد مشکلاتی در چهار استان زنجان، مرکزی، خراسان شمالی و اردبیل گردیده است.

,

در بخش دوم این گفت‌وگو نیز مباحث مختلفی مورد بررسی قرار گرفته که در ادامه می‌خوانید:

,

موج رسا: امسال افت تولید گندم را در استان زنجان شاهد بودیم، وضعیت تولید امسال نسبت به سال گذشته چگونه بود؟

, موج رسا: امسال افت تولید گندم را در استان زنجان شاهد بودیم، وضعیت تولید امسال نسبت به سال گذشته چگونه بود؟, موج رسا: امسال افت تولید گندم را در استان زنجان شاهد بودیم، وضعیت تولید امسال نسبت به سال گذشته چگونه بود؟,

 ایزدی: به دلیل خشکسالی و بارشهای خیلی ضیعفی که در پاییز سال گذشته داشتیم امسال سطح سبز پایین آمده بود، عمده گندم تولیدی استان زنجان گندم دیم است و کمتر از 20 درصد اراضی ما آبی می‌باشد و در سالهایی که با خشکسالی مواجه باشیم سطح سبز پایین می‌آید.

,  ایزدی:,  ایزدی:,

گرم شدن هوا در فصل برداشت و وزش بادهای گرم سبب شد تا همان محصول موجود نیز دچاز بادزدگی شود و به همین دلایل تولید گندم امسال کاهش یافت و میزان خرید استان حدود 150 هزار تن نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

,

موج رسا: امسال نیز گویا شاهد بروز و ظهور دلالی در بحث خرید گندم بودیم، برخی معتقد بودند که با ورود گندم استان به بورس این امر شدت یافته است. این موضوع را تایید می‌کنید؟

, موج رسا: امسال نیز گویا شاهد بروز و ظهور دلالی در بحث خرید گندم بودیم، برخی معتقد بودند که با ورود گندم استان به بورس این امر شدت یافته است. این موضوع را تایید می‌کنید؟, موج رسا: امسال نیز گویا شاهد بروز و ظهور دلالی در بحث خرید گندم بودیم، برخی معتقد بودند که با ورود گندم استان به بورس این امر شدت یافته است. این موضوع را تایید می‌کنید؟,

ایزدی: در بحث گندم، آرد و نان اعتقاد دارم که دولت باید روزی روال کنونی را تغییر داده و برنامه به شکل عرضه و تقاضا اجرا شود یعنی ما شاهد آزادسازی باشیم و اگر قرار است یارانه‌ای نیز پرداخت شود به نحوی دیگر باشد.

, ایزدی: , ایزدی:,

اکنون گندم ما با ۳ نرخ خرید و فروش می‌شود، یک نوع 665 تومان به کارخانجات تولید آرد برای نان یارانه‌ای فروخته می‌شود، گندمی با قیمت 903 تومان در بورس به فروش می‌رسد و گندمی را نیز دولت با نرخ 1300 تومان از کشاورزان گندمکار خریداری می‌کند که اینها همگی مشکل‌ساز است.

,

موج رسا: یعنی جولان دادن دلالان در عرصه خرید گندم را تایید می‌کنید؟

, موج رسا: یعنی جولان دادن دلالان در عرصه خرید گندم را تایید می‌کنید؟, موج رسا: یعنی جولان دادن دلالان در عرصه خرید گندم را تایید می‌کنید؟,

ایزدی: این موضوع نه تنها در خریدهای بورسی بلکه در خریدهای غیربورسی نیز ممکن است وجود داشته باشد، در برخی موارد کشاورزان ضعیف به خاطر همین تاخیر در پرداختها مجبور می‌شوند تا گندم را به صورت نقد و با قیمت پایین به یکسری دلال بفروشند در مواردی کشاورز به دلیل نیاز چاره‌ای جز این کار ندارد.

, ایزدی:, ایزدی:,

کشاورزان بزرگ که قدرت ریسک بالاتری دارند به سمت فروش گندم به دلالان نمی‌روند اما قبول داریم که کشاورزان خرد برای برآورده کردن نیازشان به سراغ دلالان یا علافان می‌روند.

,

موج رسا: برای حل این مشکل چه راهکار و پیشنهادی وجود دارد؟ آیا روش کنونی سبب نارضایتی کشاروزان نیز نشده است؟

, موج رسا: برای حل این مشکل چه راهکار و پیشنهادی وجود دارد؟ آیا روش کنونی سبب نارضایتی کشاروزان نیز نشده است؟, موج رسا: برای حل این مشکل چه راهکار و پیشنهادی وجود دارد؟ آیا روش کنونی سبب نارضایتی کشاروزان نیز نشده است؟,

ایزدی: این حمایتی که اکنون با پرداخت رقم بالاتر از قیمت جهانی به کشاورزان( اما با ماه‌ها تاخیر در پرداخت مطالبات) انجام می‌شود برای کشاورز جذاب نیست و در برخی موارد ما می‌بینیم که هزینه‌ها با درآمد کشاورز سر به سر شده است، پیشنهاد بنده به عنوان شخصی که سالها تجربه کار در این حوزه را دارم این است که دولت همان 900 تومان(قیمت جهانی گندم) را به صورت پول نقد پرداخت کند و 400 تومان الباقی را در قالب مکانیزاسیون و خدمات از جمله هزینه شخم، بذر، سم، کود، کمباین و حمل و نقل پرداخت کند.

, ایزدی:, ایزدی:,

وقتی دولت به جای 1300 تومان پول نقد، 900 تومان بدهد و از طرفی یک قیمت را شاهد باشیم دیگر فشاری روی دولت نیست و آن موقع هم می‌توان از دلال‌بازیها جلوگیری کرد، اگر 400 تومان ما به التفاوت در قالب خدمات به کشاورزان پرداخت شود آن موقع ساز و کارها نیز بهتر و نظارتها بیشتر می‌شود و گامی در جهت توسعه کشاورزی و تولید پایدار گندم در کشور خواهد بود.

,

موج رسا: فکر می‌کنید پیشنهاد شما مورد استقبال قرار می‌گیرد و یا اینکه می‌تواند به پیشرفت کشاورزی ما منجر شود؟

, موج رسا: فکر می‌کنید پیشنهاد شما مورد استقبال قرار می‌گیرد و یا اینکه می‌تواند به پیشرفت کشاورزی ما منجر شود؟, موج رسا: فکر می‌کنید پیشنهاد شما مورد استقبال قرار می‌گیرد و یا اینکه می‌تواند به پیشرفت کشاورزی ما منجر شود؟,

ایزدی: به نظرم اگر یازانه تولید گندم به این شکل پرداخت شود به پیشرفت کشاورزی کشور منجر خواهد شد اما اکنون کشاورزان ممکن است با این پول نقد به سمت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی نروند و پولشان را در بازار مسکن و غیره سرمایه‌گذاری. قیمت گندم باید تک نرخه شود، اکنون واحدهای آزادپز نانوایی جاافتاده و مردم با نان آزاد نیز آشنا هستند.

, ایزدی: , ایزدی:,

موج رسا: آیا فکر نمی‌کنید که قیمت متفاوت گندم روی نان نیز اثر گذاشته است و ما کیفیت‌های مختلف را شاهد هستیم؟

, موج رسا: آیا فکر نمی‌کنید که قیمت متفاوت گندم روی نان نیز اثر گذاشته است و ما کیفیت‌های مختلف را شاهد هستیم؟, موج رسا: آیا فکر نمی‌کنید که قیمت متفاوت گندم روی نان نیز اثر گذاشته است و ما کیفیت‌های مختلف را شاهد هستیم؟,

ایزدی: به طور قطع تفاوت قیمت گندم روی آراد اثر دارد، نظر بنده این است که نان نیز باید تک نرخی و آزاد شود، البته می‌توان از دهک‌های پایین جامعه به نحوی دیگر که شخصیت افراد نیز حفظ شود، حمایت کرد.

, ایزدی:, ایزدی:,

با آزاد شدن قیمت‌ها کیفیت بالا خواهد رفت و بهداشت نیز در سطح خوبی رعایت می‌شود، وقتی واحد نانوایی هزینه بیشتری دریافت می‌کند به همین میزان به بحث کیفیت و بهداشت نیز توجه خواهد کرد اما وقتی در واحدهای یارانه‌ای سود بیشتری برای آن واحد باقی نمی‌ماند این واحد کمتر به این مباحث به صورت داوطلبانه می‌پردازد، مردم بهترین بازرسان و ضابطان هستند و وقتی مردم کیفیت‌ها را ملاحظه کرده و از واحدهایی که به کیفیت توجه ندارند خرید نکنند خود به خود آن واحدها نیز به سمت ارتقا کیفیت خواهد رفت.

,

موج رسا: آیا با این نظر که دولت کشاورزان را تقسیم کرد و آنهایی که گندم باکیفیت‌تری داشتند مورد توجه قرار گرفتند؟

, موج رسا: آیا با این نظر که دولت کشاورزان را تقسیم کرد و آنهایی که گندم باکیفیت‌تری داشتند مورد توجه قرار گرفتند؟, موج رسا: آیا با این نظر که دولت کشاورزان را تقسیم کرد و آنهایی که گندم باکیفیت‌تری داشتند مورد توجه قرار گرفتند؟,

ایزدی: تک نرخی شدن قیمت گندم و پرداخت یارانه به صورت خدمات نارضایتی کشاروزان را نیز کم می‌کند، چرا استانهای سردسیر باید در دریافت پول دچار مشکل شوند در سالهای گذشته نیز ما در دریافتها مشکل داشتیم اما اگر این روش پرداخت یارانه به صورت ارائه خدمات اجرا شود سبب می‌شود تا دست دولت در پردختها نیز بازتر شود یعنی آن 400 تومان ما به التفاوت را در ماه‌های مختلف سال به صورت خدمات از جمله کاشت، نهاده، تجهیزات و برداشت پرداخت می‌کند.

, ایزدی: , ایزدی:,

موج رسا: در هنگام خرید گندم بحثی مطرح شد که سلیوها گندمهایی که کیفیت نسبتا پایینی داشتند را از کشاورزان خریداری نمی‌کردند اما همان گندم را از واسطه‌ها می‌خریدند، این موضوع صحت دارد؟

, موج رسا: در هنگام خرید گندم بحثی مطرح شد که سلیوها گندمهایی که کیفیت نسبتا پایینی داشتند را از کشاورزان خریداری نمی‌کردند اما همان گندم را از واسطه‌ها می‌خریدند، این موضوع صحت دارد؟, موج رسا: در هنگام خرید گندم بحثی مطرح شد که سلیوها گندمهایی که کیفیت نسبتا پایینی داشتند را از کشاورزان خریداری نمی‌کردند اما همان گندم را از واسطه‌ها می‌خریدند، این موضوع صحت دارد؟,

ایزدی: چنین موضوعی صحت ندارد، در بحث گندم و آرد مانند فوتبال(باخنده) همیشه حاشیه وجود دارد و به نظرم همین شایعات نیز به یارانه‌ها برمی‌گردد و اگر روزی یارانه‌ها برداشته شود یا به صورت علمی و اصولی اجرا شود این شایعات را نیز نخواهیم شنید.

, ایزدی: , ایزدی:,

در هر کاری امکان خطا و اشتباه وجود دارد اما درصد خطا به خصوص در این مورد خیلی پایین است، در چند سال اخیر با ساز و کارهایی که وزارت جهاد کشاورزی در خرید گندم به کار برده  این گونه موارد را کاهش داده است، صدور معرفی نامه‌ها یکی از کارهای مثبت در این حوزه است. امسال مشخصات کشاورزان در قالب سی دی‌ها و فایلهایی ارائه شده بود و به نوعی کشاورزان شناسنامه‌دار شده بودند و این بحثهایی که در خصوص سیلوها می‌شود در حد حاشیه بوده و صحت ندارد.

,

موج رسا: نظر حضرتعالی در خصوص فروش شرکتهای غله به بخش خصوصی چیست؟ با توجه به اینکه مناطق 13 و 7 به فروش رسیده است.

, موج رسا: نظر حضرتعالی در خصوص فروش شرکتهای غله به بخش خصوصی چیست؟ با توجه به اینکه مناطق 13 و 7 به فروش رسیده است., موج رسا: نظر حضرتعالی در خصوص فروش شرکتهای غله به بخش خصوصی چیست؟ با توجه به اینکه مناطق 13 و 7 به فروش رسیده است.,

ایزدی: اکنون منطقه 7 فروخته شده که شامل استانهای گیلان، اردبیل و قزوین است، منطقه 13 نیز به فروش رفته اما تحویل داده نشده است. در یکی از این استانها حتی شنیدیم که خریدار بیمه پرسنل را سه ماه پرداخت نکرده و حقوق‌شان را نیز نمی‌دهد و یکسری از امورات اجرایی این استانها در حوزه گندم، آراد و نان بر زمین مانده است، این استانها در فروش آرد و تامین گندم با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

, ایزدی: , ایزدی:,

معتقدم تا زمانی که آزادسازی کامل گندم و آرد صورت نگیرد واگذاری شرکت‌های غله کار دستی نیست، ما با اصل واگذای و خصوص سازی مشکل نداریم اما این واگذاریها از سال 83 انجام شده و تمام سیلوهای ملکی کشور از طریق واگذاری توسط بخش خصوصی راهبری و مدیریت می‌شوند و کار شرکتهای غله اکنون حاکمیتی و نظارتی بوده و هیچ گونه تصدی‌گری باقی نمانده است.

,

به عنوان یکی از مدیران شرکت‌های غله مناطق ۱۴ گانه معتقدم چیزی که اکنون فروخته می‌شود بحث حاکمیتی و نظارتی است و مگر می‌توان حاکمیت و نظارت را فروخت؟ ما اکنون کار تصدی‌گری انجام نمی‌دهیم و همکاران ما عامل تشخیص و ذیحساب در خرید هستند و اگر نباشند بحث خرید تضمینی نمی‌تواند شکل گیرد.

,

موج رسا: در بحث نان نیز شرکت غله مانند گذشته مسئولیت نظارت را بر عهده ندارد در حالی که مردم برای مشکلات به شما رجوع می‌کنند. نظارتهای شما در بحث آرد به چه شکلی انجام می‌شود؟

, موج رسا: در بحث نان نیز شرکت غله مانند گذشته مسئولیت نظارت را بر عهده ندارد در حالی که مردم برای مشکلات به شما رجوع می‌کنند. نظارتهای شما در بحث آرد به چه شکلی انجام می‌شود؟, موج رسا: در بحث نان نیز شرکت غله مانند گذشته مسئولیت نظارت را بر عهده ندارد در حالی که مردم برای مشکلات به شما رجوع می‌کنند. نظارتهای شما در بحث آرد به چه شکلی انجام می‌شود؟,

ایزدی: بله اکنون ما در بحث نان وظیفه بازرسی از واحدهای نانوایی در قالبهای قبلی را نداریم و واحد بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت این کار را انجام می‌دهد و نقش نظارتی ما فقط در بحث محصولات با خرید تضمینی است، ما حتی در واحدهای نانوایی یارانه‌ای فقط در بحث آرد نظارت داریم و در نان نظارت قانونی بر عهده ما نیست و برای مثال در بحث تامین آرد واحدهای آزادپز الزام نداریم و در صورت تمایل اتحادیه برای خرید آرد از شرکت، گندم مورد  نیاز را کیلویی ۹۰۰ تومان تحویل کارخانه آرد می‌دهیم و تا تحویل این آرد به اتحادیه نظارت با ما است.

, ایزدی: , ایزدی:,

موج رسا: احساس نمی‌کنید که در کشور ما به نان توجه جدی نشده و ما بعد از سالها استاندارد را در این محصول نمی‌بینیم؟

, موج رسا: احساس نمی‌کنید که در کشور ما به نان توجه جدی نشده و ما بعد از سالها استاندارد را در این محصول نمی‌بینیم؟, موج رسا: احساس نمی‌کنید که در کشور ما به نان توجه جدی نشده و ما بعد از سالها استاندارد را در این محصول نمی‌بینیم؟,

ایزدی: قطعا همینطور است، نان در کشور مورد غفلت واقع شده نانی که سه وعده می‌خوریم از همه محصولات غذایی مغفول‌تر است، گاهی اطلاعات مردم نسبت به شبکه‌های اجتماعی از نان بیشتر است. باید توجه شود محصولی که سه وعده مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای چه ویژگیهایی باشد آیا امروز این نان آن چیزی هست که باید باشد؟

, ایزدی:, ایزدی:,

این سخنان به معنای انداختن توپ به زمین دیگر ارگانها نیست، در بحث استاندارد باید به روزی برسیم که استاندرد نان ما اجباری شود که تا به حال این کار انجام نشده است، استاندارد نانی که ما سه وعده میل می‌کنیم تشویقی است اما استاندارد ویفر و پفک اجباری است! اینها جای سوال دارد یا در بحث بهداشت، بهداشت سوپرمارکتها به مراتب بهتر از واحدهای نانوایی است در حالی که در سوپرمارکتها محصول بسته بندی عرضه می‌شود. به نظرم دلیل این امر همان وضعیت درآمدی است، متاسفانه در نانوایی‌های یارانه‌ای پول بیشتری برای بهداشت آنچنانی و موارد جانبی باقی نمی‌ماند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه