اخبار داغ

روایت یک فرمانده از دفاع مقدس؛

وقتی فرهنگ عاشورا با عطر شهادت گره خورد/ از دشواری کربلا 4 تا حلاوت والفجر 8

وقتی فرهنگ عاشورا با عطر شهادت گره خورد/ از دشواری کربلا 4 تا حلاوت والفجر 8
فرمانده سپاه شاهرود با بیان اینکه کربلای 4 سخت ترین عملیات دفاع مقدس بود،گفت: این عملیات علی رغم طراحی های خوب فرماندهان ایرانی به دلیل خیانت منافقین لو رفت و تعداد زیادی از رزمندگان به شهادت رسیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسل شاهوار، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به هفته آغازین جنگ ایران و عراق هفته دفاع مقدس اطلاق می‌شود و از 31 شهریور تا 7 مهر ماه ادامه دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار، ,

هر چند شروع جنگ تلخ بود. اما این تلخی شیرینی را به این مردم هدیه داد که در حالت عادی برای رسیدن به آنها باید قرنها تلاش کرد.

, .,

بر پایه فرمایش حضرت امام خمینی قدس سره که فرموند جنگ تا پایان رفع فتنه بنابراین ما نمی‌توانیم پایانی برای جنگ (دفاع مقدس) تصور کنیم. علی‌رغم پیروزی قاطع رزمندگان اسلام (جمهوری اسلامی ایران) این پیروزی به ذائقه رزمندگان اسلام و ملت ایران خوش و شیرین نیامد. زیرا حضرت امام خمینی(ره) پذیرش قطعنامه را به جام زهر و تلختر از آن تعبیر کردند.

, .,

دفاع مقدس از درخشان ترین صحنه های نقش آفرینی ملت مسلمان ایران است و هنوز ناگفته های بسیاری دارد که لازم است بیان شود تا نسلهای آینده با ایثار و فداکاری ملت ایران و رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس بیشتر آشنا شوند.

, .,

در همین خصوص؛ خبرنگار نسل شاهوار با فرمانده سپاه شاهرود به گفتگو نشست که ماحصل این گفتگوی متفاوت در ذیل آمده است:

, نسل شاهوار ,

نسل شاهوار- در دوران دفاع مقدس هدف حفظ مرزهای کشور بود یا جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزها به دنبال پیشروی بود؟

, نسل شاهوار- در دوران دفاع مقدس هدف حفظ مرزهای کشور بود یا جمهوری اسلامی ایران فراتر از مرزها به دنبال پیشروی بود؟,

جنگ را ما تحمیل نکرده بودیم و به راه نیانداخته بودیم که در پس آن به دنبال رسیدن به اهدافی باشیم اما زمانی که جنگ به ما تحمیل شد در دفاع به دنبال اهدافی بودیم. اینکه شأن دفاع مقدس را در این حد پایین بیاوریم که هدف حفظ مرزهای جغرافیایی موجود بود شایسته حماسه آفرینی ها و مجاهدت های دوران دفاع مقدس نیست، حفظ مرزهای جغرافیایی یکی از اهداف ما در دوران دفاع مقدس بود.

,

حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که "جنگ برای ما نعمت بود"، بنده نیز اعتقاد دارم بزرگترین موهبت الهی که به شکرانه انقلاب خدا به ما داد هشت سال دفاع مقدس و وضعیتی بود که در آن دوران اتفاق افتاد، اگر هشت سال دفاع مقدس نبود معلوم نبود الان سرنوشت اسلام و انقلاب ما به کجا رسیده بود.

,

مهم ترین هدف ما در دفاع مقدس دفاع از آرمان ها و ارزش های الهی و انقلاب اسلامی بود، قطعا هدف دشمن هم تنها تسخیر مرزهای جغرافیایی ما نبود بلکه هدف استکبار جهانی از اتحاد و به راه انداختن جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران سرنگونی نظام و عدم حاکمیت اسلام بود و ما از حاکمیت اسلام، نظام و انقلاب اسلامی و مرزهای جغرافیایی کشورمان دفاع کردیم و به جز اینها به فرموده امام خمینی (ره) در جنگ انقلاب را صادر کردیم و به اعتقاد بنده به جز صدور، انقلابمان را بیمه هم کردیم.

,

نسل شاهوار- سخت ترین عملیات دفاع مقدس از نظر شما کدام علمیات است؟

, نسل شاهوار- سخت ترین عملیات دفاع مقدس از نظر شما کدام علمیات است؟,

سخت ترین و تلخ ترین عملیات دفاع مقدس از نظر بنده عملیات کربلای 4 است، علی رغم طراحی های خوب فرماندهان ما برای این عملیات به دلیل خیانت منافقین این عملیات لو رفت و تعداد زیادی از رزمندگان ما در این عملیات به شهادت رسیدند.

,

نسل شاهوار- موفق ترین عملیات دفاع مقدس؟

, نسل شاهوار- موفق ترین عملیات دفاع مقدس؟,

عملیات های والفجر 8، کربلای 5 و بیت المقدس

,

نسل شاهوار- اگر در دوران دفاع مقدس فرمانده سپاه بودید چه راهبرد و مسیری را طی می کردید؟

, نسل شاهوار- اگر در دوران دفاع مقدس فرمانده سپاه بودید چه راهبرد و مسیری را طی می کردید؟,

بهترین کار و بهترین راهبرد را فرماندهان ما در آن دوران انجام دادند و قاعدتا بهترین کار پیمودن همان مسیر است.

,

نسل شاهوار- گفته می شود پیشرفت های ما در عرصه های نظامی و امنیت مرهون تلاش ها و مجاهدت های دوران دفاع مقدس است، نظر شما در این خصوص چیست؟

, نسل شاهوار- گفته می شود پیشرفت های ما در عرصه های نظامی و امنیت مرهون تلاش ها و مجاهدت های دوران دفاع مقدس است، نظر شما در این خصوص چیست؟,

اگر سیری در دوران دفاع مقدس داشته باشید و تجهیزات نظامی، دانش نظامی و نیروی انسانی کشور را در ابتدا و انتهای جنگ با هم مقایسه کنید به خوبی در می یابید که پیشرفت های نظامی ما تا به امروز و تلاش افرادی مانند شهید تهرانی مقدم که از پایه گذاران و موثران پیشرفت های نظامی ما بودند در همان بستر جنگ آغاز شد و رشد و قابلیت یافت. در همان دوران جنگ بود که نیاز به دانش نظامی با تمام وجود حس شد و فرهنگ و تفکر تداوم و رشد این دانش ادامه یافت. تمام اهداف دشمن از آنچه در منطقه طراحی و اجرا می کند جمهوی اسلامی است اما آنچه امروز مانع می شود دشمن کوچکترین تعرضی به ما داشته باشد تفکری است که آن را در هشت سال جنگ تحمیلی تجربه کرده و از آن شکست خورده است و تا این تفکر ادامه داشته باشد قاعدتا دشمن به خود اجازه تعرض به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را نخواهد داد.

,

در حوزه امنیتی نیز تمام تلاش، هزینه و طراحی های دشمن در کلان نابودی نظام مقدس جمهوری اسلامی و سرکوب کردن این تفکر است، اما بحمدلله کشور ما یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان است و اگر امروز این مهم حاصل شده است به برکت دفاع مقدس، روحیه جهادی، تلاش ها و ایثارگری های رزمندگان و مهم تر از همه مدیریت هوشمندانه امام خمینی (ره) در دوران جنگ و مقام معظم رهبری در طول این سال هاست.

,

نسل شاهوار- فکر می کنید دشمن به کشور ما حمله نظامی خواهد کرد؟

, نسل شاهوار- فکر می کنید دشمن به کشور ما حمله نظامی خواهد کرد؟,

تا زمانی که این روحیه و تفکر مقاومت وجود داشته باشد خیر، اما زمانی که احساس کند روحیه، تفکر و فرهنگ شهادت و مقاومت و ولایت مداری ما از بین رفته است آن زمان دشمن به ما حمله خواهد کرد و دیگر به داشته های نظامی و نیروی انسانی ما نگاه نخواهد کرد و حمله می کند. تا زمانی که سایه ولایت فقیه بر کشور ما حاکم باشد و مردم تفکر و فرهنگ شهادت و مقاومت را حفظ کنند دشمن جرأت حمله به کشور ما را نخواهد داشت.  

,

نسل شاهوار- اگر دوباره جنگ صورت بگیرد برای دفاع از کشور و ارزش های انقلاب اسلامی همه اقشار جامعه حضور پیدا خواهند کرد یا فقط حزب اللهی ها به میدان می آیند؟

, نسل شاهوار- اگر دوباره جنگ صورت بگیرد برای دفاع از کشور و ارزش های انقلاب اسلامی همه اقشار جامعه حضور پیدا خواهند کرد یا فقط حزب اللهی ها به میدان می آیند؟,

مردم ما مردمی متدین هستند و سالهاست که با فرهنگ عاشورا، مکتب امام حسین علیه السلام و خط سرخ شهادت انس گرفته اند و اگر خدای ناکرده اتفاقی هم بیفتد باز هم مانند همان روزهای جنگ تحمیلی همه اقشار جامعه ما برای دفاع از کشور، آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی حاضر خواهند شد. نمونه آن مدافعان حرم هست که برای دفاع از حریم اهل بیت در خارج از مرزهای جغرافیایی ما می جنگند. همین الان تعدادی از مدافعان حرمی که برای دفاع از حریم اهل بیت در خارج از مرزهای کشور می جنگند و خیلی از مراجعات برای دفاع از حریم اهل بیت مردم عادی و غیر بسیجی هستند.

,

نسل شاهوار- نظرتان در مورد مدافعان حرم چیست؟

, نسل شاهوار- نظرتان در مورد مدافعان حرم چیست؟,

انسان های از خود گذشته و با روحیه جهادی بالا، عاشق اهل بیت، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که از کشور هجرت می کنند و در فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور خود می جنگند. پایه و بستر این تفکر بصیرت فوق العاده ای است که مدافعان حرم دارند، خیلی سخت است در این شبهات و فضایی که ایجاد می شود هستی ات را رها کنی جانت را کف دست بگیری و در کشور دیگری که جنگ آنجاست بجنگی. باید بینش و بصیرتی عمیق داشته باشی تا بتوانی این کار را انجام بدهی.

,

نسل شاهوار- ارزش هایی که مدافعان حرم برای آن می جنگند چقدر به ارزش هایی که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس برای آن می جنگیدند نزدیک است؟

, نسل شاهوار- ارزش هایی که مدافعان حرم برای آن می جنگند چقدر به ارزش هایی که رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس برای آن می جنگیدند نزدیک است؟,

تفاوتی در این ارزش ها نیست. ارزش هایی که در آن زمان رزمندگان ما برای آن جنگیدند ارزش های اسلام ناب و برگرفته از نهضت عاشورا، انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بود، الان هم مدافعان حرم به خاطر هم ارزش ها می جنگند. در دوران دفاع مقدس یکی از اهداف ما حفظ مرزهای جغرافیایی کشور بود الان هم مدافعان حرم برای حفظ همان مرزها نبرد می کنند اما هدف والاتر ما چه در زمان جنگ و چه الان دفاع از مرزهای اعتقادی است.

,

نسل شاهوار- به نظر شما آثار سینمایی و فیلم هایی که در رابطه با دفاع مقدس ساخته شده اند حقایق جنگ را به خوبی نشان داده اند؟

, نسل شاهوار- به نظر شما آثار سینمایی و فیلم هایی که در رابطه با دفاع مقدس ساخته شده اند حقایق جنگ را به خوبی نشان داده اند؟,

در آثاری که ساخته شده قطعا به لحاظ کیفی و کمی به ابعاد جنگ پرداخته نشده است و جای کار بیشتری دارد، بخصوص در سال های اخیر که فیلم خاصی در رابطه با دفاع مقدس ساخته نشده است. از زحمات هنرمندانی که در حوزه دفاع مقدس کار کرده اند و فیلم ساخته اند تشکر می کنیم چرا که شاید توانسته باشند بخشی از فرهنگ دفاع مقدس را منتقل کنند و بی انصافی است که اگر بگوییم اثری نداشته است اما یکی از ضعف های ما در انتقال فرهنگ دفاع مقدس و انتقال تفکر مقاومت در حوزه فیلم سازی است که به لحاظ کیفی و کمّی کم گذاشته ایم.

,

نسل شاهوار- بهترین فیلمی که خودتان با موضوع دفاع مقدس دیدید؟

, نسل شاهوار- بهترین فیلمی که خودتان با موضوع دفاع مقدس دیدید؟,

خیلی اهل فیلم نیستم و در مجموع کم فیلم می بینم اما فیلمی که در این خصوص دیدم و به دلم نشست فیلم افق به کارگرانی رسول ملاقلی پور بود، داستان فیلم در مورد حمله ی نیروهای ایرانی به اسکله راداری الامیه عراق می باشد.

,

نسل شاهوار- از بین آثار داستانی مرتبط با جنگ کدام آثار را مطالعه کرده اید و می پسندید؟

, نسل شاهوار- از بین آثار داستانی مرتبط با جنگ کدام آثار را مطالعه کرده اید و می پسندید؟,

به دلیل مشغله کاری خیلی فرصت مطالعه ندارم. اما از بین کتابهایی که مطالعه کرده ام "من زنده ام" تنها کتابی است که آن را بیش از یک بار خواندم.

,

نسل شاهوار- مهم ترین مسائلی که از دفاع مقدس باید به نسل جوان منتقل شود چیست؟

, نسل شاهوار- مهم ترین مسائلی که از دفاع مقدس باید به نسل جوان منتقل شود چیست؟,

انتقال تفکر مقاومت. مشکلی که با آن مواجه هستیم و عده ای در داخل کشور نیز با دشمن همراهی می کنند این است که به دنبال دنیازده کردن مردم و شکستن روحیه مقاومت در مردم و به ویژه نسل جوان هستند. اگر ما بتوانیم تفکر مقاومت را در نسل جوان کشور نهادینه کنیم کار بزرگی انجام داده ایم و اثرات تفکر مقاومت در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی ملموس خواهد بود.

,

نسل شاهوار- اگر دوباره جنگ صورت بگیرد آیا خودتان در جبهه های نبرد حضور پیدا می کنید و حاضر به شرکت فرزندتان در جبهه خواهید شد.

, نسل شاهوار- اگر دوباره جنگ صورت بگیرد آیا خودتان در جبهه های نبرد حضور پیدا می کنید و حاضر به شرکت فرزندتان در جبهه خواهید شد. ,

100 درصد. آرزویم این است در هر جایی که اسلام و نظام نیاز به دفاع دارد و می توانم از دین خدا و جریان حق دفاع کنم حضور داشته باشم.

,

نسل شاهوار- سخن پایانی

, نسل شاهوار- سخن پایانی,

دعا کنید آخر عمر ما هم به شهادت ختم شود.

,

گفتگو از فاطمه قریب

, گفتگو از فاطمه قریب,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه