تغذیه و مواد خوراکی که هر فرد در طول روز مصرف میکند به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در سلامت، از اهمیت ویژهای برخوردار است و این موضوع درباره کودکان و نوجوانان که در سنین رشد قرار دارند بیشتر قابل توجه است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رسانه خبری سلامت سپید پوش، بسیاری از والدین با وسواس کافی و از روی اصول یک رژیم غذایی مناسب و سالم را برای فرزندان خود تهیه میکنند ولی آیا کودکان در ساعاتی که در منزل نیستند و اوقاتی که خارج از نظارت والدین هستند، باز هم به این رژیم غذایی پایبند هستند یا وسوسه تبلیغات گسترده خوراکیهای ناسالم، باعث میشود این کودکان از رژیم غذایی همیشگی خود سرپیچی کنند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رسانه خبری سلامت سپید پوش,موضوع دیگری که اهمیت تغذیه کودکان در ساعات مدرسه بالا میبرد، نهادینه شدن عادات غذایی در این سنین است، از طرفی بسیاری از کارشناسان و متخصصین علم تغذیه و آموزش بر این اصل معتقدند که میزان قدرت یادگیری دانشآموزان رابطه قوی با میزان دریافت انرژی و نوع تغذیه دانشآموزان دارد؛ امروزه هیچکس نمیتواند تاثیر مصرف صبحانه سالم بر افزایش یادگیری دانشآموزان را رد کند، اما نکته قابل توجه این است که دانشآموزان در طول ساعات مدرسه نیاز به تجدید انرژی و مصرف میانوعده دارند که البته نوع انتخاب میان وعده، یکی از دغدغههای خانوادهها و مسئولین نظام سلامت است؛ میتوان به جرات گفت که یکی از دغدغههای اصلی والدین ساعاتی است که فرزندانشان در مدرسه به سر میبرند، تهیه لقمه و همراه کردن خوراکی از منزل برای میانوعدههای مدرسه، یکی از اقداماتی است که والدین برای حفظ سلامت غذایی فرزندانشان انجام میدهند.
,غذاهای پرچرب، مواد غذایی خیلی شیرین و یا خوراکیهای حاوی نمک بالا و دیگر مواد غذایی که علیرغم حجم و کالری بالا از ارزش غذایی پایینی برخوردار هستند نه تنها به سلامت کودکان ضرر میسانند که باعث کاهش بازدهی دانشآموزان در مدرسه میشود؛ دکتر اسماعیل عرب متخصص تغذیه و کودکان در این باره میگوید: برای تغذیه کودکان در مدارس علاوه بر تامین انرژی، موضوع افزایش قدرت یادگیری نیز مطرح است، برای بهبود و افزایش کارایی ذهنی و جسمی کودکان علاوه بر صبحانه به میانوعده هم نیاز است؛ البته باید به کیفیت میانوعده و نوع مواد غذایی که برای این ساعات در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد توجه کرد، بهتر است از غذاهایی با ارزش غذایی بالا استفاده کرد؛ غذاهای خانگی که دارای چربی و شیرینی کمتری هستند، میوهها و سبزیجات تازه، انواع مغزها و همینطور انگور و کشمش از جمله خوراکیهای مناسب برای میان وعدههای ساعات مدرسه هستند؛ به خصوص کشمش، مویز و انگور بر روی قدرت یادگیری و حافظه تاثیر زیاد دارند.
,باید به این نکته دقت کرد که علاوه بر توجه خانوادهها به تغذیه کودکان و دانشآموزان در مدارس، کنترل بوفه مدارس از دیگر اقدامات لازم برای کنترل و ارتقا سلامت دانشآموزان است، حقیقت این است نمیتوان دانشآموزان را از خرید خوراکی از بوفه همیشه منع کرد و حتی از نظر روانشناسی یکی از تمرینات لازم گسترش استقلال کودکان، استفاده از فرصت خرید کردن از بوفههای مدارس است؛ خوشبختانه در سالهای اخیر این موضوع مورد توجه وزارت بهداشت، سازمان آموزشوپرورش قرار گرفته است و لیستهای غذایی مجاز و غیر مجاز برای ارائه در بوفه مدارس تهیه و ابلاغ شده است تا اندکی از دغدغههای خانوادهها و مسئولین وزارت بهداشت را کم کند.
,دکتر حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت هفته گذشته در نشست خبری این وزارتخانه درباره کنترل بوفههای مدارس به تفاهمنامه بین این وزارتخانه و سازمان بهداشت اشاره کرد و گفت: ارائه غلات جحیم شده با هر نام تجارى و انواع چیپس ها، نوشابه گازدار، ماالشعیر و دوغ گازدار، نوشمک، سوسیس و کالباس، همبرگر کمتر از ٧٠ درصد گوشت و بدون بسته بندى، انواع سالاد الویه، انواع لواشک و آلوچه، فلافل، پیراشکى و دونات، بستنى یخى، پاستیل، خیارشور و انواع سس در مدارس ممنوع است؛ خشکبار، ذرت بو داده بسته بندی شده، خرما، شیر و فرآورده هاى آن، دوغ بدون گاز، آب معدنى، آبمیوه بسته بندى شده، انواع میوه، بیسکویت بدون کرم، انواع لقمه سالم مثل نان و پنیر، خیار و گوجه فرنگى، غذاهاى پخته مثل آش، سوپ، لوبیا، عدسى، شیربرنج و سمنو به شرط این که روزانه پخته شود و در ظروف گیاهى سرو شود مجاز است.
,سخنگوی وزارت بهداشت هم چنین بارها به اقدامات این وزارتخانه در خصوص ارتقا سلامت دانشآموزان اشاره کرده و گفته است: تربیت و آموزش سفیران سلامت و کارشناسان سلامت برای ترویج فرهنگ مناسب در مدارس و خانوادهها از جمله اقدامات تاثیرگذار وزارت بهداشت بوده است اما باید توجه داشت به جز آموزش نهادینه شدن و اجرایی شدن این آموزشها نیز لازمه داشتن یک جامعه سالم است؛ در کشور ما حدود 86.6 درصد مادران دانشآموزان، خانهدار هستند و این یعنی ظرفیت لازم برای اصلاح تغذیه دانشآموزان وجود دارد.
,آنچه که مشخص است اهمیت دادن به سلامت دانآموزان به معنی سرمایهگذاری است و برای اینکار علاوه بر همکاری خانوادهها، کمک و حمایت نهادهای دولتی بهخصوص آموزش و پرورش و وزارت بهداشت را میطلبد و همینظور همکاری و توجه خود دانشآموزان به مسائل بهداشتی و تغذیهای در ساعاتی که در مدرسه و یا خارج از منزل هستند.
,,
,
انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه