اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان خبرداد؛

مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان/ قدمت این آسیاب چندصد سال است

مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان/ قدمت این آسیاب چندصد سال است
رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت و سامان دهی آسیاب تاریخی واعظی کاشان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ محسن جاوری با اشاره به مرمت آسیاب تاریخی واعظی کاشان، اظهار کرد: مرمت این آسیاب با بودجه ای بالغ بر 250 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در دستور کار قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان کاشان تصریح کرد: این آسیاب در 300 متری باغ تاریخی فین قرار دارد و ساختمان این آسیاب مانند آسیاب های دیگر کاشان شامل فضای ورودی، انبار، طویله و بخش اصلی که محل قرار گیری سنگ آسیاب و آرد کردن گندم و دیگر غلات است، می باشد.

,

وی با بیان اینکه این آسیاب با توجه به قرارگیری بر روی چشمه سلیمانیه دارای قدمتی چند صد ساله است، عنوان کرد: براساس گزارش ها و متون تاریخی تعداد اسیاب ها در این منطقه بالغ بر 36 عدد بوده است که اکنون شمار محدودی از آن ها باقی مانده است.

,

جاوری ادامه داد: مصالح بکار رفته در این آسیاب، سنگ در پی خشت و آجر در بدنه ها بوده و سقف آن به شیوه طاق و تویزه اجرا شده است و نمای خارجی بنا و سطح پشت بام ها با کاهگل اندود شده است.

,

وی  مرمت طاق ها و لنگه های آسیاب، اجرای طاق و لنگه در محل هایی که سقف ها تخریب شده بود، اجرای غوره گل و کاه گل پشت بام ها، در آوردن بندهای فرسوده بدنه ها، تراشیدن اندود فرسوده گچی بدنه و سقف ها را از اقدامات مرمتی دانست که برای باز زنده سازی آسیاب تاریخی واعظی انجام شده است.

,

گفتنی است آسیاب تاریخی واعظی در تاریخ 12 اسفند ماه سال 8195 با شماره 7665 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه