اخبار داغ

به مناسبت هفته دفاع مقدس:

بانوی شهیده ای که به " شیرزن روستا" مشهور است را بشناسید+ عکس

بانوی شهیده ای که به " شیرزن روستا" مشهور است را بشناسید+ عکس
آمنه حیدریان یکی از سه بانوی شهیده کهگیلویه و بویراحمد است که نشان داد زنان ایران به ویژه زنان لر شیرزنانی هستند که پا به پای مردانشان حرکت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، کهگیلویه و بویراحمد 1880 شهید تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است که سه بانوی شهیده در میان آنها وجود دارد بانوانی که برای دفاع از دین و خاکشان هم گام با مردانشان گام برداشتند و جلو رفتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو، ,

 

,

حرف دفاع از میهن که باشد زن و مرد نمی شناسد همه و همه  می آیند و دفاع می کنند که خاکشان و انقلابشان را حف کنند زنان لر تبار کهگیلویه و بویراحمد نیز در هشت سال جنگ نا برابر سهم داشتند و جلو رفتند که بگویند زنان نیز می توانند مرد باشند.

,

 

,

در طول تاریخ ، تعداد زنان جنگجو ، بسیار کم تر از مردان مبارز بوده ، ولی نکته ی مهم این است که هنگام بروز جنگ و دفاع یک ملت در برابر حمله ی دشمن ، تنها اعزام مردان به صحنه ی نبرد ضامن پیروزی نخواهد بود ، بلکه حمایت و پشتیبانی از نیروها ، تحریض و تحریک و تشویق مردان به حضور مداوم در جبهه ، مراقبت از کودکان ، پرستاری از مجروحان و مداوای زخمی ها ، قبول مسئولیت زندگی در نبود مردان ، حفظ سنگرهای پشت جبهه و توسعه ی هسته های مقاومت محلی در موارد اضطراری ، تأثیری مستقیم بر روحیه ی رزمندگان و حتی سرنوشت جنگ خواهد داشت.

,

 

,

شواهد روایی بر تفاوتهای اجرایی زن و مرد اینکه گفته میشود زن و مرد تفاوتهایی دارند اگر با همان بدبینی و سوءظنی که دشمن به وجود آورده نگریسته شود، چنین گمان میرود که تفاوت زن با مرد در چیزهایی است که مرد بطور علاوه و مضاعف دارد و زن از داشتن آنها محروم است. اما با یک دید صحیح میبینیم که، بسیاری از کارهایی که بر دوش زنان است، به دلیل ضعف و ناتوانی مردان در انجام آنهاست که به آنها محول نشده و بحث از ضعف و ناتوانی زن در جایی است که دستگاه خلقت او را برای ان کارها نیافریده و خارج از وظیفه اوست.

,

حضور زنان در رژه

,

زنان ایران زمین با حضور در رژه های نیروهای مسلح همیشه گفته اند که در کنار تربیت فرزندان و ستون خانواده در کنار مردانشان نیز هستند چه که یک زن ایرانی شیرزن است و زن ایرانی شجاع و دلیر است سلاح زنان ایرانی حجابشان است در جنگ نابرابر ما با دشمن حجاب و چادر زن مسلمان ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد و مهمترین سلاح در مقابله با مستکبرین جهان خواهد بود.

,

, ,

 

,

آمنه متدین و معتقد به اجرای دستورات و تعالیم شریعت اسلام بود نه تنها خود عامل به احکام بود بلکه همسایگان و دیگر اعضای خانواده را خداشناسی، اخلاق نیکو، خلق و خوی خوش توصیه می کرد. در بهبوبه انقلاب در تظاهرات و راهپیمائی ها شرکت می کرد و در محیط زندگی از موقعیت و اعتبار خاصی برخوردار بود.

,

این پایگاه خبری سه بانوی شهیده کهگیلویه و بویراحمد را در گزارش های مختلف تا پایان هفته دفاع مقدس معرفی می کند بانوانی که شهادت را بر فرزندانشان ترجیح دادند.

,

شهید آمنه حیدریان یکی از سه بانوی شهیده این استان است  که در سال 1322 در یک خانواده مسلمان و مستضعف در روستای شیخ حسین چرام دیده به جهان گشود. او در این خانواده محروم و روستایی چنان پرورش یافت که به یک شیر زن در روستا معروف شده بود.

,

در حالی که بچه های دوران طاغوت در لهو لعب و بازیگوشی زندگی می کردند و همه نوع امکانات آموزشی و رفاهی در اختیارشان بود در آن حال روستای محروم شیخ حسین فاقد محیط آموزشی بود. و نو نهالان روستا یا باید در خانه نزد پدر و مادر می ماندند و  یا اینکه در کو ها و دره ها برای کار چوپانی می رفتند.

,

, ,

آمنه وقتی به سن شش سالگی  رسید هر چند عشق به مدرسه داشت اما به علت فقر شدید خانوادگی و نبود محیط آموزشی امکان رفتن به مدرسه برایش فراهم نشد و در خانه همکار مادر در کارهای خانه داری شد.

,

البته بعدها که روستا صاحب آموزشگاه شد چون عمری از او گذشته بود دیگر علاق های به سواد و درس خواندن نشان نداد و نتوانست به کلاس درس راه پیدا کند.

,

در سال 1340 رسالت دیگری که همانا ازدواج و تربیت و پرورش افراد خانواده بود بدوش گرفت . وی با تمام مشکلات و مشقات زندگی به روش ساده ای زندگی می کرد . چون شوهر ایشان مشغول خدمت نظام بودند تصمیم گرفت برای ادامه زندگی همراه با خانواده خویش به شهرهای جنوبی کشور مهاجرت کند .

,

در شهرهای جنوبی با نداشتن امکانات و هوای گرم و فرزندان خردسال چنان زندگی می کرد  که کسی فکر نمی کرد دارای چنین وضعیتی باشند ثمره ازدواج ایشان سه پسر و چهار دختر است . بعد از سال ها تلاش و زحمت توانست از سرمایه ناچیز خود در بهبهان خانه ای خریداری کند . هنوز چندماهی از اقامتشان در بهبهان نگذشته بود که شوهر ایشان بیمار و در تهران بستری می شود و در شهر غریب با فرزندان خردسال و شوهر بیمار چنان مقاوم و استوار در برابر مشکلات مبارزه کرد و فرزندان خود را دلگرم می کرد همانگونه که رسالت انسان های شهید بود بر زندگی تسلط داشت.

,

, ,

 در بیمارستان تهران از شوهر خود عیادت می کند و طبق اعتقاد خویش به مکتب تشیع تصمیم می گیرد که شوهر خود را به زیارت امام رضا (ع) ببرد .

,

بعد از زیارت برای مدتی شوهر ایشان بهبود می یابد و طبق مجوزی که از بیمارستان گرفته بود او را به بیمارستان برمی گرداند و برای سرپرستی فرزندان خردسال غریب خود به بهبهان برمی گردد.

,

چند روزی در بهبهان نمانده بود که خبری قلب او و فرزندانش را جریحه دار کرد و آن اینکه شوهر ایشان جان به جان ‌آفرین تسلیم نموده بود و دگر بار رسالتی عظیم تر به عهده ایشان می افتد و همانا تربیت  پرورش انسان هایی که سرپرست خویش را از دست داده اند .

,

 او چنان با فرزندانش زندگی می کرد که احساس نمی کردند پدرشان را از دست داده اند یعنی برای آن ها هم پدر بود و هم مادر .

,

فرزندانی تربیت کرده بود که پروانه وار دور شمع وجودش می گشتند و از حقوق ناچیزی که شامل حال فرزندانش می شد با عزت و احترام خاصی به زندگی خویش ادامه می داد . تا اینکه جنگ صدام کافر بر جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد و صدامیان شهرهای مقاوم را مورد هجوم موشک های اهدایی شرق و غرب قرار دادند .

,

وقتی که در دفعات اول به بهبهان موشک اصابت شد فرزندان خویش را روانه چرام کرد و با مادر پیرش حاضر به ترک شهر نشدند تا اینکه در شب 25/11/62در ساعت دوازده بعد از نیمه شب موشک های اهدایی ابرجنایتکاران به شهر بهبهان شلیک می شود و به خانه ایشان اصابت می کند و دعوت حق را لبیک گفته و به لقاءالله پیوست که  مزار این شهیده در گلزار شهدای شهرستان چرام واقع شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه