اخبار داغ

اولین موضع وزیر جدید ارشاد درباره کنسرت

اولین موضع وزیر جدید ارشاد درباره کنسرت
نخستین نشست خبری وزیر ارشاد در حالی برگزار شد که سیدعباس صالحی به سوالات اهالی رسانه مصداقی پاسخ نداد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نخستین نشست خبری خود، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و ماه محرم اظهار داشت: آنچه در این یک ماه انجام شده اعتقادم این است رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی است و مسئولان باید ببینند چه کرده‌اند، ما مسئولان هر مقدار خود را در معرض این قضاوت قرار دهیم؛ بیشتر بهره می‌بریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

*3 هدف، 9 مسئله و ٤٠ برنامه با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی در دولت دوازدهم

وی افزود: برنامه‌ای که از ناحیه وزرا به مجلس ارائه می‌شود؛ اول برای رای اعتماد است یا برای اینکه عمل شود، نگاه بنده به اعتبار اینکه برداشت شخصی من از اخلاق این است مجلس بر مبنای رای اعتماد طبعا برنامه را باید به عنوان عمل نگاه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادمه گفت: پس از رای اعتماد نظرات اصلاحی مکمل به اعتبار سرعت زمان گاهی همپوشانی‌ها و نظرات اصلاحی را دریافت کردم و ویرایش نهایی انجام شد در آنچه الان داریم 3 هدف، 9 مسئله و ٤٠ برنامه را در دولت دوازدهم در ارشاد با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی داریم.

صالحی افزود؛ این سه بسته و چهل برنامه در فضای ارشاد کلید اقداماتش زده شده، به همه معاونت‌ها و مدیریت‌ها نامه ارسال شده و مسئولیت‌ها با ستاره مشخص شده تا اقدامات خود را متناسب با آن ارایه دهند. امیدواریم به سه تا پنج اقدامات اساسی برسیم پاره‌ای از اقدامات ستاره دار و مهم و برخی اقدامات جاری برسیم. امیدواریم تا پایان مهرماه بسته اقدامات ما کامل شده باشد هم تعهدات ما نسبت به هنر و فرهنگ و رسانه و هم مجلس و هم نقشه راه با این چشم‌انداز عملیاتی شود. امیدواریم تا پایان مهر این مجموعه اقدام را جامع داشته باشیم اقدام دوم، برنامه ١٠٠ روزه ارشاد بود.

*قرارداد مخفی نخواهیم داشت

وی در ادامه گفت: آقای روحانی تاکید داشتند هر وزارتخانه برنامه صد روزه جهت ارایه اقدامات و اجرای آنها بیان شود این مسئولیت به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است، ما هم متعهد به اجرای آن هستیم. این بسته در چند حوزه برای صد روز ارایه شده، بهبود فضای کسب و کار فرهنگی و رسانه‌ای، شناسایی آیین‌نامه‌هایی که مانع کسب و کار است، به نحوی شناسایی نقاط مختل‌کننده که مانع انجام امور می‌شود.

صالحی اضافه کرد: بخش دیگر در حوزه شفاف‌سازی است، در ارشاد اقداماتی پیش بینی شده، انتشار تمامی هزینه و بودجه برنامه‌های فرهنگی، بودجه همه برنامه‌ها انتشار عام می‌یابد، قراردادهای ارشاد و نهادهای وابسته شفاف بیان می‌شود و قرارداد مخفی نخواهیم داشت.

او تاکید کرد: مردم حق دارند بدانند ارشاد با چه کسانی ارتباط حمایتی یا کاری دارد،‌ مورد دیگر بحث گفت‌وگوی فرهنگی هنری است که بخشی از شعار ارشاد است، تشکیل دبیرخانه گفتگوی فرهنگی هنری و رسانه‌ای از برنامه‌های ارشاد است. تشکیل دبیرخانه ما در این سه ساحت شروع به کار کرده است و برای اقدامات آتی تمرکززدایی دولتی جغرافیایی در بسته ما دیده شده است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: حضور جدی‌تر و قاطع نمایندگان صنوف در شوراهای سیاستگذاری در همه معاونت‌های فعال ارشاد دیده شده، استفاده از مراکز استانی و شهرستانی در تصمیم گیری‌ها، دخیل کردن استان‌ها در تصمیم‌های ملی نیز در دستور کارها است. مشورت گیری طی یک ماه اخیر صورت گرفت و تلاش کردم طی این یک ماه به سمت مشورت پیش روم اما در عین حال مشورت فردی جمعی صورت گرفت.

وی افزود: ما در همه حوزه‌های فرهنگ هنر رسانه شاخص‌های حوزه را شناسایی کردیم و با افراد مصاحبه انفرادی صورت گرفت، من همه را خوانده‌ام و مصاحبه ها پیاده شد تا مجموعه‌ای از شاخص‌ها را به عنوان گام اول که اگر شما حرف خاصی برای وزیر. دارید که باید بشنود چیست؟ این مصاحبه‌ها انجام شده و من خواندم.

صالحی به اقدام چهارمی که در این مدت صورت گرفته اشاره کرد و گفت: انسجام درونی ارشاد دیگر اقدامی بود که صورت گرفت، ارشاد ده حوزه فعالیتی دارد، در هر بخش معانت‌ها سازمان‌ها و مدیرانی کار می‌کنند.

وی در ادامه به موضوع دیگر اشاره کرد و گفت: در این ده حوزه در دورون خود انسجام کافی نیست و هم در ارتباط هر حوزه با حوزه دیگر و بالاتر انسجام فرا رشته‌ای؛ هم انسجام درون حوزه، میان حوزه و فراحوزه‌ای در ارشاد کم است. با این مشکل روبرو هستیم: ١٠کارگروه شروع به کار کرده و منشورها و سندهای هم افزایی را آغاز کرده‌اند. از این گزارش مشاهده کردید نگاهم این بود که ماه اول را به شناسایی و تدوین و تبیین برنامه خودم برای وزارت تخصیص دهیم و ماه دوم را برای استقرار مدیریت‌ها و مجموعه‌ها اختصاص دهم. یک رویکرد این است آدم انتخاب کنیم و برنامه بیاورند و ما کار کنیم،‌ ولی رویکری که من می‌پسندم این است که وزارت ارشاد را بیشتر بشناسم از مشورت‌های دیگران برای این شناخت استفاده کنم، برنامه‌ها را تحریر و مشخص‌سازی کنم، و بعد سراغ این بروم که برای این برنامه چه افرادی مناسب‌تر هستند.

*ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند

صالحی در ادامه گفت: نه تغییر ارزش است نه ثبات؛ برنامه و کارکرد ارزش است، ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند، افراد قبلی با انرژی تازه نزدیک شوند و تجاربشان را به رویکردها ضمیمه کرد. تا این مرحله بنده در مسیر گزارشم کار کرده‌ام،‌ من تلاش دارم صادق باشم صداقت در این روزگار کار سختی است.

*از هیچ انتقادی ولو تند و گزنده در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم

وی افزود: تلاش می‌کنم حرف نادرست نزنم و صداقت را فدای سیاست نکنم. گمانه زنی‌ها در همان حد است مسیر طی شده با این رویکرد بوده از محیط شناخت بیشتر کسب کنم. در مرحله دوم سراغ همکاران خودم بروم. من شما رادوستان خوب خودم می‌دانم، نگاه اکتشاف و تاثیر شما مکمل قاطع ارشاد است از هیچ انتقادی ولو تند و گزنده در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم.

*ارتباط با رسانه‌ها رو در رو و بدون سخنگو

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که سخنگو خواهید داشت و برنامه مشخص برای موسیقی که در موقعیت‌های مختلف ممکن است لغو کنسرت صورت گیرد گفت: ما در معاونت فرهنگی در خدمت رسانه‌ها بودیم، اما سالجاری اختلال پدید آمد ولی ارتباطات رودرو خواهد بود.

وی افزود: مسلما این است که باید کشور را با قانون اداره کرد و معیار زندگی اجتماعی است، رفتار فرا قانونی با هیچ استدلالی پذیرفتنی نیست و با این رویکرد با مجموعه های موثر در این بخش گفت‌وگو می‌کنیم. علایم روشنی هم نشان داده که به اجماع ملی برسیم و قانون مبنای عمل همه باشد.

*باید موارد لغو کنسرت را به صفر برسانیم

صالحی در پاسخ به اینکه طبق آمار ارایه شده نشان از 5 برابر شدن اجرای کنسرت‌ها دارد، حال برنامه شما برای اینکه با لغو کنسرت دچار شانتاژ رسانه‌ای نشوید چیست؛ گفت: در نکته‌ای که اشاره شد دو مطلب وجود دارد، درست است برای هر واقعه‌ای به اندازه آن باید حساسیت ایجاد کنیم درباره هر موضوعی باید دقت کنیم. درست است حجم زیاد کنسرت داریم و لغو هم داشتیم نباید این فضا را ترسیم کنیم که هیچ اجرای صحنه‌ای نداریم. لغو یک کنسرت هم غلط است. این اتفاق اعتماد عمومی به اختلال نظام منجر می‌شود. ما باید مسایل را خودمان حل کنیم و مردم را گرفتار نکنیم. موارد محدود لغو کنسرت را باید به صفر برسانیم.

*تجدید نظر در محل برگزاری نمایشگاه کتاب سال 97

وی در پاسخ به محل برگزاری نمایشگاه گفت: امسال دومین سال بود که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، اما شرایط شهرآفتاب مناسب نبود و این مسئله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولین منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم در شهر آفتاب تجدید نظر می‌کند.

این مقام مسئول گفت: قرار بوده 10 سالن دیگر در این مکان ساخته شود. پس از صحبت بنده پاره‌ای از اتفاقات حاشیه‌ای انجام شده و دوستان ما قول دادند و تکاپوهایی هم انجام شد. امیدواریم با شرایط جدید در شهرداری و قولی که مسئولان شهر آفتاب دادند بتوانیم تا پایان مهر درباره مکان نمایشگاه کتاب تصمیم بگیریم.

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که دوستان قبلی وزارت ارشاد پی‌درپی در حال آمار دادن بودند اما نمایش‌های در حال اجرا هیچ تاثیری بر کیفیت نمایش‌ها و نمایشنامه‌ها نداشت، آیا قرار است در این دوره شاهد ارایه آمار باشیم، گفت: نکته خوبی مطرح شد فعالیت‌های فرهنگی بیشتر کالبدی و سخت‌افزاری است. این شاخص‌ها مهم است و کار غلطی نیست اما شاخص‌هایی که جنبه نرم‌افزاری دارد نیز حائز اهمیت است اینکه در اجرای نمایش چقدر تولید نمایشنامه شده و در این حوزه مطالعه شده و با تنوعی که در حوزه نمایش وجود دارد چقدر تاثیر کنشی داریم، بسیار مهم است. ما در حوزه شاخص‌ها وارد نشدیم. یکی از موارد انسجام بخشی که در این دوره دنبال می‌شود این است که ادبیات باید در کنار تئاتر قرار گیرد، امیدوارم به این سمت حرکت کنیم. این رونق‌های آماری را بد نمی‌دانم اما باید روند را ارزیابی کنیم.

*قصد نداشتم این نگاه ایجاد شود که قرار است اتوبوسی نیرو وارد شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر در معاونت‌های فرهنگی‌، هنری و رئیس سازمان سینمایی گفت: حتما عوامل اجرایی برنامه‌ها وابسته به افراد است. گاهی از همه منابع انسانی استفاده نشده و انرژی نهفته در افراد وجود دارد. قصد نداشتم این نگاه ایجاد شود که قرار است اتوبوسی نیرو وارد شود. در سازمان اداری از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و قصد داریم این روند را اصلاح کنیم. اینکه همه می‌مانند یا باید بروند، صحیح نیست.

*اگر ایرادات رفع شود فیلم‌های توقیفی قابل نمایش است

وی درباره فیلم‌های توقیفی و اکران آنهایی که قرار است تا پایان سال انجام شود گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا تکلیف فیلم‌ها مشخص شود. این اتفاق در یک ساختار سوم شکل گرفت و طبیعی است اگر ایرادات رفع شده باشد قابل نمایش است.

صالحی در مورد توقیف فیلم‌هایی چون «خانه دختر» که مجوز دریافت می‌کنند و بعد توقیف و رفع توقیف می‌شوند و همچنین برنامه ارشاد برای نرسیدن فیلم‌ها به مرحله توقیف گفت: اصل این است که منزلت سرمایه‌گذار مالی، انسانی و تهیه‌کننده و کارگردان رعایت شود و مورد احترام قرار گیرد و اجازه نداد این اتفاق به توقیف و عدم امکان عرضه برسد. البته تعداد فیلم‌هایی که این مشکل را پیدا کرده‌اند اندک هستند و طی چند سال گذشته به زحمت تعدادشان به انگشتان یک دست می‌رسد.

او اضافه کرد: قطعا یک فیلم توقیفی هم زیاد است، باید موضوع را بررسی کنیم و تصور را اغراق آمیز نکنیم؛ اما مهم این است مسیری که شورای پروانه ساخت و شورای نمایش دارد اتصالاتی داشته باشد و گسلی نباشد که برخی از فیلم‌ها از شورای ساخت عبور کرده و در شورای نمایش به عدم نمایش برسند. در این راستا اخیرا صحبت‌هایی شده و خواهد شد تا ساختار مستقر و قابل اعتمادتر برای رفع فاصله دو شورا پیدا کنیم.

*ولنگاری فرهنگی مانند ریزگردها هوا را آلوده می‌کند

وزیر ارشاد پیرامون مراقبت از ولنگاری فرهنگی گفت: فرهنگ هوای تنفس برای فرد و جامعه است؛ طبعا باید به جامعه و افراد آن هوا، آن هم هوای سالم برسد، اقتضای این نگاه این است که آنچه که می‌تواند فرهنگ را آلوده کند یا احیانا در روند فرهنگ آفرینی اختلال ایجاد کند، می‌تواند دو خطر تلقی شود هم در این صورت فرهنگ کشور در معرض ریزگردها قرار می‌گیرد،‌که برای هویت یک جامعه مضر است و هم عدم زایش فرهنگی خطر است. ارشاد به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی توجه جدی خواهد داشت تا مسیر زایش‌های فرهنگی را تقویت کند و هم اینکه با ریزگردها مقابله کند که اتفاق نیفتد.

*بودجه تئاتر در سال 96 را پیگیری می‌کنم

صالحی در پاسخ به سوالی پیرامون بودجه تئاتر در سال 96 گفت: بودجه تئاتر را در شورای بودجه 96 پیگیری می‌کنم که چه میزان مصرف شده و چه میزان بوده و برای پاسخ دقیق منتظر نتیجه پیگیری‌ها ماند.

او درباره اداره وزارتخانه با الگوی معاونت فرهنگی که مناسب بوده، گفت: رویکرد ما در فضای معاونت فرهنگی بسیار مهم است و رضایت نسبی ناشران یک معدلی دارد که امیدواریم در وزارت ارشاد هم این رویکردها را دنبال کنیم.

وزیر درباره گفت‌وگو با بزرگان عرصه‌های مختلف و چالش‌های مطرح شده در این گفت‌وگوها یادآور شد: در تمام حوزه‌ها با هنرمندانی با نگاه‌های مختلف صحبت شد و حجم قابل توجهی از پیشنهادها و انتقادها را دریافت کردیم. به نظر می‌رسد با آنچه باید باشیم فاصله داریم. هرچند مقدورات مالی و مدیریتی نمی‌تواند این فاصله را تمام و کمال پُر کند. این مشورت‌ها تصویر درست از وضعیت موجود و مطلوب به دست می‌دهد البته وعده‌ها باید به گونه‌ای باشد که دچار اختلال نشویم.

صالحی درباره انتشار بعضی کتاب‌ها از جمله کتب صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی گفت: اکثر آثار این عزیزان مجوز چاپ دارد، در حوزه ترجمه قرآن آن ترجمه‌ها به معاونت فرهنگی ارجاع شد و با توجه به اینکه حساسیت خاصی درباره تفسیر قرآن وجود دارد به مجموعه دیگری هم ارایه شد که آن عزیزان با مصادیق و معانی مشکل داشتند ولی این افراد ممنوع القلم نیستند.

*شورای فرهنگ قرآنی نیاز به تقویت دارد

این مقام مسئول درباره شورای فرهنگ قرآنی گفت: من به عنوان معاونت فرهنگی شورا در گذشته و امروز احساس می‌کنم شورای فرهنگ قرآنی نیاز به تقویت جدی دارد، اما برای اینکه چگونه به این تقویت برسیم باید آن را بررسی کنیم.

*نگهداری از تئاتر شهر یا تالار وحدت برای ما هم دغدغه است

وزیر درباره ساختارهای میراث فرهنگی و بازسازی آنها که باعث آسیب‌رسانی می‌شود، گفت: برای ما هم دغدغه است که تئاتر شهر یا تالار وحدت به خوبی نگهداری شود. این مکان‌ها برای ما خاطره‌انگیز است و برایم ارزشمند است که پا برجا و پر رونق‌تر بمانند و شایسته نگهداری شود. من تلاش می‌کنم شرایط بهتری برای این مجموعه‌ها فراهم شود.

سیدعباس صالحی درباره نگاه دولت یازدهم در ارشاد گفت: نگاه اعتدالی است و از همه ظرفیت‌ها بدون رانت‌های حزبی و گروهی دنبال می‌شود.

وزیر درباره حقوق فرهنگی هنرمندان گفت: شعار سه‌گانه ما به عنوان چتر فراگیر است طبیعی است که با قوه قضاییه صحبت‌هایی را شروع کردیم که ادامه دارد و تلاش می‌کنیم با شعار حقوق فرهنگی همخوانی داشته باشد. حقوق اهل فرهنگ برایمان اهمیت دارد و برای این منظور با ارگان‌های دیگر نیز گفت‌وگوها را پی می‌گیریم.

*برای الحاق به «کنوانسیون برن» با گفت‌وگو با نقطه روشنی می‌رسیم

وی در مورد مالکیت مادی و معنوی ابراز داشت: این بحث دو لایه دارد، مالکیت معنوی که با بحث داخلی مرتبط است ما در حوزه داخلی البته قوانین روشن نداریم، بخش زیادd از مشکلات ما به این مسئله بر می‌گردد چرا که مقررات خوب و دقیق‌تری در راستای صیانت داخلی نداریم. مالکیت معنوی به مجلس رفته پیگیری ها انجام خواهد شد اما در مورد موضوع الحاق به کنواسیون برن محل بحث و گفت‌وگو داریم، این مسئله موافقان و مخالفان بسیار دارد که ما این را با نگاه گفت‌وگو سازی دنبال می‌کنیم تا به نقطه روشن برسیم.

وی درباره نمایشگاه فرانکفورت گفت: نمایشگاه با همان تمهیدات که واگذاری به تشکل‌ها انجام می‌شود و این مساله با قوت ادامه دارد. حضور در در نمایشگاه پکن بسیار خوب بود. گفت‌وگوها قراردادها بسیار خوب بود، در فرانکفورت در چند سال گذشته بسیار خوب عمل کردیم و امسال حضور بهتری خواهیم داشت.

صالحی درباره گفت‌وگو با اهالی نخبه و رفع مشکلات گفت: پدرخواندگی در ارشاد مشکل اصلی است چرا ارشاد واسطه گفت‌وگو شود. باید گفت‌وگو نخبگان بدون واسطه با کنشگران صورت گیرد و اهالی تئاتر و موسیقی با کنشگران ارتباط داشته باشند. تلاش می‌کنیم گفتگو ها را بیشتر کنیم تا دغدغه‌ها و سو تفاهمات رفع شود، تاا به عنوان ارشاد واسطه گفت‌وگو نباشیم.

*حریم هنرمندان حفظ شود

وی درباره آثار فرهنگستان هنر و مساله پیش آمده میان هنرمندان و فرهنگستان گفت: وزارت ارشاد در ارتباط با هنرمندان توجه لازم را دارد که شان آنها حفظ شود، افرادی که وارد حریم هنرمندان می‌شوند نیز باید شان هنرمندان را حفظ کنند.

وی درباره ماندگاری سلگی در معاونت فرهنگی و مشخصا در پاسخ به این سوال که «با توجه اینکه 4 سال معاون فرهنگی اولین انتصاب سلگی به نظر می‌رسد حساسیت خاصی برای این معاونت در شخص شما  وجود دارد، آیا حکم آقای سلگی از سرپرستی به معاونت تغییر خواهد کرد یا طبق شنیده‌ها قرار است از نویسندگان و یا فعالان همین عرصه استفاده کنید!» توضیح داد: در این حوزه یعنی معاونت فرهنگی و سایر معاونت‌ها هنوز نگاه متناسب با برنامه ماه اول است، یعنی نگاه ما در حد برنامه است و بحث مصداق را در ماه دوم پیگیری خواهیم کرد.

*از پرداخت خسارت به تهیه‌کننده «رستاخیز» تا ادامه اکران خارجی

صالحی در مورد فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: مسئله «رستاخیز» مربوط به دولت قبل است، سازمان سینمایی گفت‌وگوهایی داشته و به جمع‌بندی رسیده است. مثل هر قرارداد و تعهدنامه‌ای طبیعتا با آن مبنا حرکت کرده و به تعهدات عمل خواهد کرد. آنچه میان سازمان سینمایی با صاحبان فیلم «رستاخیز» بوده، طبق قرارداد در حال اجراست.

او اضافه کرد: در حقیقت سازمان سینمایی و تهیه کننده از قبل مشارکتی داشته‌اند بر آن مبنا مبلغ خسارتی را به تهیه‌کننده پرداخت کرده‌ایم و نمایش و اکران خارجی فیلم انجام شده ولی نمایش داخلی آن هنوز صورت نگرفته است.

,

*3 هدف، 9 مسئله و ٤٠ برنامه با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی در دولت دوازدهم

,

وی افزود: برنامه‌ای که از ناحیه وزرا به مجلس ارائه می‌شود؛ اول برای رای اعتماد است یا برای اینکه عمل شود، نگاه بنده به اعتبار اینکه برداشت شخصی من از اخلاق این است مجلس بر مبنای رای اعتماد طبعا برنامه را باید به عنوان عمل نگاه کند.

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادمه گفت: پس از رای اعتماد نظرات اصلاحی مکمل به اعتبار سرعت زمان گاهی همپوشانی‌ها و نظرات اصلاحی را دریافت کردم و ویرایش نهایی انجام شد در آنچه الان داریم 3 هدف، 9 مسئله و ٤٠ برنامه را در دولت دوازدهم در ارشاد با شعار گفت‌وگو، حقوق و هویت فرهنگی داریم.

,

صالحی افزود؛ این سه بسته و چهل برنامه در فضای ارشاد کلید اقداماتش زده شده، به همه معاونت‌ها و مدیریت‌ها نامه ارسال شده و مسئولیت‌ها با ستاره مشخص شده تا اقدامات خود را متناسب با آن ارایه دهند. امیدواریم به سه تا پنج اقدامات اساسی برسیم پاره‌ای از اقدامات ستاره دار و مهم و برخی اقدامات جاری برسیم. امیدواریم تا پایان مهرماه بسته اقدامات ما کامل شده باشد هم تعهدات ما نسبت به هنر و فرهنگ و رسانه و هم مجلس و هم نقشه راه با این چشم‌انداز عملیاتی شود. امیدواریم تا پایان مهر این مجموعه اقدام را جامع داشته باشیم اقدام دوم، برنامه ١٠٠ روزه ارشاد بود.

,

*قرارداد مخفی نخواهیم داشت

,

وی در ادامه گفت: آقای روحانی تاکید داشتند هر وزارتخانه برنامه صد روزه جهت ارایه اقدامات و اجرای آنها بیان شود این مسئولیت به همه وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است، ما هم متعهد به اجرای آن هستیم. این بسته در چند حوزه برای صد روز ارایه شده، بهبود فضای کسب و کار فرهنگی و رسانه‌ای، شناسایی آیین‌نامه‌هایی که مانع کسب و کار است، به نحوی شناسایی نقاط مختل‌کننده که مانع انجام امور می‌شود.

,

صالحی اضافه کرد: بخش دیگر در حوزه شفاف‌سازی است، در ارشاد اقداماتی پیش بینی شده، انتشار تمامی هزینه و بودجه برنامه‌های فرهنگی، بودجه همه برنامه‌ها انتشار عام می‌یابد، قراردادهای ارشاد و نهادهای وابسته شفاف بیان می‌شود و قرارداد مخفی نخواهیم داشت.

,

او تاکید کرد: مردم حق دارند بدانند ارشاد با چه کسانی ارتباط حمایتی یا کاری دارد،‌ مورد دیگر بحث گفت‌وگوی فرهنگی هنری است که بخشی از شعار ارشاد است، تشکیل دبیرخانه گفتگوی فرهنگی هنری و رسانه‌ای از برنامه‌های ارشاد است. تشکیل دبیرخانه ما در این سه ساحت شروع به کار کرده است و برای اقدامات آتی تمرکززدایی دولتی جغرافیایی در بسته ما دیده شده است.

,

این مقام مسئول در ادامه گفت: حضور جدی‌تر و قاطع نمایندگان صنوف در شوراهای سیاستگذاری در همه معاونت‌های فعال ارشاد دیده شده، استفاده از مراکز استانی و شهرستانی در تصمیم گیری‌ها، دخیل کردن استان‌ها در تصمیم‌های ملی نیز در دستور کارها است. مشورت گیری طی یک ماه اخیر صورت گرفت و تلاش کردم طی این یک ماه به سمت مشورت پیش روم اما در عین حال مشورت فردی جمعی صورت گرفت.

,

وی افزود: ما در همه حوزه‌های فرهنگ هنر رسانه شاخص‌های حوزه را شناسایی کردیم و با افراد مصاحبه انفرادی صورت گرفت، من همه را خوانده‌ام و مصاحبه ها پیاده شد تا مجموعه‌ای از شاخص‌ها را به عنوان گام اول که اگر شما حرف خاصی برای وزیر. دارید که باید بشنود چیست؟ این مصاحبه‌ها انجام شده و من خواندم.

,

صالحی به اقدام چهارمی که در این مدت صورت گرفته اشاره کرد و گفت: انسجام درونی ارشاد دیگر اقدامی بود که صورت گرفت، ارشاد ده حوزه فعالیتی دارد، در هر بخش معانت‌ها سازمان‌ها و مدیرانی کار می‌کنند.

,

وی در ادامه به موضوع دیگر اشاره کرد و گفت: در این ده حوزه در دورون خود انسجام کافی نیست و هم در ارتباط هر حوزه با حوزه دیگر و بالاتر انسجام فرا رشته‌ای؛ هم انسجام درون حوزه، میان حوزه و فراحوزه‌ای در ارشاد کم است. با این مشکل روبرو هستیم: ١٠کارگروه شروع به کار کرده و منشورها و سندهای هم افزایی را آغاز کرده‌اند. از این گزارش مشاهده کردید نگاهم این بود که ماه اول را به شناسایی و تدوین و تبیین برنامه خودم برای وزارت تخصیص دهیم و ماه دوم را برای استقرار مدیریت‌ها و مجموعه‌ها اختصاص دهم. یک رویکرد این است آدم انتخاب کنیم و برنامه بیاورند و ما کار کنیم،‌ ولی رویکری که من می‌پسندم این است که وزارت ارشاد را بیشتر بشناسم از مشورت‌های دیگران برای این شناخت استفاده کنم، برنامه‌ها را تحریر و مشخص‌سازی کنم، و بعد سراغ این بروم که برای این برنامه چه افرادی مناسب‌تر هستند.

,

*ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند

,

صالحی در ادامه گفت: نه تغییر ارزش است نه ثبات؛ برنامه و کارکرد ارزش است، ممکن است افراد جدیدی وارد صحنه مدیریتی شوند، افراد قبلی با انرژی تازه نزدیک شوند و تجاربشان را به رویکردها ضمیمه کرد. تا این مرحله بنده در مسیر گزارشم کار کرده‌ام،‌ من تلاش دارم صادق باشم صداقت در این روزگار کار سختی است.

,

*از هیچ انتقادی ولو تند و گزنده در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم

,

وی افزود: تلاش می‌کنم حرف نادرست نزنم و صداقت را فدای سیاست نکنم. گمانه زنی‌ها در همان حد است مسیر طی شده با این رویکرد بوده از محیط شناخت بیشتر کسب کنم. در مرحله دوم سراغ همکاران خودم بروم. من شما رادوستان خوب خودم می‌دانم، نگاه اکتشاف و تاثیر شما مکمل قاطع ارشاد است از هیچ انتقادی ولو تند و گزنده در رسانه‌ها ناراحت نمی‌شوم.

,

*ارتباط با رسانه‌ها رو در رو و بدون سخنگو

,

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که سخنگو خواهید داشت و برنامه مشخص برای موسیقی که در موقعیت‌های مختلف ممکن است لغو کنسرت صورت گیرد گفت: ما در معاونت فرهنگی در خدمت رسانه‌ها بودیم، اما سالجاری اختلال پدید آمد ولی ارتباطات رودرو خواهد بود.

,

وی افزود: مسلما این است که باید کشور را با قانون اداره کرد و معیار زندگی اجتماعی است، رفتار فرا قانونی با هیچ استدلالی پذیرفتنی نیست و با این رویکرد با مجموعه های موثر در این بخش گفت‌وگو می‌کنیم. علایم روشنی هم نشان داده که به اجماع ملی برسیم و قانون مبنای عمل همه باشد.

,

*باید موارد لغو کنسرت را به صفر برسانیم

,

صالحی در پاسخ به اینکه طبق آمار ارایه شده نشان از 5 برابر شدن اجرای کنسرت‌ها دارد، حال برنامه شما برای اینکه با لغو کنسرت دچار شانتاژ رسانه‌ای نشوید چیست؛ گفت: در نکته‌ای که اشاره شد دو مطلب وجود دارد، درست است برای هر واقعه‌ای به اندازه آن باید حساسیت ایجاد کنیم درباره هر موضوعی باید دقت کنیم. درست است حجم زیاد کنسرت داریم و لغو هم داشتیم نباید این فضا را ترسیم کنیم که هیچ اجرای صحنه‌ای نداریم. لغو یک کنسرت هم غلط است. این اتفاق اعتماد عمومی به اختلال نظام منجر می‌شود. ما باید مسایل را خودمان حل کنیم و مردم را گرفتار نکنیم. موارد محدود لغو کنسرت را باید به صفر برسانیم.

,

*تجدید نظر در محل برگزاری نمایشگاه کتاب سال 97

,

وی در پاسخ به محل برگزاری نمایشگاه گفت: امسال دومین سال بود که نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد، اما شرایط شهرآفتاب مناسب نبود و این مسئله در ایام نمایشگاه و پس از آن به مسئولین منتقل شد. هفته قبل هم جلسه‌ای با مسئولان دست‌اندرکار داشتیم و من گفتم اگر تا پایان مهر اتفاقی رخ ندهد ارشاد در برگزاری نمایشگاه سی‌ویکم در شهر آفتاب تجدید نظر می‌کند.

,

این مقام مسئول گفت: قرار بوده 10 سالن دیگر در این مکان ساخته شود. پس از صحبت بنده پاره‌ای از اتفاقات حاشیه‌ای انجام شده و دوستان ما قول دادند و تکاپوهایی هم انجام شد. امیدواریم با شرایط جدید در شهرداری و قولی که مسئولان شهر آفتاب دادند بتوانیم تا پایان مهر درباره مکان نمایشگاه کتاب تصمیم بگیریم.

,

وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که دوستان قبلی وزارت ارشاد پی‌درپی در حال آمار دادن بودند اما نمایش‌های در حال اجرا هیچ تاثیری بر کیفیت نمایش‌ها و نمایشنامه‌ها نداشت، آیا قرار است در این دوره شاهد ارایه آمار باشیم، گفت: نکته خوبی مطرح شد فعالیت‌های فرهنگی بیشتر کالبدی و سخت‌افزاری است. این شاخص‌ها مهم است و کار غلطی نیست اما شاخص‌هایی که جنبه نرم‌افزاری دارد نیز حائز اهمیت است اینکه در اجرای نمایش چقدر تولید نمایشنامه شده و در این حوزه مطالعه شده و با تنوعی که در حوزه نمایش وجود دارد چقدر تاثیر کنشی داریم، بسیار مهم است. ما در حوزه شاخص‌ها وارد نشدیم. یکی از موارد انسجام بخشی که در این دوره دنبال می‌شود این است که ادبیات باید در کنار تئاتر قرار گیرد، امیدوارم به این سمت حرکت کنیم. این رونق‌های آماری را بد نمی‌دانم اما باید روند را ارزیابی کنیم.

,

*قصد نداشتم این نگاه ایجاد شود که قرار است اتوبوسی نیرو وارد شود

,

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تغییر در معاونت‌های فرهنگی‌، هنری و رئیس سازمان سینمایی گفت: حتما عوامل اجرایی برنامه‌ها وابسته به افراد است. گاهی از همه منابع انسانی استفاده نشده و انرژی نهفته در افراد وجود دارد. قصد نداشتم این نگاه ایجاد شود که قرار است اتوبوسی نیرو وارد شود. در سازمان اداری از همه ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نمی‌شود و قصد داریم این روند را اصلاح کنیم. اینکه همه می‌مانند یا باید بروند، صحیح نیست.

,

*اگر ایرادات رفع شود فیلم‌های توقیفی قابل نمایش است

,

وی درباره فیلم‌های توقیفی و اکران آنهایی که قرار است تا پایان سال انجام شود گفت: کمیته‌ای تشکیل شده تا تکلیف فیلم‌ها مشخص شود. این اتفاق در یک ساختار سوم شکل گرفت و طبیعی است اگر ایرادات رفع شده باشد قابل نمایش است.

,

صالحی در مورد توقیف فیلم‌هایی چون «خانه دختر» که مجوز دریافت می‌کنند و بعد توقیف و رفع توقیف می‌شوند و همچنین برنامه ارشاد برای نرسیدن فیلم‌ها به مرحله توقیف گفت: اصل این است که منزلت سرمایه‌گذار مالی، انسانی و تهیه‌کننده و کارگردان رعایت شود و مورد احترام قرار گیرد و اجازه نداد این اتفاق به توقیف و عدم امکان عرضه برسد. البته تعداد فیلم‌هایی که این مشکل را پیدا کرده‌اند اندک هستند و طی چند سال گذشته به زحمت تعدادشان به انگشتان یک دست می‌رسد.

,

او اضافه کرد: قطعا یک فیلم توقیفی هم زیاد است، باید موضوع را بررسی کنیم و تصور را اغراق آمیز نکنیم؛ اما مهم این است مسیری که شورای پروانه ساخت و شورای نمایش دارد اتصالاتی داشته باشد و گسلی نباشد که برخی از فیلم‌ها از شورای ساخت عبور کرده و در شورای نمایش به عدم نمایش برسند. در این راستا اخیرا صحبت‌هایی شده و خواهد شد تا ساختار مستقر و قابل اعتمادتر برای رفع فاصله دو شورا پیدا کنیم.

,

*ولنگاری فرهنگی مانند ریزگردها هوا را آلوده می‌کند

,

وزیر ارشاد پیرامون مراقبت از ولنگاری فرهنگی گفت: فرهنگ هوای تنفس برای فرد و جامعه است؛ طبعا باید به جامعه و افراد آن هوا، آن هم هوای سالم برسد، اقتضای این نگاه این است که آنچه که می‌تواند فرهنگ را آلوده کند یا احیانا در روند فرهنگ آفرینی اختلال ایجاد کند، می‌تواند دو خطر تلقی شود هم در این صورت فرهنگ کشور در معرض ریزگردها قرار می‌گیرد،‌که برای هویت یک جامعه مضر است و هم عدم زایش فرهنگی خطر است. ارشاد به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی توجه جدی خواهد داشت تا مسیر زایش‌های فرهنگی را تقویت کند و هم اینکه با ریزگردها مقابله کند که اتفاق نیفتد.

,

*بودجه تئاتر در سال 96 را پیگیری می‌کنم

,

صالحی در پاسخ به سوالی پیرامون بودجه تئاتر در سال 96 گفت: بودجه تئاتر را در شورای بودجه 96 پیگیری می‌کنم که چه میزان مصرف شده و چه میزان بوده و برای پاسخ دقیق منتظر نتیجه پیگیری‌ها ماند.

,

او درباره اداره وزارتخانه با الگوی معاونت فرهنگی که مناسب بوده، گفت: رویکرد ما در فضای معاونت فرهنگی بسیار مهم است و رضایت نسبی ناشران یک معدلی دارد که امیدواریم در وزارت ارشاد هم این رویکردها را دنبال کنیم.

,

وزیر درباره گفت‌وگو با بزرگان عرصه‌های مختلف و چالش‌های مطرح شده در این گفت‌وگوها یادآور شد: در تمام حوزه‌ها با هنرمندانی با نگاه‌های مختلف صحبت شد و حجم قابل توجهی از پیشنهادها و انتقادها را دریافت کردیم. به نظر می‌رسد با آنچه باید باشیم فاصله داریم. هرچند مقدورات مالی و مدیریتی نمی‌تواند این فاصله را تمام و کمال پُر کند. این مشورت‌ها تصویر درست از وضعیت موجود و مطلوب به دست می‌دهد البته وعده‌ها باید به گونه‌ای باشد که دچار اختلال نشویم.

,

صالحی درباره انتشار بعضی کتاب‌ها از جمله کتب صالحی نجف‌آبادی و صادقی تهرانی گفت: اکثر آثار این عزیزان مجوز چاپ دارد، در حوزه ترجمه قرآن آن ترجمه‌ها به معاونت فرهنگی ارجاع شد و با توجه به اینکه حساسیت خاصی درباره تفسیر قرآن وجود دارد به مجموعه دیگری هم ارایه شد که آن عزیزان با مصادیق و معانی مشکل داشتند ولی این افراد ممنوع القلم نیستند.

,

*شورای فرهنگ قرآنی نیاز به تقویت دارد

,

این مقام مسئول درباره شورای فرهنگ قرآنی گفت: من به عنوان معاونت فرهنگی شورا در گذشته و امروز احساس می‌کنم شورای فرهنگ قرآنی نیاز به تقویت جدی دارد، اما برای اینکه چگونه به این تقویت برسیم باید آن را بررسی کنیم.

,

*نگهداری از تئاتر شهر یا تالار وحدت برای ما هم دغدغه است

,

وزیر درباره ساختارهای میراث فرهنگی و بازسازی آنها که باعث آسیب‌رسانی می‌شود، گفت: برای ما هم دغدغه است که تئاتر شهر یا تالار وحدت به خوبی نگهداری شود. این مکان‌ها برای ما خاطره‌انگیز است و برایم ارزشمند است که پا برجا و پر رونق‌تر بمانند و شایسته نگهداری شود. من تلاش می‌کنم شرایط بهتری برای این مجموعه‌ها فراهم شود.

,

سیدعباس صالحی درباره نگاه دولت یازدهم در ارشاد گفت: نگاه اعتدالی است و از همه ظرفیت‌ها بدون رانت‌های حزبی و گروهی دنبال می‌شود.

,

وزیر درباره حقوق فرهنگی هنرمندان گفت: شعار سه‌گانه ما به عنوان چتر فراگیر است طبیعی است که با قوه قضاییه صحبت‌هایی را شروع کردیم که ادامه دارد و تلاش می‌کنیم با شعار حقوق فرهنگی همخوانی داشته باشد. حقوق اهل فرهنگ برایمان اهمیت دارد و برای این منظور با ارگان‌های دیگر نیز گفت‌وگوها را پی می‌گیریم.

,

*برای الحاق به «کنوانسیون برن» با گفت‌وگو با نقطه روشنی می‌رسیم

,

وی در مورد مالکیت مادی و معنوی ابراز داشت: این بحث دو لایه دارد، مالکیت معنوی که با بحث داخلی مرتبط است ما در حوزه داخلی البته قوانین روشن نداریم، بخش زیادd از مشکلات ما به این مسئله بر می‌گردد چرا که مقررات خوب و دقیق‌تری در راستای صیانت داخلی نداریم. مالکیت معنوی به مجلس رفته پیگیری ها انجام خواهد شد اما در مورد موضوع الحاق به کنواسیون برن محل بحث و گفت‌وگو داریم، این مسئله موافقان و مخالفان بسیار دارد که ما این را با نگاه گفت‌وگو سازی دنبال می‌کنیم تا به نقطه روشن برسیم.

,

وی درباره نمایشگاه فرانکفورت گفت: نمایشگاه با همان تمهیدات که واگذاری به تشکل‌ها انجام می‌شود و این مساله با قوت ادامه دارد. حضور در در نمایشگاه پکن بسیار خوب بود. گفت‌وگوها قراردادها بسیار خوب بود، در فرانکفورت در چند سال گذشته بسیار خوب عمل کردیم و امسال حضور بهتری خواهیم داشت.

,

صالحی درباره گفت‌وگو با اهالی نخبه و رفع مشکلات گفت: پدرخواندگی در ارشاد مشکل اصلی است چرا ارشاد واسطه گفت‌وگو شود. باید گفت‌وگو نخبگان بدون واسطه با کنشگران صورت گیرد و اهالی تئاتر و موسیقی با کنشگران ارتباط داشته باشند. تلاش می‌کنیم گفتگو ها را بیشتر کنیم تا دغدغه‌ها و سو تفاهمات رفع شود، تاا به عنوان ارشاد واسطه گفت‌وگو نباشیم.

,

*حریم هنرمندان حفظ شود

,

وی درباره آثار فرهنگستان هنر و مساله پیش آمده میان هنرمندان و فرهنگستان گفت: وزارت ارشاد در ارتباط با هنرمندان توجه لازم را دارد که شان آنها حفظ شود، افرادی که وارد حریم هنرمندان می‌شوند نیز باید شان هنرمندان را حفظ کنند.

,

وی درباره ماندگاری سلگی در معاونت فرهنگی و مشخصا در پاسخ به این سوال که «با توجه اینکه 4 سال معاون فرهنگی اولین انتصاب سلگی به نظر می‌رسد حساسیت خاصی برای این معاونت در شخص شما  وجود دارد، آیا حکم آقای سلگی از سرپرستی به معاونت تغییر خواهد کرد یا طبق شنیده‌ها قرار است از نویسندگان و یا فعالان همین عرصه استفاده کنید!» توضیح داد: در این حوزه یعنی معاونت فرهنگی و سایر معاونت‌ها هنوز نگاه متناسب با برنامه ماه اول است، یعنی نگاه ما در حد برنامه است و بحث مصداق را در ماه دوم پیگیری خواهیم کرد.

,

*از پرداخت خسارت به تهیه‌کننده «رستاخیز» تا ادامه اکران خارجی

,

صالحی در مورد فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: مسئله «رستاخیز» مربوط به دولت قبل است، سازمان سینمایی گفت‌وگوهایی داشته و به جمع‌بندی رسیده است. مثل هر قرارداد و تعهدنامه‌ای طبیعتا با آن مبنا حرکت کرده و به تعهدات عمل خواهد کرد. آنچه میان سازمان سینمایی با صاحبان فیلم «رستاخیز» بوده، طبق قرارداد در حال اجراست.

,

او اضافه کرد: در حقیقت سازمان سینمایی و تهیه کننده از قبل مشارکتی داشته‌اند بر آن مبنا مبلغ خسارتی را به تهیه‌کننده پرداخت کرده‌ایم و نمایش و اکران خارجی فیلم انجام شده ولی نمایش داخلی آن هنوز صورت نگرفته است.

,
منبع: فارس
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه