اخبار داغ

یادداشت/ عباس حاجی نجاری

نقش دفاع مقدس در امنیت پایدار ایران

نقش دفاع مقدس در امنیت پایدار ایران
یکی از دستاوردهای روشن دفاع مقدس ما، تأثیر مستقیم آن در تأمین امنیت پایدار برای کشور ایران در برابر تهدیدات مختلف نظامی، امنیتی و حتی سیاسی و اقتصادی دشمنان بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «عباس حاجی نجاری» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

برای دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران در برابر تهاجم گسترده و همه جانبه رژیم بعثی حاکم بر عراق که از حمایت همه قدرت‌های مطرح جهان در آن دوران برخوردار بود، فهرست بلندی از دستاوردها را می‌توان برشمرد، به گونه‌ای که اگر آثار و پیامدهای منفی و ناخواسته یک جنگ خانمانسوز را، در پی نداشت، اطلاق موهبت الهی برای آن پذیرفتنی است.

,

در این زمینه بیانات تاریخی حضرت امام خمینی در مورد دفاع مقدس هشت ساله مردم ایران در برابر تهاجم ددمنشانه رژیم بعثی و حامیان غربی، عبری و عربی‌اش نشانگر اندیشه بلند آن راحل عظیم‌الشأن در تبدیل تهدید جنگ به فرصت اعتلای انقلاب بود آنگاه که می‌فرمود:

,

*  ما در جنگ پرده از چهره تزویر جهانخواران کنار زدیم. 

,

* ما در جنگ به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خود بایستیم

,

* ما مظلومیت خویش و ستم ستمکاران را در جنگ ثابت نموده‌ایم. 

,

* ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‌ایم. 

,

* ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامیمان را محکم کردیم. 

,

* جنگ ما موجب شد که تمامی سردمداران نظام‌های فاسد، در مقابل اسلام احساس ذلت کنند. 

,

* جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. 

,

یکی از دستاوردهای روشن دفاع مقدس ما، تأثیر مستقیم آن در تأمین امنیت پایدار برای کشور ایران در برابر تهدیدات مختلف نظامی، امنیتی و حتی سیاسی و اقتصادی دشمنان بود و سبب شد که در طول سال‌های پس از پایان جنگ تحمیلی، به رغم تشدید فشارها و تحریم‌ها و پیچیده‌تر و صریح‌تر شدن شکل تهدیدها قدرت بازدارندگی ایران که برگرفته از آموزه‌ها و تجربیات دفاع مقدس است همواره چراغ راه کشور در مواجهه با تهدیدات پیش رو باشد. 

,

بر اساس معیارهای مادی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باید در همان ماه‌های اول جنگ به نفع رژیم بعثی عراق به پایان می‌رسید و دشمن بعثی می‌توانست به آسانی به اهداف اولیه خود برای جداسازی خوزستان دست یابد و به زعم خود و به تبع آن به نیابت از دو قدرت شرق و غرب جهان تومار نظام اسلامی را در هم بپیچد، چرا که در آن دوران همه قدرت‌های مطرح و غیرمطرح جهان که ۴۲ کشور را بالغ می‌شدند، همه توان مادی و غیرمادی و تجربیات نظامی و انسانی خود را برای رسیدن به این هدف در اختیار صدام قرار داده بودند. اما تجلی مولفه‌های الهی و اسلامی و حضور مردم ایران در صحنه دفاع مقدس، نه تنها دشمنان را ناکام گذاشت، بلکه خود به الگویی برای جنگ‌های آینده و ایجاد قدرت بازدارندگی برای ایران اسلامی در برابر تهدیدات مشابه تبدیل شد. 

,

 مؤلفه‌های بسیاری را برای ترسیم این عرصه می‌توان برشمرد که مشابه آن را در دیگر جنگ‌ها نمی‌توان یافت. مؤلفه‌هایی که ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی انقلاب ایران دارد: ایمان محوری به جای تجهیزات محوری، فرهنگ عاشورایی، تفکر و روحیه انقلابی، مدیریت جهادی، اتکا به نیروهای مردمی و بهره‌گیری از فرماندهی و رهبری الهی، تنها برخی از شاخصه‌های ممتاز دفاع مقدس است. 

,

 هنگامی‌که رژیم بعثی حاکم بر عراق تهاجم همه جانبه خود را علیه ایران اسلامی آغاز و تلاش کرد تا با ایجاد رعب و وحشت عملاً در یک جنگ روانی حساب شده پیروزی خود را قطعی کند، این صلابت و ایستادگی امام عظیم‌الشأن بود که با بیان تاریخی خود مبنی بر اینکه دیوانه‌ای سنگی را به طرف ما پرتاب کرده و ما آن را به سوی خودش بر می‌گردانیم، (نقل به مضمون) عملاً به مردم اطمینان بخشید و آنگاه بود که سیل بنیان‌برانداز نیروهای مردمی تمام محاسبات دشمن را بر هم ریخت و معیاری جدید در جنگ‌های نظامی ایجاد کرد. 

,

این حضور و آن استقامت در پیوند با نوآوری‌ها و مدیریت جهادی نسل جدید فرماندهان، آن چنان قدرت و توانی را ایجاد کرد که در عین شکست و هزیمت نیروهای متجاوز بعثی، عملاً به توان و قدرتی دیرپا برای ایران تبدیل شد که اکنون و بعد از گذشت سه دهه، نسل‌های بعدی از خوان با برکت آن از یک امنیت پایدار برخوردارند. 

,

 قدرت و ظرفیت و زایندگی این توان را این روزها در عرصه‌های مبارزه نیروهای مقاومت در میدان‌های عراق، لبنان، سوریه، یمن و ... به روشنی می‌توان دید، عرصه‌هایی که همچون دفاع مقدس جبهه مشترک تروریست ها، حکام منطقه و حامیان غربی آن را در برابر نیروهای مقاومت، تاب توانی باقی نمانده و به رغم همه گونه برنامه ریزی و ارسال تجهیزات شکست‌های رنجیره‌ای پادوهای میدانی خود را شاهد هستند.  

,

این ظرفیت امنیت پایدار، در عین حال دیگر راهبردهای دشمنان در عرصه‌های تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی، تلاش برای ایجاد انزوای سیاسی و سناریوهای نفوذ و جنگ نرم دشمن را نیز بر ملا کرده است، به گونه‌ای که در کنار حفظ امنیت و سلامت نظام، دشمن در مقابل دچار یک خلأ استراتژیک شده و به رفتار مالیخولیایی دچار شده است که مصداق بارز آن را می‌توان در رفتار کنونی ترامپ شاهد بود. به گونه‌ای که در این مواجهه، اندک اعتبار باقی مانده امریکایی‌ها در جهان متزلزل گشته است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه