اخبار داغ

بافت نخستین فرش اذان‌گوی جهان در اصفهان/ این اثر هنری قیمت ندارد

بافت نخستین فرش اذان‌گوی جهان در اصفهان/ این اثر هنری قیمت ندارد
نخستین فرش اذان گوی جهان با دست های هنرمند زنان مددجوی خیریه نذر اشتغال اصفهان بافته می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هنرما؛ تارها در پود تنیده می شود و هنری خلق می کند آسمانی، هنری که این روزها به فراموشی هم سپرده شده است. هنر دینی در هر قالب و شکلی که توجه همگان را به خود جلب می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اولین فرش اذان گوی جهان به همت به چهار زن مددجوی خیریه نذر اشتغال امام حسین علیه السلام اصفهان تا پایان سال بافته می شود، قرار است این فرش به حرم مطهر حضرت ابوالفضل (ع) هدیه شود.

,

داریوش دادخواه مجری پروژه بافت فرش اذان گو در گفت و گویی که با هنر ما داشته است از چگونگی بافت این فرش با ما سخن می گوید.

,

به بیان او، این اولین فرش اذان گوی جهان است که با دست های هنرمند زنان مددجوی خیریه نذر اشتغال بافته می شود.

,

دادخواه می گوید: این فرش با ابعاد ۲٫۳۰ در ۱٫۸۰ از جنس کرک و ابریشم منقش به گنبد و گلدسته حرم آقا ابوالفضل العباس علیه السلام است و در مراحل بافت از سیستم تاچ استفاده می شود و زمانی که فرش به اتمام می رسد هنگامی که بر روی گنبد و گلدسته فرش دست کشیده می شود صدای اذان از فرش پخش می شود.

,

به گفته مجری پروژه بافت فرش اذان گو در داخل بافت از سیستم های الکترونیکی استفاده می شود اما به چشم نمی آید و دیده نمی شود و زمانی که این فرش قاب گرفته می شود به دیوار حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام نصب می شود.

,

به بیان او، این فرش ۲۰ صدتایی است و در شمار یک هزار و ۵۰۰ و در کل با 3 میلیون گره فرش به اتمام می رسد.

,

دادخواه بیان می کند: ۴۰ درصد مراحل بافت به اتمام رسیده است و در  پایان سال مراجل بافت این فرش به اتمام می رسد.

,

به گفته دادخواه، چهار نفر از زنان سرپرست خانوار زیر مجموعه خیریه نذر و اشتغال امام حسین علیه السلام هشت ساعت در روز به طور مداوم این فرش را می بافند و همه درآمد این فرش از کمک های مردمی است و تا قبل از اهداء به حرم برای زنان سرپرست خانوار اشتغالزایی می شود.

,

مجری پروژه بافت فرش اذان گو، با بیان اینکه مواد اولیه این فرش به صورت خیریه ای تامین می شود، تصریح می کند: هزینه زیادی ندارد و بیشتر کمک های مردمی است و برای جذب اشتغالزایی برای صنایع دستی در کارگاه های تولیدی است.

,

دادخواه که ایده اولیه این پروژه را به خیریه نذر اشتغال امام حسین علیه السلام ارائه کرده است، بیان می کند: مراحل طراحی و بافت و اجرا از من بوده است و با مشارکت این مجموعه انجام می شود.

,

او در پاسخ به این سوال که عتبات و عالیات تا چه حد بر روی این پروژه نظر داده اند، اظهار می دارد: عتبات عالیات بر روی این پروژه نظر ندارد و سال گذشته هم فرشی با این نقوش به حرم مطهر حضرت امام حسین علیه السلام هدیه شد.

,

به اعتقاد مجری پروژه بافت فرش اذان گو، هنرهایی از این دست برای جذب توریست بسیار موثر است با توجه به اینکه ابتدای مراحل بافت این فرش در کنار پل تاریخی خواجو انجام شد و جا دارد که از شهرداری اصفهان هم تشکر کنیم که این مکان را در اختیار ما قرار داد.

,

او می گوید: برای توریست ها بسیار جذاب بود بافت فرشی که هم به صورت صوتی و اذان گو بافته می شود و هم طبیعتا یک کار فرهنگی و کار هنری است و موضوع هنر ایران برای همه بازگو می شود. به گفته برخی از توریست ها بر روی این فرش نمی توان قیمت گذاشت.

,

دادخواه می گوید: امیدواریم که رسانه ها در اطلاع رسانی برای بافت این فرش با ما همگام شوند.

,

او با بیان اینکه مدتی پیش، خانواده شهید حججی برای بافت این فرش آمدند و به این فرش گره زدند؛ ابراز می دارد: هر گره از این فرش به نام شهدای مدافع حرم ثبت می شود. این فرش یک شناسنامه خواهد داشت و اسامی افرادی که برای این فرش کمک مالی می کنند در کتابی ثبت می شود و این کتاب به همراه خود فرش به موزه حرم مطهر حضرت ابوالفضل علیه السلام هدیه می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه