اخبار داغ

گزارش؛

سود ناچیز سپرده های مردم زیر غلطک سود تسهیلات بانکی/جریمه روی جریمه در معوقات بانکی

سود ناچیز سپرده های مردم زیر غلطک سود تسهیلات بانکی/جریمه روی جریمه در معوقات بانکی
شهروندان مشکلات بانکی را این گونه بیان کردند: در سال جاری سود سپرده های بانکی کاهش یافته است در حالی که سود تسهیلات و وام های بانکی به تناسب کاهش نیافته است.هم چنین در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و ...؛ که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، ربا است. و مشکلاتی از این دست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری آشخانه، آخرین آمارها و گزارش های توسعه مالی بانک جهانی نشان می دهد، ایرانیان بیشتر از هر کشور دیگری در دنیا وام یا قرض می گیرند. گزارش توسعه مالی بانک جهانی که حاوی آمار و اطلاعات مربوط به سال ۲۰۱۱ است، درحوزه وام یا قرض، نشان می دهد، ایرانیان رتبه یک وام گیرندگی (شاخص کل)، رتبه یک وام گیرندگی از مؤسسات مالی، رتبه ۲ وام یا قرض گیرندگی از صاحبکار، رتبه ۶ قرض گیرندگی از خانواده و دوستان و رتبه ۲۸ وام گیرندگی از اشخاص خصوصی را دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری آشخانه,

اما به دست آوردن این جایگاه جهانی با دشواری های بسیاری نیز همراه بوده است، چرا که در سال های اخیر و بتدریج دریافت وام خرد از شبکه بانکی با موانع بیشتری مواجه شده است. این در حالی است که مردم ایران برای تأمین نیازها و رفع مشکلات اقتصادی خود نگاه ویژه ای به وام و قرض دارند و دشواری دریافت آن به طور قطع برای آنها سخت تر خواهد بود.

,

در این رابطه مشکلات بانک ها را با مردم در میان گذاشتیم و در گفتگو با آن ها نقاط قوت و ضعف بانک ها را از مردم جویا شدیم.

,

سود ناچیز سپرده های مردم زیر غلطک سود تسهیلات بانکی

,

یکی از شهروندان که از وام بانک ها استفاده کرده، به طور مصداقی به خبرنگار ما گفت: من در سال جاری 50 میلیون تومان از بانک تسهیلات گرفتم، مدت زمان باز پرداخت این وام 4 سال است که طی آن بنده باید 75 میلیون تومان اقساط بپردازم، علاوه بر این مبلغ 12 میلیون تومان را نیز به عنوان ضمانت و تا زمانی که اقساط وام تمام نشود، این مبلغ نزد بانک می ماند. اکنون با یک حساب سرانگشتی سود این تحصیلات 28 درصد است، ولیکن سودی که برای سپرده های مردم پرداخت می شود 15 درصد است.

,

وی هم چنین افزود: در سال جاری سود سپرده های بانکی کاهش یافته است در حالی که سود تسهیلات و وام های بانکی به تناسب کاهش نیافته است.

,

یکی از کارشناسان بانکی با تشریح بسته های مختلفی که طراحی شده است، می گوید که با داشتن شرایط قید شده ظرف دو هفته وام به حساب شما واریز می شود. او درباره شرایط دریافت وام که تا سقف ۲۰ میلیون تومان را با عناوین مختلف شامل می شود، می افزاید: ۲۵ درصد از مبلغ وام تا پایان پرداخت اقساط به عنوان سپرده نزد بانک باقی می ماند. گرچه نرخ سودی که این بانک بابت تسهیلات پرداختی دریافت می کند با نرخ ۱۸ درصدی ابلاغی بانک مرکزی هماهنگ است، اما زمانی که سود ۲۵ درصد مسدودی وام را طی سه سال آینده به آن بیفزاییم، به طور قطع با نرخی بسیار بالاتر از نرخ های معمول مواجه می شویم

,

جریمه روی جریمه در معوقات بانکی

,

یک شهروند طلبه می گوید: اگر در هنگام قرض و به عنوان شرط ضمن عقد توافق شود که اگر تا فلان تاریخ آورده نشود، باید فلان مقدار جریمه دهد، مشکلی نیست و باید پرداخت شود؛ اما در بانک‌ها از این موضوع سوءاستفاده شده و در قراردادهای خود آورده‌اند که اگر یک ماه دیر شود، فلان مقدار؛ اگر یک ماه و پنج روز دیر شود، فلان مقدار و ...؛ که در این صورت این جریمه‌ها را روی بدهی افراد کشیده و برای آن جریمه نیز مجدد جریمه دریافت می‌کنند که این مسائل، ربا است.

,

این شهروند بیان داشت: جریمه را فقط یک مرتبه می‌توان دریافت کرد؛ نه اینکه برای آن مدل‌های گوناگون ساخته و روی جریمه نیز مجددا جریمه دریافت کنند.

,

تسهیلات بانکی منفعت طلب سبب رکود در حوزه صنعت، کشاورزی و اشتغال

,

یکی از کسبه های شهر می گوید: امروز ثروت مردم در بانک‌هاست و بانک‌دارها نباید به نفع خود به تجارت بپردازند؛ باید پول‌ها را به دست مردم سپرد تا در راه صنعت، کشاورزی و اشتغال به کار گرفته شود و در این صورت است که نعمت فراوان شده، ارزانی آمده و اشتغال ایجاد خواهد شد.

,

بی اعتبار کردن متقاضی، در صورت تأخیر در پرداخت اقساط تسهیلات

,

وطن پرست یکی از شهروندان گفت: بانک ها در صورت تعویق در پرداخت اقساط تسهیلات، با تماس های فراوان به اطرافیان و ضامن، جریمه روی جریمه فقط با تأخیر چند روزه، سبب بی اعتباری وام گیرنده می شوند.

,

مشکلات پیش روی وام ازدواج

,

خبرنگار پایگاه خبری آشخانه نیز این گونه بیان می کند: دغدغه اصلی بانک هنگام اعطای وام این است که نسبت به بازپرداخت اقسام وام، اطمینان لازم را کسب کند. این کار با گرفتن ضامن حقوق بگیر حاصل می‌شود. یعنی به محض تأخیر وام گیرنده در پرداخت اقساط، بانک می تواند از حساب ضامن طلب خود را کسر کند. بنابراین اخذ گواهی اشتغال وام گیرنده منطقا چه توجیهی دارد. اگر بنا بر شاغل بودن وام‌گیرنده باشد شاید بتوان گفت که هیچ کدام از جوانان نتوانند از این وام بهره‌مند گردند. چرا که بسیاری از جوانان در ابتدای زندگی از شرایط شغلی مناسبی برخوردار نیستند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه