اخبار داغ

بانوی شهیده کهگیلویه و بویراحمدی که در 14 سالگی شهید شد + (عکس)

بانوی شهیده کهگیلویه و بویراحمدی که در 14 سالگی شهید شد + (عکس)
شهید پروانه کاویانی یکی از سه بانوی شهیده کهگیلویه و بویراحمد است که در سن 14 سالگی به شهادت رسید و در پخت نان برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بسیار فعال بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ، به نقل از ایل بانو،اگرچه در گستره تاریخ کهن و پرفراز و فرود ایران وقایع و رخدادهائی شگفت و سرنوشت ساز روی داده است  ولی واقعه تاریخی هشت سال دفاع مقدس ملت مسلمان ایران دارای اهمیت و ویژگی خاصی است و ابعاد مختلف و جهات منحصر به فرد آن حادثه عظیم قرن حاضر، آنرا به مثابه نقطه عطفی بارز و درخشان در پیشانی تاریخ ایران قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو،,

نقش زنان در صدر اسلام در دفاع، امری انکارناپذیر و مالامال از ایثاری آگاهانه، تقدیمی عاشقانه و روحی مخلصانه است.
بزرگترین مدافع زن در صدر اسلام، فاطمه (علیهاالسلام) است. ایشان به همراه گروهی از زنان در جنگ احد شرکت کردند. حضرت زهرا (علیه السلام) و چهارده زن دیگر، عهده دار حمل آذوقه و آشامیدنی، مراقبت از مجروحان و آب رسانی به تشنگان بودند. در همین جنگ ایشان از رسول خدا (صل ‏الله‏ علیه‏ وآله) و علی (علیه ‏السلام) پرستاری و مراقبت نمودند.

,
, ,

زنان دیگری نیز در صدر اسلام برای دفاع از عقیده، ایمان، و دین و کیان خود نقشی به سزا داشته‏اند. اولین شهید زن در اسلام، سمیّه است؛ مادر عمار یاسر. صفیه دختر عبدالمطلب و عمّه بزرگوار پیامبر در جنگ احد سر یک یهودی را با شمشیر از تن جدا کرد، آسیه در مداوای مجروحین و انتقال شهدا سهم به سزایی داشت و یک نیروی رزمی بود. ام عمّاره در جنگ حنین یکی از دشمنان را با ضربات شمشیر از پای درآورد.پیامبر اکرم همواره در جنگ‏‌ها تعدادی از زنان را به همراه داشت، که وظیفه آبرسانی به بیماران و مداوای آن‏ها را بر عهده داشتند.

,

بحث مهم زنان در جنگ ایران در سه مقوله اصلی می‏گنجد:فعالیت زنان در پشت جبهه،  حضور زنان در میدان نبرد و خط مقدم، نقش زنان در حفظ آثار و ارزش‏های دفاع مقدس پس از پایان جنگ،  فعالیت زنان در پشت جبهه است.

,

استان کهگیلویه و بویراحمد نیز سه بانوی شهیده دارد که برگی زرین برای بانوان این دیار از ایران زمین است سه شهید از 1800 شهید در استان کهگیلویه و بویراحمد زن هستند. آمنه حیدریان، پروانه کاویانی و حاجیه بهرامی سه شهیده عزیزی هستند که در بمباران دوران جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند.

,

زندگی نامه شهیده پروانه کاویانی

,

شهیده پروانه کاویانی در تاریخ 15/ دیماه / 1351 در روستای آب شیرین  گچساران به دنیا آمد . وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند، در حالی که از عمرش بیش از 14 سال نمی گذشت درتاریخ 15 دیماه سال 1365  به هنگام بمباران وحشیانه هواپیماهای دشمن بعثی به خیل شهیدان پیوست و ازخاک به افلاک پروازکرد.

,

,
,
, ,

شهیده پروانه کاویانی هر چند که چهارده بهار بیشتر از عمرش نمی گذشت اما در پشت جبهه در تکاپوی ایفای نقش بود. در جمع آوری کمک برای ارسال به میدان نبرد سخت در جنب و جوش بود. در پخت نان برای ارسال به جبهه حضوری فعال داشت، چند روز قبل از شهادت در پخت نان برای رزمندگان سهیم بود.

,

خصوصیات اخلاقی شهیده پروانه کاویانی 

,

او در خانواده ای مذهبی زندگی می کرد تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش گذراند ، زندگی او پر از خاطره است و بهترین خاطره این است که مشتقانه در کمک رسانی به جبهه های حق علیه باطل فعالیت داشتند و درست چند روز قبل از شهادت در ارسال هدایا برای جبهه فعالیت داشت  او در سنگر مدرسه توسط بمب افکن های رژیم بعثی به درجه رفیع شهادت نائل شد دختری متدین و نمازخوان بود و با وجود اینکه 14 سال بیشتر سن نداشت اما بسیار به مسائل مذهبی علاقمند بود.

, .,

چون قلبی مالامال از عشق به الله داشت در عبادت و بندگی خدای سبحان سخت کوشا بود و پای بند به تمام مسائل دینی  از قبیل حجاب و نماز بود. مزار این شهیده بزرگوار در گلزار شهدای روستای آب شیرین شهرستان گچساران واقع است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه