اخبار داغ

باید جلوی افراط و تفریط گرفته شود؛

نواختن طبل و سنج در عزاداری ها نباید به یک ارزش تبدیل شود

نواختن طبل و سنج در عزاداری ها نباید به یک ارزش تبدیل شود
هر ساله با نزدیک شدن به محرم فضای شهر بهار همچون دیگر شهرهای کشور حال و هوای محرم پیدا کرده و جوانان با شور و علاقه فراوان خود را مهیای شرکت در عزاداری اباعبدالله الحسین می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از بهارانه، هیئات مذهبی این روزها و شب ها پذیرای جوانان عاشورایی هستند و جوانان با جمع شدن در تکیه ها و هیئات به سینه زنی و سوگواری سرور و سالار شهیدان می پردازند و همین هیئات بهترین زمینه را برای ایجاد شعور حسینی و تبیین فلسفه عاشورا فراهم می کنند؛ اما گاهی دیده می شود که برخی از هیئات از این فضا دور شده و بعضی از لوازم و مفاهیم ظاهری جای خود را به فلسفه شعور حسینی می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

 یکی از مواردی که چند سالی است در شهر بهار شدت گرفته استفاده بیش از حد از طبل و سنج در دستجات عزاداری است به گونه ای که گاهی دیده می شود تعداد طبل ها از تعداد زنجیرزنان فزونی پیدا می کند و این موضوع به تدریج در حال بیشتر شدن نیز می باشد و این روزها در کوچه و برزن که قدم بزنیم صدای طبل از هر کوچه ای شنیده می شود و خوب که دقت کنی متوجه می شوی که چهار پنج نفر از بچه های قد و نیم قد در یک محله جمع شده اند و یکی دو طبل بزرگ دست گرفته اند و برای خود دسته زنجیرزنی راه انداخته اند و این صدای طبل است که در ساعات استراحت مردم باعث آزار همسایه ها می شود.

,

وجود شور حسینی در بین بچه های خردسال جای خوشحالی است اما این مسئله زمانی مشکل ساز می شود که خانواده ها و بچه ها نواختن طبل را برای خود افتخار بدانند و بدون اینکه به مردم آزاری همسایه ها توجه کنند وقت و بی وقت عزاداری حسینی را فقط در نواختن طبل و سنج ببینند.

,

عزادرای ها نباید تنها در نواختن طبل و سنج خلاصه شود

, عزادرای ها نباید تنها در نواختن طبل و سنج خلاصه شود,

در این باره گفتگویی با چند تن از جوانان داشتیم و از معضلات پیش روی هیئات جویا شدیم. علی یکی از جوانان فعال مذهبی شهر بهار است و هر ساله به طور فعالانه در هیئت شرکت می کند. او در مورد آسیب های هیئات گفت: گاهی اوقات دیده می شود که بعضی از هیئت ها با انجام برخی کارها و زیاده روی ها باعث نمایان شدن چهره بدی از هیئت می شوند که باید این مورد اصلاح شود. استفاده بیش از حد از طبل و سنجی یکی از معضلات در دسته های عزاداری است؛ چرا که صدای بیش از حد این طبل ها باعث آزار مردم می شود. هیئت ها خود باید به این مسئله توجه کنند و از استفاده بیش از حد از طبل و سنج در دستجات بپرهیزند.

,

محمد یکی دیگر از جوانان فعال مذهبی است که نظر متفاوتی دارد. او می گوید: نمی توان به طور کلی همه طبل ها را از دسته های عزاداری حذف کرد؛ چرا که یکی از فلسفه های وجود طبل در دستجات ایجاد نظم بین مداح و زنجیرزنان است و اگر بخواهیم کلا طبل را حذف کنیم مداح با مشکل مواجه می شود، زیرا در فضای باز مداحی بسیار مشکل است و طبل باعث نظم دادن به دستجات می شود.

,

محمد به وجود یکی از هیئات مذهبی بهار که به دسته بدون طبل و سنج معروف است اشاره کرد و گفت: این هیئت یکی از هیئات مطرح است ، اما همه زنجیرزنان نیز در اجرای مداحی کمک می کنند و همخوانی دارند و به همین دلیل می توانند بدون طبل دسته منسجمی داشته باشند، اما در روزهای عاشورا و تاسوعا و آن شلوغی بدون طبل نمی توان نظم ایجاد کرد.

,

وی ادامه داد: من نیز مخالف طبل بیش از اندازه در دستجات هستم اما وجود حداقل یک طبل در دستجات را برای برقرار نظم ضروری می دانم.

,

آزردن پیرمردان و بیماران با صدای گوشخراش طبل نه تنها مستحب نیست بلکه منکر نیز هست

, آزردن پیرمردان و بیماران با صدای گوشخراش طبل نه تنها مستحب نیست بلکه منکر نیز هست,

در ادامه گفتگویی با امام جمعه شهر بهار داشتیم . حجت الاسلام حاتم نیا گفت: طبق آنچه که در احادیث و روایات آمده برگزاری مجالس روضه و عزاداری اباعبدالله با آنچه که هم اکنون در مجالس و هیئت ها می بینیم هم خوانی ندارد.

,

امام جمعه شهر بهار ادامه داد: الان شاهد این هستیم که مجالس عزاداری با بعضی وسایل و اسباب ظاهری ، باعث مزاحمت دیگران می شود .امام حسین از ما علم و کتل و طبل نخواسته ، امام حسین از ما علامت نخواسته، امام حسین از ما معرفت و شعور حسینی را خواسته است.

,

حجت الاسلام حاتم نیا ادامه داد: آزردن پیرمردان و بیماران با صدای گوشخراش طبل نه تنها مستحب نیست بلکه منکر نیز هست ولی این مسئله باید به تدریج از بین برود و جایش را به موارد مثبت بدهد.

,

وی ادامه داد: روسای هیئت های مذهبی باید در این مسیر جوانها را ارشاد کنند تا به جای استفاده از وسایل آزاردهنده مفاهیم دینی مثبت جایگزین شود.

,

هیئات و دستجات باید رعایت حق الناس را بکنند

, هیئات و دستجات باید رعایت حق الناس را بکنند,

حسین فیض اللهی ، رئیس شورای اسلامی دوره پنجم شهر بهار در این باره گفت: استفاده از یک طبل به عنوان نظم بخشیدن به دستجات عزاداری اشکال ندارد ولی زیاده روی از آن و ایجاد صدای گوش خراش که موجب اذیت شنوندگان باشد و مانع شنیدن متن نوحه و اشعار حماسی واقعا درست نیست.

,

وی ادامه داد: متاسفانه در بعضی از دستجات عزاداری از چندین طبل بزرگ با صدای ناهنجار استفاده میکنند که هم مزاحمت برای سایر دستجات سینه زنی میشود و هم عامل بی نظمی است. باید به خاطر رضای خدا و امام حسین این حق الناس رعایت شود که در این امر مسئولین هیئتها باید وظیفه خود را به نحو احسن ایفا کنند.

,

هیئت هاخود بهترین بستر برای جلوگیری از افرط و تفریط هستند

, هیئت هاخود بهترین بستر برای جلوگیری از افرط و تفریط هستند,

حجت الاسلام جمشیدی ، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهر بهار گفت: هیئات مذهبی یکی از بسترهای مناسب برای جذب جوانان و ایجاد شور و شعور حسینی در بین جوانان هستند و باید مسئولین هیئات به ورود موارد افراطی در هیئت ها و دستجات نظارت کنند و اجازه ورود این گونه مسائل را ندهند.

,

وی ادامه داد: هیئت ها بهترین بستر برای جلوگیری از آسیب ها و افراط و تفریط ها هستند و مسئولین هیئات باید با درایت کامل با آن برخورد کنند که آغازگر آن جذب حداکثری جوانان به هیئت هاست.

,

حجت الاسلام جمشیدی به مشکل وجود طبل و سنج و زیاده روی در استفاده از آن گفت: این موضوعی است که خود هیئتها باید جلوی آن را بگیرند نه اینکه با چشم و هم چشمی هر ساله بر تعداد طبل ها و ابعاد آن بیفزایند. اگر جلوی این مسئله گرفته نشود چند سال دیگر به جای دست زنجیرزنی و سینه زنی شاهد دستجات طبل زنی خواهیم بود و این همان آسیبی است که باید از هم اکنون جلوی آن گرفته شود.

,

باید به تدریج به رفع مشکلات و آسیب ها بپردازیم

, باید به تدریج به رفع مشکلات و آسیب ها بپردازیم,

رضا طهماسبی دبیر مجمع جوانان شهر بهار گفت: آسیب های و مشکلات زیادی در هیئات مذهبی وجود دارد که اگر از آنها غافل شویم هر ساله این مشکلات فزونی یافته و برای مردم ایجاد مشکل می کند.

,

وی ادامه داد: در این راستا نمی توان به یکباره همه مشکلات را مطرح کرده و در یک سال همه آنها را رفع کنیم؛ اما می توان از میزان آن کم کرد و هر سال به رفع یکی از مشکلات پرداخت.

,

طهماسبی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هیئت ها و مردم با آن مواجه هستند تعداد زیاد طبل ها و ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای مردم است که به این جهت ما تصمیم گرفتیم با متحد کردن هیئت ها از تعداد آن کم کنیم و با جلسات متعددی که با هیئت ها داشتیم تصمیم بر آن شد که هر هیئت تنها از یک طبل استفاده کند تا با این کار از ایجاد ناراحتی برای مردم کم کنیم.

,

طهماسبی ادامه داد: به این جهت با هماهنگی امام جمعه شهر بهار و رئیس اداره تبلیغات اسلامی و نیروی انتظامی جلسه ای بین هیئات برگزار کردیم و میثاقنامه ای بین هیئات به امضا رسید تا همه به آن پایبند شوند و با این کار بلکه بتوانیم قدمی کوچک در ایجاد فرهنگ مثبت در شهر برداریم.

,

حجت الاسلام جمشیدی با اشاره به حرکت شکل گرفته از طرف مجمع جوانان گفت:این حرکت جالبی است و ما نیز با آن موافقیم و این حرکت می تواند آغازگر اتحاد وهمدلی هیئات و ایجاد حرکت های جمعی در شهر بهار شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه