اخبار داغ

حجت‌الاسلام الهامی‌نیا:

نهضت عاشورا انحرافات توحیدی جامعه را سامان بخشید

نهضت عاشورا انحرافات توحیدی جامعه را سامان بخشید
یک پژوهشگر علوم دینی و استاد حوزه گفت: نهضت عاشورا انحرافات توحیدی جامعه را سامان بخشید و روح توحید را زنده کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علی‌اصغر الهامی‌نیا از پژوهشگران علوم دینی در گفتگو با ندای تفرش؛ با اشاره به واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) گفت: اسلام تنها عبادت نیست، اسلام سیاست است و از سیاست دور نیست. همه پیامبران برای دعوت مردم به خداپرستی و هدایت بشر در مسیر درست برانگیخته شده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش,

الهامی‌نیا اظهار کرد: سیاست اسلام در یک کلمه پرستش خداوند و تنظیم همه امور زندگی در بُعد فردی، اجتماعی با محور توحید است.

,

وی افزود: نهضت عاشورا انحرافات توحیدی جامعه را سامان بخشید و روح توحید را زنده کرد؛ و پیام نهضت عاشورا این بود که نمی‌توان توحید را از بُعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی تفکیک کرد. در حرکت امام حسین(ع) هم بُعد عبادی و هم بُعد سیاسی وجود دارد.

,

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به کارکردهای قیام امام حسین(ع) گفت: نخستین و مهمترین کارکرد عاشورا در تاریخ تشیع «کارکرد اعتراضی» آن است. اگر امام حسین(ع) قیام نمی‌کرد به دلیل وجود حکام و خلفای جور، فاتحه اسلام خوانده می‌شد. پیام حرکت امام حسین(ع) این بود که حکومت حاکمِ وقت اسلامی نیست. 

,

وی اضافه کرد: پس از نهضت عاشورا بود که مردم متوجه شدند که حکومت بنی‌امیه، آن حکومت الهی و قرآنی مد نظر پیامبر اسلام(ص) نبود. همین مسئله سبب برخی حرکتهای خودجوش مردمی بعد از واقعه کربلا شد.

,

الهامی‌نیا بیان کرد: تمام حرکات و اقدامات آزادی‌خواهانه پس از سال ۶۱ هجری برگرفته از نهضت و قیام امام حسین(ع) بود؛ تمام اصلاح گرایان جوامع اعم از جامعه اسلامی و غیر اسلامی از قیام امام حسین(ع) الگو گرفتند. به عنوان مثال گاندی در هند برای رهایی از استعمار فرانسه در نطق آزادی خود اعلام کرد که از حرکت و فرموده حسین(ع) الگو و سرمشق گرفته است. امام حسین(ع) فرموده است: «حتی اگر دین هم ندارید و اعتقاد به قیام و معاد هم ندارید حداقل در زندگی خود آزاد مرد باشید.»

,

وی با بیان دلایل عقلی برای اثبات حرکت عبادی و سیاسی امام حسین(ع) اظهار کرد: در اسلام انسان باید توحید را بپذیرد و حکومت هیچ فردی غیر از خدا را نپذیرد. این سیاست عین دیانت است. امام علی(ع) فرموده است: «خدا انسان را آزاد آفرید تا برده دیگران نباشد.» به این معنا که انسان باید از خداوند فرمان بگیرد و سیاست باید ولایی باشد.

,

وی ادامه داد: نمونه سیاست عبادی همین حرکت امام حسین(ع) است که هم عبادت و هم سیاست است. یعنی هم خداوند را می‌پرستد و هم مسائل سیاسی را بیان می‌کند و افراد زیر بار ظلم و ستم نمی‌روند. بنابراین از نظر عقلی سیاست عین دیانت است.

,

این پژوهشگر علوم دینی با بیان این مطلب که در عزاداری‌ها باید به تمام ابعاد حرکت امام حسین(ع) توجه شود، گفت: عزادار امام حسین(ع) باید طاغوت زمان خود را بشناسد؛ عزادار واقعی عباداتش را تنها برای خدا و با اخلاص انجام می‌دهد و از نظر بُعد سیاسی نیز به مبارزه با طاغوت توجه می‌کند.

,

الهامی‌نیا با اشاره به ویژگی‌های پیروان واقعی مکتب امام حسین(ع) بیان کرد: کسانی که در مسیر توحید حرکت می‌کنند، عملشان برای خداوند و موضع گیری‌هایشان در مسیر الهی و بر محور ولایت است.

,

وی اضافه کرد: پیرو واقعی امام حسین(ع) موظف است که از خط ولایت پیروی کند، که این در جمهوری اسلامی ایران این خط مشخص بوده و همان ولایت فقیه است. اگر کسی با ولایت فقیه زاویه داشته باشد در مسیر امام حسین(ع) نیست. همه باید در زیر پرچم ولایت فقیه جمع شوند و هدف امام حسین(ع) را پیروی کنند.

,

این پژوهشگر علوم دینی خاطرنشان کرد: کسانی که امروز از مسئله ولایت فقیه سر باز می زنند همان کسانی هستند که در زمان امام حسین(ع) با ایشان همراه نشدند. پیرو واقعی امام حسین(ع) تحت فرماندهی ولایت‌فقیه با دشمنان امام حسین(ع) می‌جنگد. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه