اخبار داغ

یادداشت؛

حسین (ع)؛ آزادمرد تاریخ...

حسین (ع)؛ آزادمرد تاریخ...
آنچه سبب جاودانگی عاشورا در تایخ بشر شده است آزادگی و حریت امام حسین (ع) و یارانش در مبارزه با مظاهر شرک و کفر و ظلم بود که به مشعلی برای هدایت انسان های آزاده مبدل گشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت- ریشه بقای فرهنگ عاشورا و عشق و ارادت شورانگیز و تاریخی به آن را باید در فطرت بشر جستجو کرد. فطرت انسان نیز برگرفته از صفات و ارزش های الهی است. خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه حجر می فرماید: "وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى؛ از روح خود در آن دمیدم" مفسران در تفسیر این آیه به این نکته اشاره می کنند که فطرت انسان الهی و خداجو بوده و انسان همواره درپی رسیدن به کمال و ارزش های والای الهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

از این منظر می توان ریشه های بقای عاشورا و حماسه حضرت اباعبدالله علیه السلام را دریافت نمود. اما خود عاشورا چه بود و امام حسین علیه السلام چه کرد که ماندگار شد؟ عاشورا نه یک روز و نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ است برای تمام انسانها...انسانهایی که به فکر پرواز و تعالی اند. انسانهایی که میل به بی نهایت دارند و در هیچ ایستگاهی متوقف نمی شوند. انسان درگیر در روزمرگی ها و آشفتگی ها و وابسته به پدیده های تهی از ارزش های الهی امکان پرواز به بی نهایت را ندارد. راز ماندگاری عاشورا را می توان از زبان خود حضرت سیدالشهدا علیه السلام شنید.

,

در روز عاشورا پس از آن‌که همه یاران امام به شهادت رسیدند و آن حضرت به تنهایی مشغول نبرد بودند و تیرها و نیزه‌ها از هر سو بدن مبارک ایشان را نشانه می‌گرفتند، لشکر انبوهی به فرماندهی شمر بن ذی الجوشن، بین امام حسین علیه السلام و خیمه‌های ایشان قرار گرفتند و قصد حمله به خیمه‌هارا نمودند، امام فرمود: "إن لَم یَکُن لَکُم دینٌ وَکُنتُم لاتَخافونَ المَعادَ فَکونوا أَحرارا فى دُنیاکُم" اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌هراسید، در دنیایتان آزاده باشید.

,

این جمله تاریخی حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مبنای شکل گیری نهضت عاشورا است. امام حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان در دورانی که جریان تزویر و فریب از هیچ اقدامی برای تحریف مکتب پیامبر اسلام (ص) دریغ نکرده بود مخلصانه به یاری دین خدا پرداختند و از همه آنچه ممکن بود عامل توقف در سیر الی الله شود گذشتند و به دیدار معشوق شتافتند.

,

ائمه معصومین (س) نیز بر اهمیت برخورداری از آزادگی فردی و اجتماعی در مسیر دستیابی به تعالی تاکید فرموده اند.

,

امام متقیان علی علیه السلام در این باره می فرماید هرکس خواهشهای نفسانی را فرو گذارد، آزادمرد است (بحار الانوار، ج ۷۴، ص 289)

,

امام صادق علیه السلام نیز در خصوص این موضوع می فرماید آزاده در همه حال آزاده است اگر بلا و سختى به او رسد شکیبایى ورزد و اگر مصیبت‏ها بر سرش فرو ریزند او را نشکنند هرچند به اسیرى افتد و مقهور شود و آسایش را از دست داده و به سختى و تنگدستى افتد. چنان که یوسف صدیق امین، صلوات اللّه‏ علیه، به بندگى گرفته شد و مقهور و اسیر گشت اما این همه به آزادگى او آسیب نرساند.(کافى، ج۲، ص۸۹، ح۶)

,

احادیث مذکور بیانگر این حقیقت است که تنها راه سعادت انسان دل بستن به خداوند و دل گسستن از غیر اوست. هرآنچه که موجب تعلق خاطر انسان به پدیده ای غیر ازخداوند شود سقوط به پست ترین صفات اخلاقی را درپی خواهد داشت و از سویی دیگر حضور خالصانه در محضر الهی مشعلی خواهد بود فروزان برای هدایت فطرت های پاک و خداجو.

,

آری، آنچه سبب جاودانگی عاشورا در تایخ بشر شده است آزادگی و حریت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش در مبارزه با مظاهر شرک و کفر و ظلم در سال 61 هجری قمری بود که در قرن های متمادی به مشعلی برای هدایت انسان های آزاده در سرتاسر گیتی مبدل گشته است.

,

مسعود تبریزی

, مسعود تبریزی]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه