اخبار داغ

روایتی دیگر از عاشورا/نخل‌گردانی آیینی با قدمت ۴۰۰ سال در خمین

روایتی دیگر از عاشورا/نخل‌گردانی آیینی با قدمت ۴۰۰ سال در خمین
آیین نخل‌گردانی جلوه ارادت مردم خمین به سالار شهیدان در روز عاشورا است که قدمتی به بیش از ۴۰۰ سال در این شهرستان دارد و در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خمین نیوز؛ یکی از مراسم مذهبی که ریشه در اعتقادات مردم شهرستان خمین دارد، آئین نخل‌گردانی است که هرساله و در روز عاشورا برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خمین نیوز,

شروع مراسم نخل گردانی در خمین در دهه اول محرم و با تزئین نخل از طرف شورای نخل متشکل از ۵ نفر است.

,

یک روز قبل از محرم غبارروبی و عطر افشانی نخل انجام می‌گیرد و روز اول چادرهای مشکی نخل تعویض و چادرهای شسته شده مشکی جدید بر تَن نخل پوشانده می‌شود.

,

روز سوم طناب‌کشی نخل انجام می‌شود، طناب کشی به مانند دیگر نخل‌های ایران، باعث استحکام چارچوبه نخل شده و به صورت ذوزنقه، لوزی و متوازی الاضلاع انجام می‌شود.

,

 روز پنجم چادر روی نخل عوض می‌شود و روز ششم طُره سبز نخل بسته می‌شود و روز هفتم نیز داخل نخل با پارچه‌های کتیبه‌دار  و مزین به آیات قرآنی تزئین می‌شود.

,

, ,

 

,

روز نهم و شب تاسوعا طرف راست و چپ نخل با نام های حضرت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) تزئین و در پیشانی نخل سپر و شمشیرها بسته می‌شود. و به تابوت (طرفین اریب نخ) پارچه سبز براق و به کمر نخل یک کتیبه قرمز بسته می‌شود.

,

مراسم نخل گردانی خمین از ساعت ۸ صبح روز عاشورا و با انجام طناب کشی داخل نخل و بستن چوب‌های عمودی و پنجه‌های بالای آن شروع می‌شود.

,

حاملین، نخل را از جایگاه بیرون آورده و آن را به طرف میدان پانزده خرداد حرکت می‌دهند، در مسیر حرکت بطرف این میدان برخلاف تمامی مراسم که تنها خانواده‌هایی خاص می‌توانند حامل نخل باشند، عموم مردم می توانند دخیل باشند.

,

نخل در کنار امامزاده محمد(ع) در میدان پانزده خرداد بر روی یک چهار پایه آهنی به ارتفاع یک متر و شصت سانتی متر قرار می‌گیرد تا مردم بتوانند از زیر آن به راحتی عبور کنند.

,

, ,

مردم زادگاه امام‌خمینی با عبور از زیر این نخل، از امام حسین(ع) حاجت می‌طلبند و برای سلامتی خود و بستگانشان دعا می‌کنند.

,

این نخل با حضور هیئت‌های سینه زنی از میدان ۱۵ خرداد به سمت میدان عاشورای خمین حرکت داده می شود و در ظهر عاشورا بعد از اقامه نماز جماعت، عزاداران نخل را از میدان عاشورا به سمت آشیانه خود در امامزاده ابوطالب(ع) برمی‌گرداندند.

,

وزن نخل حدود دو تُن است که سالانه برای تجهیز و نگهداری آن، بیش از ۳۰ میلیون ریال از مشارکت‌ها و نذورات مردم هزینه می‌شود.

,

سابقه نخل گردانی در خمین به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد که در سال ۹۱ به ثبت ملی رسیده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه