اخبار داغ

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بهار:

وجود منیت در هیئات بزرگترین آسیب است/ هیئات نباید مداح محور باشند

وجود منیت در هیئات بزرگترین آسیب است/ هیئات نباید مداح محور باشند
مراسم دهه اول و دهه دوم محرم با فراخوانها از سوی هیئات به طور مستمر ادامه دارد و گاهی برخی از این هیئت ها که فعالیت مسمتر در کل طول سال دارند به برگزاری برنامه های متعدد می پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بهارانه، هر ساله با نزدیک شدن به محرم فضای شهر بهار همچون دیگر شهرهای کشور حال و هوای حسینی پیدا کرده و جوانان با شور و علاقه فراوان خود را مهیای شرکت در عزاداری اباعبدالله الحسین می کنند. هیئات مذهبی این روزها و شب ها پذیرای جوانان عاشورایی هستند و جوانان با جمع شدن در تکیه ها و هیئات به سینه زنی و سوگواری سرور و سالار شهیدان می پردازند. مراسم دهه اول و دهه دوم با فراخوانها از سوی هیئات به طور مستمر ادامه دارد و گاهی برخی از این هیئت ها که فعالیت مسمتر در کل طول سال دارند به برگزاری برنامه های متعدد می پردازند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهارانه,

و حال اینکه همین هیئات در ایام محرم بهترین زمینه را برای ایجاد شور و شعور حسینی و تبیین فلسفه عاشورا فراهم می کنند؛ اما گاهی دیده می شود که برخی از هیئات از این فضا دور شده و بعضی از لوازم و مفاهیم ظاهری جای خود را به فلسفه شعور حسینی می دهد.

,

با حجت الاسلام جمشیدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی در این باره گفتگویی داشتیم و در زمینه اثرات هیئات مذهبی در بین جوانان به گفتگو نشستیم. حجت الاسلام جمشیدی گفت: همواره در عزادری ها اشکالاتی وجود داشته و ما نمی توانیم اینها را آسیب تلقی کنیم، آسیب بدعت هایی است که ضد دین باشد و در مراسم گذاشته شود و علت وجود آسیب و گسترش آن نیز به دلیل سوء مدیریت ماست.

,

حجت الاسلام جمشیدی سوء مدیریت در هیئت ها را یکی از عوامل ایجاد آسیب عنوان کرد و گفت: یکی از بزرگترین دلایل این سوء مدیریت وجود منیت در هیئت هاست و این یک آسیب جدی است.

,

وی ادامه داد: مشکل منیت چیزی است که از دیگر مراسم مذهبی منشا گرفت و باعث ایجاد هیئات مذهبی و فاصله گرفتن هیئات از مساجد شد و الان شاهد این هستیم که مساجد خالی شده و هیئت ها خارج از مساجد و در تکیه های جداگانه مراسم می گیرند و این مشکلی است که هیئت ها اکثرا با هیئت امنای مساجد دارند و خود یک تهدید است که باعث فاصله گرفتن جوانان از مسجد و روی آوردن به هیئت ها می شود.

,

وی ادامه داد: این که جوانان بخواهند وارد هیئت شوند خوب است و نشان دهنده جذب هیئات است ، اما مشکل جایی است که همین منیت ها به هیئت ها وارد شده و هر کسی بخواهد هیئتش را به نام خود تمام کند.

,

حجت الاسلام جمشیدی اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون شاهد آن هستیم که همین منیت ها دارد وارد هیئت ها می شود و هر هر هیئت مختص گروه خاصی شده و گروه های دیگر وارد آن هیئت نمی شوند.

,

وی ادامه داد: همین باعث می شود که به تدریج هیئت ها نیز خالی از جمعیت شده و این موضوع خودش را در برپایی ایستگاه های صلواتی نشان می دهد. این مردم را نمی توان از معنویت دور کرد و اگر فردی خودش را از مسجد و هیئت دور ببیند به شکل دیگری می خواهد ارادت خود را به امام حسین نشان دهد و این ارادت ممکن است به شکل ایجاد ایستگاه صلواتی یا ایجاد دسته های زنجیرزنی و سینه زنی جداگانه درمحل نمود پیدا کند.

,

حجت الاسلام جمشیدی به وجود دسته های کوچک کودکان و نوجوانان در محلات شهر بهار اشاره کرد و گفت: گاهی شاهد ایجاد دسته زنجیرزنی کوچک توسط نوجوانان و جوانان با صدای بلند طبل و سنج هستیم. این موضوع نشان از ارادت است ومایه خوشحالی اما از طرفی این نشان دهنده ضعف هیئات است که نتوانسته اند این افراد را جذب کنند و باید برای آن به دنبال راه چاره بود.

,

وی ادامه داد: هیئات باید به معنای واقعی خادم امام حسین باشند و منیت را کنار گذاشته و با روی باز پذیرای همه عزاداران باشند و وجود روحانیت و سخنرانی را در مراسم خود اصل قرار دهند.

,

حجت الاسلام جمشیدی اظهار داشت: یکی دیگر از آسیب های جدی هیئات جدا شدن آنها از روحانیت است. ما معتقدیم هیچ هیئتی نباید بدون روحانی باشد و حتما سعی ما بر این است که در هر هیئت یک روحانی و سخنران وجود داشته باشد چرا که هیئت منهای روخانی آسیب به تمام معناست.

,

وی ادامه داد: آسیب وقتی جدی می شود که یک هیئت مداح محور شود ؛ چرا که دشمن نمی تواند روحانی تربیت کند اما می تواند مداح تربیت کند و از این راه وارد دین ما شود.

,

حجت الاسلام جمشیدی گفت: گاهی اوقات ما شاهد این هستیم که در مداحی ها شعرهایی خوانده می شود و یا روضه هایی خوانده می شود که سندیت ندارد و روحانیت هم با آن مخالف است و همین ها را اگر نتوانیم اصلاح کنیم به تدریج به سمت وهن دین پیش خواهیم رفت و همین امر لزوم وجود روحانیت و نظارت آن را در هیئات را تایید می کند و لذا وجود یک سخنران یا روحانی خوش بیان، جذاب و گیرا امری ضروری در هیئات است.

,

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهر بهار در ادامه به قرائت قرآن در هیئات تاکید کرد و گفت: قرآن محور اصلی مراسم باید باشد، ما نباید قرآن را از مراسم خود حذف کنیم ؛ قرآن روشنی بخش راه ماست. قرائت قرآن در مجالس و هیئات ضروری است تلاوت 5 دقیقه قرآن وقت چندانی نمی گیرد و باید مورد توجه قرار داده شود.

,

حجت الاسلام جمشیدی در پایان گفت: توصیه ما به همه هیئات این است که قرآن را از مراسم خود دور نکرده و حتما تلاوت قرآن را در برنامه خود بگنجانند، همچنین مراسم خود را مداح محور نکرده و سخنران محور کنند و همچنین به معنای واقعی خادم امام حسین باشند و خود را از منیت دور کنند تا جذب حداکثری داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه