اخبار داغ

حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از متن در مجالس عزاداری

حاشیه‌هایی پر رنگ‌تر از متن در مجالس عزاداری
مسئله شور و شعور حسینی بارها تاکید شده و به همان نسبت استقبال به سمت سخنرانی‌های مذهبی نیز افزایش یافته است؛ اما این حضور هنوز کافی نیست به طوری که مشاهده شده مردم بیش از توجه به سخنرانی‌ها به مداحی توجه دارندکه این مهم نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بیشتر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ دهه اول محرم تمام شد و عزاداران اباعبدالله، عاشورایی دیگر را رقم زدند و حال می‌روند تا خود را برای اربعین حسینی آماده کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

عزاداری‌ها همچون گذشته با شور فراوان برگزار شد؛ اما آنچه لازم است عزاداران بیشتر به آن توجه کنند مسئله حضور پای منبر است. همانگونه که با شور فراوان سینه و زنجیر می‌زنند پای سخن کارشناسان مذهبی نیز پررنگ تر از گذشته حاضر شوند.

,

 

,

مسئله شور و شعور حسینی بارها تاکید شده و به همان نسبت استقبال به سمت سخنرانی‌های مذهبی نیز بیشتر شده است؛ اما این حضور هنوز کافی نیست.

,

 

,

, ,

 

,

حضور در مجلس عزاداری پس از اتمام سخنرانی!

, حضور در مجلس عزاداری پس از اتمام سخنرانی!,

 

,

بعضا مشاهده می‌شود برای ابتدای مجلس که با سخنرانی آغاز می‌شود حضور افراد کم‌رنگ است؛ اما به محض ورود مداحان، مردم و به خصوص جوانان از گوشه و کنار خود را به هیئت می‌رسانند.

,

 

,

علاوه بر این افرادی که پیش از حضور مداح در مجلس حضور دارند چندان رغبتی برای گوش دادن به سخنرانی ندارند و به طرق مختلف خود را سرگرم می‌کنند.

,

 

,

هر چند علاقه‌مندان به منبر بیشتر از افرادی است که نیازی در خود برای گوش دادن به سخنرانی نمی‌بینند؛ اما بهتر است برای همین تعداد کم نیز آسیب‌شناسی شود.

,

 

,

حضور در مجالس سیدالشهداء (ع) تنها نوحه خوانی و سینه‌زنی نیست

, حضور در مجالس سیدالشهداء (ع) تنها نوحه خوانی و سینه‌زنی نیست,

 

,

یک کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با «صبح توس»، با تاکید بر حضور در مجالس عزاداری و نشستن پای منبر سخنرانان مذهبی، اظهار کرد: حضور در مجالس سیدالشهداء (ع) تنها این نیست که نوحه بخوانیم و سینه بزنیم بلکه باید پای منبر نشسته و فلسفه قیام حضرت اباعبدالله را بیاموزیم.

,

 

,

, ,

 

,

فلسفه قیام را پای منبرها بیاموزیم

, فلسفه قیام را پای منبرها بیاموزیم,

 

,

حجت‌الاسلام محمد فلاح با تاکید بر اینکه تمامی ما نیاز به شنیدن داریم، تصریح کرد: در قرآن بر مسئله شنیدن و گوش دادن تاکید بسیار شده است حتی مراجع و علمای ما نیز پای منبرهای عزاداری می‌نشینند.

,

 

,

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در ایام عزاداری که مجلس روضه در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار می‌شود از ابتدا می‌نشینند زیارت عاشورا و منبر را گوش داده و برای روضه و سینه‌زنی هم می‌مانند و در واقع صد درصد مجلس را حضور دارند.

,

 

,

علما پای منبر شاگردانشان هم می‌نشینند

, علما پای منبر شاگردانشان هم می‌نشینند,

 

,

حجت‌الاسلام فلاح ادامه داد: برخی از منبری‌هایی که در محضر علما برگزار می شود حتی شاگرد اینها محسوب نمی‌شوند؛ اما این بزرگان خود را مقید می‌کنند که پای منبر بنشینند و پند و موعظه بشنوند.

,

 

,

, ,

 

,

به احترام سیدالشهداء(ع) از ابتدا تا انتهای مجلس حضور داشته باشیم

, به احترام سیدالشهداء(ع) از ابتدا تا انتهای مجلس, حضور داشته باشیم,

 

,

این کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه همه ما نیاز داریم که سخنان ناب بشنویم، بیان کرد: برخی افراد می‌گویند ما همه چیز را می دانیم و نیازی به یادگیری و شنیدن نداریم، باید به این افراد گفت اگر ما قائل به حضور سید الشهداء (ع) و حضرت زهرا(س) باشیم و به اشراف حضرت مهدی (عج) به این مجالس اعتقاد داشته باشیم به احترام صاحب مجلس که قطعا خود این بزرگواران هستند از ابتدا تا انتهای مجلس را می‌نشینیم.

,

 

,

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر حضور، ادب نشستن در این مجالس را باید رعایت کنیم، اضافه کرد: دور تا دور نشستن و تکیه دادن و صحبت کردن با کنار دستی یا اینکه سرمان داخل گوشی باشد، صحیح نیست.

,

 

,

مقابل منبر زانو بزنیم/ در محضراهل بیت(ع) هستیم

, مقابل منبر زانو بزنیم/ در محضراهل بیت(ع) هستیم,

 

,

وی با بیان اینکه باید با ادب مقابل منبر زانو بزنیم و با تمانینه خودمان را در محضراهل بیت(ع) بدانیم، اظهار کرد: متاسفانه این آداب کم‌رنگ شده است و به جای اینکه خود را در محضر حضرت زهرا (س) حاضر ببینیم، مجالس را خالی می گذاریم طوریکه انگار به منبرها احتیاج نداریم.

,

 

,

حجت‌الاسلام فلاح یادآور شد: متاسفانه بحث عدم حضور در مجالس سیدالشهداء و یا حضور در مجالس و ننشستن پای منبرها آسیب مهمی است که باید به آن توجه کرد.

,

 

,

, ,

 

,

یکی از مداحان حرم مطهر رضوی نیز در گفت‌وگو با «صبح توس»، با تاکید بر لزوم شور و شعور حسینی در مجالس عزاداری، اظهار کرد: خوشبختانه مجالس ما شور و شعور حسینی را به همراه دارد و به دلیل آگاهی‌های بسیاری که به مردم شده است شاهد هستیم این شعور روز به روز بیشتر می‌شود.

, صبح توس,

 

,

سخنرانان مذهبی تحصیلکرده هستند 

, سخنرانان مذهبی تحصیلکرده هستند ,

 

,

ابراهیم قانع تصریح کرد: سخنرانان مذهبی ما همگی تحصیلات بالایی دارند که این نشان دهنده افزایش شعور حسینی در مجالس عزاداری است.

,

 

,

این مداح اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: علاوه بر سخنران، مداح نیز باید در حدی باشد که بتواند شعائر حسینی را به درستی به مستمعین انتقال دهد.

,

 

,

سخنران و مداح اهل مطالعه دعوت کنیم

, سخنران و مداح اهل مطالعه دعوت کنیم,

 

,

وی با بیان اینکه یک سخنرانی و مداحی خوب بستگی به صاحب مجلس دارد که چه افرادی را دعوت کند، بیان کرد: افرادی برای سخنرانی باید دعوت شوند که اهل مطالعه و تحقیق باشند و برای اینکه 40 دقیقه وقت مردم صرف می‌شود خوراک اطلاعاتی درستی به آنان بدهند.

,

 

,

قانع به انتخاب مداح خوب تاکید کرد و افزود: مداحی که دعوت می‌شود باید از روی تحقیق و آگاهی انتخاب شود و صرف اینکه فلان آهنگ را یک بار اتفاقی خوب خوانده و در تلویزیون یکبار نشان داده است و توانسته مخاطب جمع کند، نباید ملاک انتخاب باشد.

,

 

,

مداح حرم مطر رضوی با تاکید بر اینکه مداح و سخنران باید سابقه درخشانی از مجالس عزاداری داشته باشند، عنوان کرد: باید به مخاطب توجه کرد، در مراسم عزاداری هم آقایان هستند و هم بانوان، هم جوان حاضر است و هم پیر و کودک، بنابراین باید طوری سخنرانی و مدح کرد که خوراک همه گروه‌ها تامین شود و مخاطب قشر خاص نباشند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه اگر سخنران خوب سخنرانی کند خواهیم دید که جوانان تنها برای سینه‌زنی به هیئت نمی‌آیند، ادامه داد: سخنران با جذابیت در سخن می‌تواند در قلب جوان نفوذ کند، بطوریکه وقتی نام حضرت علی اکبر (ع) برده می‌شود این جوان تکان بخورد و بداند که باید دست پدرش را ببوسد.

,

 

,

قانع در پایان یادآور شد: همین امسال جوانی پس از پایان عزاداری‌ها به سراغ من آمد و گفت تحولی در من ایجاد شده است که از قبل وجود نداشت؛ روضه علی اکبر (ع) موجب شد من دست پدر و مادرم را ببوسم و منقلب شوم.

,

 

,

گزارش: سارا آویشی

, گزارش: سارا آویشی,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه