اخبار داغ

امام سجاد(ع) صحیفه محرم الحرام؛ 35 سال پس از آن ظهر غریب

امام سجاد(ع) صحیفه محرم الحرام؛ 35 سال پس از آن ظهر غریب
گاهی وقت ها عشق را نمی توان تعریف کرد، گاهی وقت ها عشق را باید دید. مانند جای سرخی دست بر سینه، جای بوسه زنجیر بر شانه، گاهی وقت ها باید عشق را تعقیب کرد، مثل مسیر جریان اشک بر گونه.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب،گاهی وقت ها عشق را نمی توان تعریف کرد، گاهی وقت ها عشق را باید دید. مانند جای سرخی دست بر سینه، جای بوسه زنجیر بر شانه، گاهی وقت ها باید عشق را تعقیب کرد، مثل مسیر جریان اشک بر گونه.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رهیاب,

انگار بس نبود خون ریزی در کربلا که شمشیر بستن بر قتل فرزند حسین. فرزندی که در مقتلگاه پدر شاهد رقص شمشیر بود، شاهد ندای هل من ناصر از زبان سید سالار بود. خزید و شمشیر برداشت، اگر بیماری امانش می داد ناصر می شد برای پدر؛ اما فرمان امامش این بود که بنشیند و شمشیر نگیرد پسر تا باشد جانشینی برای پدر که بتواند درهم شکند دشمن را در کاخ سبز یزید کافر.

,

چهارمین خورشید امامت و ولایت امام علی بن حسین معروف به زین العابدین یعنی بهترینِ بندگان خدا و سجده کننده بی شمار الهی، در طول عمر گهربار خود شاگردانی تربیت کرد که هر یک نام و آوازه ای داشتند. در رأس این افراد فرزند ارجمند ایشان امام محمد باقر علیه اسلام بود؛ وی پس از پدر جنبشی علمی پدید آورد که در دوره امامت فرزندش امام صادق(ع) به اوج خود رسید . از دیگر شاگردان اما سجاد می توان به: ابوحمزه ثمالی، ابوخالد کابلی، سعید بن جبیر و سعید بن مسیب اشاره کرد.

,

همان گونه که روز تولد حضرت زین العابدین علیه السلام در بین مورخین از اختلاف شدیدی حکایت می کند؛ در روز و سال شهادت ایشان نیز اختلاف وجود دارد. بنا بر روایات، ایشان 57 یا 58 سال عمر کرده اند و بر اساس روایتی که ابوبصیر از امام جعفر صادق علیه السلام نقل کرده است، گفته شده: حضرت علی بن الحسین علیه السلام در حالی‌که 57 ساله بودند به شهادت رسیدن و این واقعه در سال 95 هجری اتفاق افتاد. برخی شنبه 12 محرم و برخی 25 محرم را روز شهادت امام سجاد(ع) اعلام کرده‌اند.

,

احیای نهضت عاشور

,

از سیاست های ثابت و همیشگی اهل بیت علیهماالسلام بعد از شهادت سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام احیای نهضت عاشورا بود؛ زیرا نهضت عاشورا تابلوی زیبا و پرافتخار غیرت دینی و شجاعت و ظلم ستیزی و عدالت خواهی است و امامان معصوم با احیای آن می خواستند این ارزش ها را در جوامع مسلمان زنده نگه دارند. در این باره امام سجاد علیه السلام نقش به سزایی داشتند؛ چراکه در مدت 35 سال حیات پربرکتشان بعد از واقعه عاشورا، به روش های مختلف نهضت عاشورای حسینی را در جامعه زنده می کردند که خود مبارزه شدیدی علیه دستگاه حاکم به شمار می رفت. برخی اقدامات امام سجاد علیه السلام در این باره عبارت است از:

,

1. گریه مداوم بر سیدالشهداء علیه السلام ؛

,

2. یادآوری وقایع عاشورا؛

,

3. توصیه حضرت به زیارت امام حسین علیه السلام ؛

,

4. سجده بر تربت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و سفارش بدان.

,

افشای چهره امویان

,

واقعه کربلا از چهره پلید امویان پرده برداشت. اهل بیت علیهم السلام و در رأس آنان امام زین العابدین علیه السلام به عنوان پیام رسانان عاشورا نقش زیادی در شناساندن چهره پلید امویان به جامعه اسلامی داشتند. خطبه های امام سجاد علیه السلام در کوفه و شام و مدینه و مبارزات پی گیر آن حضرت در دوران حیاتشان بیشترین اثر را در این زمینه داشت.

,

تبیین مبانی اعتقادی و فرهنگی شیعه

,

با توجه به جوّ خفقانی که از سوی دستگاه أُموی در جامعه به وجود آمده بود، امام سجّاد علیه السلام نمی توانست اقدام صریحی علیه نظام کند، ولی از آن جا که امام هم باید مردم جامعه را هدایت و ارشاد نماید و جلوی تحریفات اسلام را بگیرد، در عرصه دعا وارد مبارزه شد. دعاهای امام در عین این که حرکتی اخلاقی بود مبارزه ای آرام ولی ریشه کن کننده با دشمن به شمار می رفت. بنابراین مجموعه گران سنگ صحیفه سجادیه ـ که در حقیقت دوره کاملی از معارف توحیدی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است ـ از امام بر جای ماند و چراغ هدایتی برای انسان ها و نسل های آینده بود. هم چنین رساله ای در حقوق و مواعظ و سخنانی در تفسیر قرآن از ایشان به یادگار مانده است.

,

گزارش:سید حسین شریفی

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه