اخبار داغ

گزارش؛

چرا بساط عزاداری‌ پس از عاشورا برچیده می‌شود؟

چرا بساط عزاداری‌ پس از عاشورا برچیده می‌شود؟
جمع شدن محافل عزا پس از عاشورا و کم رنگ شدن مراسمات عزاداری یکی از بدفهمی‌هایی است که در جامعه رایج است به طوری‌که مشاهده می‌کنیم پس از دهه اول محرم کمتر اثری از خیمه‌ها عزا است که بایستی مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، هیئت‌های مذهبی پیش از آغاز محرم به استقبال این ماه رفتند و هیئات و دسته‌های بزرگ سینه‌زنی به راه انداختند. عزاداران حسینی بار دیگر ارادت خود را به اهل بیت (ع) نشان دادند؛ 10 روز بر سر وسینه‌ زدند و نوحه خواندند و گریه کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

به گفته کارشناسان مذهبی استقبال عزاداران از محرم سابقه تاریخی دارد به طوریکه همه جا یکدست سیاه‌پوش می‌شود.

,

 

,

این ارادت به اهل بیت (ع) ستودنی است؛ اما چیزی که مهم‌تر از آن است لزوم عزاداری پس از عاشوراست؛ زمانی که حضرت زینب (س) و فرزندان امام حسین (ع) به اسارت گرفته می‌شوند و مصیبت‌هایشان پس از آن با رسیدن به سرزمین شام دوچندان می‌شود.

,

 

,

شام غریبان و جمع شدن شال عزا

, شام غریبان و جمع شدن شال عزا,

 

,

البته محافل عزا پس از عاشورا نیز همیشه بوده و هست؛ اما کمی کمرنگ شده بطور مثال وقتی قدم در خیابان‌ها می‌گذاری کمتر اثری از خیمه‌های عزاداری می‌بینیم و رنگ و بوی محرم کمرنگ می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

مردم با برگزاری شام غریبان به عزاداری پایان داده و زمانیکه اربعین حسینی فرا رسد شال عزا مجدد پهن می‌شود و در این فاصله زمانی خبری از عزاداری نیست.

,

 

,

اصل عزا پس از عاشوراست

, اصل عزا پس از عاشوراست,

 

,

در همین رابطه رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: استقبال و آماده شدن برای محرم امری ارزشی است که نشان از ارادت عاشقان به خاندان اهل بیت (ع) دارد؛ اما مهم این است که بدانیم اصل مصائب اهل بیت (ع) پس از عاشورا آغاز می‌شود؛ بنابراین عزاداری‌ها باید ادامه پیدا کند و به هیچ وجه کمرنگ نشود.

,

 

,

حجت‌الاسلام محمد رضایی‌مهر با تاکید بر لزوم توجه به پیام عاشورا در کنار عزاداری و سینه‌زنی، بیان کرد: گریه کردن بر مصیبت‌های اهل بیت(ع) کار بسیار خوب و ارزشمندی است و باید به نحو احسن انجام شود؛ اما مراقب باشیم این امر پسندیده با برخی آداب و رسوم نادرست آمیخته نشود.

,

 

,

, ,

 

,

استاد حوزه علمیه ادامه داد: عزاداری باید منطبق بر آداب اسلامی و آموزه‌های دینی و عاشورایی ما باشد.

,

 

,

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه حادثه عاشورا دو بُعد دارد، تصریح کرد: یک بُعد این واقعه معرفتی است و بُعد دیگر حماسی که بعد معرفتی عاشورا به مراتب مهم‌تر است.

,

 

,

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر افزود: مهم‌تر از خود عزاداری این است که بدانیم امام حسینی که برایش عزا می‌گیریم و سینه می‌زنیم برای چه شهید شد؟ در واقع راه امام باید شناخته شود.

,

 

,

وی با بیان اینکه بر بعد معرفتی عاشورا بسیار تاکید شده است، عنوان کرد: اهل منبر، اهل نوشتن و اهل شعر و هر کسی که صاحب لسان و یا قلمی است باید در محافل و مجالس بسیار به بعد معرفتی عاشورا بپردازد.

,

 

,

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) باید بدانند که امامشان برای چه رفت؟ چه کرد؟ هدفش چه بود؟ به کجا می خواست برسد و وظیفه ما در قبال حماسه عاشورا چیست.

,

 

,

, ,

 

,

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر به ادامه عزاداری برای امام حسین(ع) پس از عاشورا تاکید کرد و بیان داشت: هر کاری فرهنگی دارد که اگر فرهنگ اصلی درست تبیین نشود به آسیب‌های فراوان گرفتار می‌شویم.

,

 

,

فرهنگ عاشورا آنگونه که در شأنش بوده تبیین نشده است

, فرهنگ عاشورا آنگونه که در شأنش بوده تبیین نشده است,

 

,

وی با تاکید بر اینکه مراسمات نباید پس از عاشورا کمرنگ شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ عاشورا آنگونه که در شانش بوده اجرا نشده و در این زمینه کم کاری شده است.

,

 

,

جمع شدن بساط عزا بدفهمی در جریان عاشوراست

, جمع شدن بساط عزا بدفهمی در جریان عاشوراست,

 

,

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اضافه کرد: اینکه عزاداری را از پیش از محرم آغاز و روز دهم تمام کنیم، بدفهمی و انحراف در جریان عاشوراست.

,

 

,

, ,

 

,

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر علت این آسیب را ناشی از عدم تبیین فرهنگ عاشورا عنوان کرد و افزود: متاسفانه جوان ما از قیام عاشورا تنها روز دهم رامی‌شناسد. بنابراین فرهنگ عاشورا و آموزه‌های دینی و اعتقادی این قیام باید بیشتر به مردم گفته شود تا مجالس وعظ و روضه و تذکر ادامه پیدا کند.

,

 

,

رسانه ملی برای تبیین فرهنگ عاشورا سنگ تمام بگذارد

, رسانه ملی برای تبیین فرهنگ عاشورا سنگ تمام بگذارد,

 

,

کارشناس مسائل مذهبی به فعالیت‌های صدا و سیما اشاره کرد و بیان داشت: صدا وسیما به عنوان یک رسانه ملی باید در مسیر فرهنگ عاشورا سنگ تمام بگذارد.

,

 

,

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر تاکید کرد: رسانه‌ای که برای مملکت اهل بیتی برنامه اجرا می‌کند وظیفه‌اش بیشتر از این است و می‌تواند حال و هوای عاشورا را حداقل تا چندین روز پس از رخداد واقعه همچنان داشته باشد که این مسئله منافاتی هم با روند برنامه‌های صدا و سیما ندارد.

,

 

,

, ,

 

,

انتظار از مملکت اهل بیتی بیشتر از این است

, انتظار از مملکت اهل بیتی بیشتر از این است,

 

,

وی ادامه داد: همچنین تلویزیون ما بهتر است به تبیین و بررسی معارف عاشورایی بپردازد و با یک نگاه جدی‌تر و فراگیرتری به این مسئله ورود پیدا کند.

,

 

,

رییس مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در رابطه با انواع عزاداری‌ها اشاره وخاطرنشان کرد: برخی عزاداری‌هایی که اغراق دارد ناآگاهانه بوده که علت آن عشق و محبت بسیار به اهل بیت (ع) است. ولی باید بدانیم عشق و محبت باید مطابق با شان معشوق باشد.

,

 

,

حجت‌الاسلام رضایی‌مهر با بیان اینکه عاشق اگر در عشق تنها مدعی باشد و اقدامی انجام ندهد، عشق اوعشق حقیقی نیست، افزود: در قضیه محبت و عشق، عاشق باید تمام هم و غمش رضایت معشوق باشد و چنانچه ادعای عشق امام حسین را می کند باید شان ائمه را نگاه دارد و مراقب الفاظ و حرکاتش باشد.

,

 

,

عزاداری‌های سنتی باید ادامه یابد

, عزاداری‌های سنتی باید ادامه یابد,

 

,

یکی دیگر از کارشناسان مسائل مذهبی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: چون فاجعه روز عاشورا اتفاق می‌افتد لذا اوج عزا در همین روز است؛ اما مجالس تعطیل نمی‌شود و فقط التهابی که شب و روز عاشورا دارد کمرنگ می‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

نیک به ادامه عزاداری های سنتی تاکید کرد و بیان داشت: برخی اصل عزاداری‌ها را تحریف می‌کنند و به سمت مدل‌های غربی می‌روند در صورتیکه این مسئله شور و حال آنچنانی برای عزاداران ندارد.

,

 

,

حجت‌الاسلام محمد فلاح، یکی دیگر از کارشناسان مذهبی نیز در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، اظهار کرد: باید محافل عزادارای را پس از روز عاشورا نیز برپا کرده و به یاد رخداد کربلا سوگواری کنیم؛ چراکه اصل مصیبت‌ها و اسارت اهل بیت(ع) پس از عاشورا رخ می‌دهد.

,

 

,

وی یادآور شد: اینکه دهه اول محرم عزاداری آغاز و پس از آن تعطیل و در اربعین مجدد شروع می‌شود باید آسیب‌شناسی شود. اینکه قبل از شهادت، سیاه‌پوش شویم و یک روز پس از عزا بساط نوحه و سینه‌زنی جمع می شود درست نیست.

,

 

,

گزارش: سارا آویشی

, گزارش: سارا آویشی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه