اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس امور خانواده مطرح شد؛

برخی رفتار ها در هیئت ها با کودکان درست نیست

برخی رفتار ها در هیئت ها با کودکان درست نیست
کارشناس مسائل خانواده بیان داشت: حتی اگر کودک در مراسم ها شلوغ کند به این بهانه کودکان را به مجالس نیاورند پاک کردن صورت مسئله است ، اینکه کودک را بیاوریم و چگونه بیاوریم که هم از روضه بهره ببرند و هم مجلس را به هم نریزند به مدیریت و تدبیر مادران بستگی دارد برخی از مادران به قدری زیبا کودکان را در مجالس روضه مدیریت می کنند که کودک در روضه و هیئت شرکت می کند و هم هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر عزاداران ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم معین الاسلام کارشناس امور تربیتی در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز، اظهار داشت: با توجه به ساختار وجودی انسان ها که الان هم  از نظر علمی ثابت شده که حتی جنین در شکم مادر کاملا صداهای اطراف را می شنود و از این صداها تاثیر می گیرد و به قدری تاثیر پذیری جنین زیاد است که گفته می شود حتی خطورات ذهنی مادر روی جنین تاثیر می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

معین اسلام تصریح کرد: اینکه مادر به چه چیزی فکر می کند روی جنین تاثیر می گذارد وقتی قدرت تاثیر پذیری انسان این قدر قوی است که از دوران جنینی حتی از خطورات ذهنی مادر تاثیر می پذیرید مشخص است که بعد از تولد تحت تاثیر محیط پیرامونی خودش قرا دارد و از آنچه که پیرامونش می گذرد تاثیر می گیرد.
,
,
 
,
کوچکترین مسائل در دوران کودکی در بزرگسالی نقش دارد

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: حکایت ها و داستان های زیادی از علما و بزرگان که در زندگی نامه هایشان هم وجود دارد که چقدر محیط پیرامونی اطرافشان در رسیدن به این درجات تاثیر داشته است، افرادی بودند که در کودکی وقتی نوزاد بودند در کلاس درس پدرشان قرار داده می شدند در بزرگسالی همه آنچه را که در کلاس درس داده شده بود اطلاع داشتند.
, کوچکترین مسائل در دوران کودکی در بزرگسالی نقش دارد,
,
,

وی بیان داشت: تمام صداهای اطراف در ذهن کودک نقش می بندد و نقشی هم که در دوران نوزادی و کودکی در ذهن بچه ها نقش بسته می شود به تعبیری نقش زده شده روی سنگ است که تحت هیچ شرایطی از بین نمی رود و برای همیشه ماندگار می ماند.
,
,

کارشناس امور خانواده گفت: لذا آنچه را که بچه ها در نوزادی و کودکی می آموزند برای همه عمرشان ماندگار می ماند و یک تاثیر از بین نرفتنی دارد، به همین جهت است که حضور کودکان در محافل مذهبی و هیئت ها بسیار سفارش شده است، حتی گفته شده وقتی که نماز می خوانید بگذارید که نماز خواندن و صدای نماز خواندن پدر و مادر را کودک ببیند و بشنوند زیرا شنیدن همین نماز های پدر و مادردر  ذهن کودک نقش مثبت دارد.
,
,
 
,
والدین حضور بچه ها در مراسم های محرم و صفر را جدی بگیرند
, والدین حضور بچه ها در مراسم های محرم و صفر را جدی بگیرند,

معین الاسلام تاکید کرد: حتی در دوران کودکی که به ظاهر کودکان در حال بازی کردن هستند هر صدایی که در اطرافشان فراتر از بازی که می کنند پخش می شود در ذهن کودک تاثیر گذار است و باقی خواهد ماند، به خاطر این حالتی که در ساختار  انسان است هر صدایی از جمله صدای هیئت ها عزاداری ها و یا حتی صدا های لهو و لعب و موسیقی حرام در ذهن کودک نقش می بندد و باید بزرگترها این مسئله را جدی بگیرند.
,
,

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: با توجه به این ساختار انسان، حضور کودکان و نوجوانان در هیئت ها در ایام محرم و صفر یک حضور بسیار موثر است، والدین و مسئولان هیئت ها تصور نکنند بچه ها  به هیئت آمده اند که فقط سر گرم بشوند و ما بزرگترها هستیم که مشغول عزاداری هستیم و می توانیم از روضه و مجلس بهره ببریم.
,
,

وی در پاسخ به این سوال که عده ای معتقد هستند مجلس عزا جای بچه ها نیست چون سرو صدای آنها باعث بر هم خوردن نظم عزاداری می شود  گاهی هم با کودکان برخورد و یا حتی دعوا می شود نظر شما چیست؟ اظهار داشت: نه این درست نیست ، اگر می خواهیم مفاهیم عاشورا به نسل آینده منتقل شود باید بچه ها را در مراسم های روضه و عزاداری ماه های محرم و صفر بیارویم، اگر می خواهیم پیام عاشورا منتقل شود حضور کودکان الزامی است.
,
,
 
,
به بهانه شلوغ کردن کودک نباید مانع حضور کودکان در مجالس روضه شد
, به بهانه شلوغ کردن کودک نباید مانع حضور کودکان در مجالس روضه شد,

کارشناس امور تربیتی تصریح کرد: پیام عاشورا را کودکان از همین محافل روضه و هیئت ها دریافت می کنند و در بزرگسالی عکس العمل مثبت به این مفاهیم نشان می دهند، اگر ما کودکان را در روضه و مراسم های عزاداری سید الشهدا نیاوریم در بزرگ سالی هیچ تضمینی نیست مفاهیم عاشورا به نسل آینده ما منتقل شود.
,
,

معین الاسلام تاکید کرد: حتی اگر کودک در مراسم ها شلوغ کند به این بهانه کودکان را به مجالس نیاورند پاک کردن صورت مسئله است ، اینکه کودک را بیاوریم و چگونه بیاوریم که هم از روضه بهره ببرند و هم مجلس را به هم نریزند به مدیریت و تدبیر مادران بستگی دارد برخی از مادران به قدری زیبا کودکان را در مجالس روضه مدیریت می کنند که کودک در روضه و هیئت شرکت می کند و هم هیچ گونه مزاحمتی برای دیگر عزاداران ندارد.
,
,

استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: مادران نباید بی قید و بی مسئولیت باشد که اجازه دهد کودکشان در مراسم عزاداری هرگونه رفتار و سر و صدایی ایجاد کند و نسبت به دیگران اذیت داشته باشد و برایش اهمیت نداشته باشد و به فکر این باشد که فقط آمده ام هیئت، طبیعتا حضور کودکان در مراسم های ایام محرم و صفر الزامات خاص خودش را دارد و باید مادران تدبیر و مدیریت لازم را داشته باشند تا بچه ها هم اذیت نشوند و هم اذیت نکنند و هم بتواند پیام روضه را دریافت کنند.
,
,
 
,
متولیان هیئت ها باید مجلس را برای حضور کودکان آماده کنند

کارشناس امور خانواده بیان داشت: متولیان هیئت ها و مراسم ها می توانند با یک مدیریت خوب در هیئت شرایط مطلوبی برای بچه ها فراهم کنند، بنده شخصا با این مسئله که کودکان را بیرون از مراسم روضه و هیئت ها ببرند و داخل کودکستان نگهداری کنند تا روضه تمام شود موافق نیستم، چون باز با این کار پیام عاشورا و اسلام به بچه ها منتقل نمی شود.
, متولیان هیئت ها باید مجلس را برای حضور کودکان آماده کنند,
,
,


وی افزود: مگر اینکه در کودکستان هیئت، کودکان را هدفمند نگهداری کنند و افراد و مربیانی حضور داشته باشند که با زبان کودکی قصه های امام حسین(ع) را تعریف کنند و بچه ها جریان عاشورا را با زبان کودکی شان متوجه شوند اما اگر صرفا به خاطر جو آرام هیئت یک مکانی برای نگهداری بچه ها باشد این اصلا کار درستی نیست چون باز هم دور از فضای روضه پیام به بچه ها منتقل نمی شود.

,
,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه