اخبار داغ

یادداشت؛

عدم پاسخگویی و آزادی های یواشکی مسئولان!

عدم پاسخگویی و آزادی های یواشکی مسئولان!
بسیاری از مسئولان حاضر نیستند درباره عملکرد خود به افکار عمومی و رسانه ها پاسخ دهند و بی پرده با مردم سخن بگویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یادداشت اختصاصی مرآت- اگر مروری بر وعده های انتخاباتی تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری داشته باشید، بی تردید ردپایی از «فسادستیزی» و «مبارزه با فساد» را در کلام یکایک آنان خواهید یافت؛ این یعنی مسأله مبارزه با فساد دست کم در اذهان مسئولان ما، مسأله ای جدی تلقی می شود!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

سردمداران جریان های سیاسی مختلف در کشور ما گاه و بیگاه جریان رقیب را به طعن «فساد» می نوازند! اما در این غوغاسالاری های صرفا سیاسی این پرسش همواره مغفول می ماند که «چرا فساد به وجود می آید؟» از خاطر نمی بریم که رهبر انقلاب در پیام خود به همایشی که با حضور مسئولان عالیرتبه نظام با موضوع مبارزه با فساد برگزار شده بود، چه تعبیراتی را به کار بردند.

,

اصل سخن معظم له این بود که برگزاری همایش برای مبارزه با فساد تا کی؟! مگر راهبردهای نظام برای مبارزه با فساد دچار ابهام هستند که برای ابهام زدایی نیاز به برگزاری همایش باشد؟ و چه کسانی باید با فساد مبارزه کنند؟ پاسخ روشن است: همین افرادی که در همایش ها از ضرورت مبارزه با فساد «سخن» می گویند؛ حال آن که کارِ مبارزه با فساد به سخندانی و سخنرانی برنمی آید.

,

بگذارید به پرسش اصلی بازگردیم: چرا فساد به وجود می آید؟ نگارنده بر این باور است که هرجا حاشیه امنی وجود داشته باشد احتمال رویش علف های هرز فساد بالاست! اما «حاشیه امن» چگونه به وجود می آید؟ بر این باورم که هرجا نوری از «مطالبه گری و پاسخگویی» نتابیده باشد، یک «حاشیه امن» در حال شکل گیری است.

,

پاسخگویی در سپهر اندیشه سیاسی ایران چندان ارج یافته بود که 13 سال پیش رهبر انقلاب همین موضوع را به عنوان شعار سال برگزیدند. ایشان یکسال پس از این نامگذاری تأکید کردند که این نامگذاری ها شعاری نیست بلکه این نام ها باید آغاز یک حرکت باشد.

,

اکنون و با گذشت 13 سال از «سال پاسخگویی» چقدر به شاخصه های مطلوب پاسخگویی مسئولان نزدیک شده ایم؟ افرادی که با ادارات و مسئولان سر و کاری دارند به یقین تا کنون دریافته اند که در این زمینه پیشرفت ها بسیار ناچیز بوده است. مع الاسف بسیاری از مسئولان شأن خود را اجل از پاسخگویی می دانند. بسیاری از مسئولان، حاضر نیستند درباره عملکرد خود به افکار عمومی و رسانه ها پاسخ دهند و بی پرده با مردم سخن بگویند.

,

آن ها ترجیح می دهند در نهانخانه های خود نامه ای را امضا کنند و در حالی که بر راحتی های خود تکیه زده اند، امور نهادهای متبوع خود را رتق و فتق کنند و در پایان سال هم بیلانی بدهند و بودجه ای بگیرند بی آن که خود را با چالش های مدیریت درگیر کنند و یا به افکار عمومی پاسخ دهند که «شما دقیقا در یک سال کاری چه کردید؟!» حقیقت این است که مدیریت در مبانی انقلاب اسلامی این شیوه عملکرد را برنمی تابد.

,

از خاطر نمی برم آن مسئولی را که بارها به لطایف الحیل درخواست مرا برای گفتگو رد می کرد و یکبار که با هزار اصرار حاضر شد به سوالاتم پاسخ دهد در پایان گفتگو گفت که «این بار آخر باشد که به دفتر من می آیی!»، آن مسئول هم اکنون به جرم ارتشاء در بازداشت به سر می برد!

,

غرض اینکه در سایه عدم پاسخگویی، «آزادی های یواشکی» برای فساد شکل خواهد گرفت! آزادی هایی که به سلب حقوق عامه مردم منجر می شود.

,

کوتاه سخن؛ مدیران و مسئولان محترم استان سمنان! ما مشفقانه شما را از مهلکه فسادخیز «عدم پاسخگویی» بر حذر می داریم.

,

هرچند تاکنون بسیاری از مسئولان استان سمنان به کرّات پاسخگوی سوالات و پیگیری های مرآت در حوزه های مختلف بوده اند اما متأسفانه مسئولان بسیاری نیز هستند که از این امر خودداری می کنند.

,

مرآت خود را متعهد می داند تا در صورت تداوم این روند ناصواب، اسامی مدیران و نهادهای غیرپاسخگو را به مردم اعلام کند. ما البته انتشار اسامی نهادها و مسئولانی که عملکرد خود را صادقانه با مردم و رسانه ها در میان می گذارند از خاطر نخواهیم برد.

,

محسن حسن زاده

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه